Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013

Πώς λέμε όχι; (6)

Χθες και σήμερα ασχοληθήκαμε με τη δομή και συγγραφή ιστοριών.

ΧΘΕΣ
Ξεκινήσαμε με το κείμενο "Ο ψεύτης βοσκός". Διαβάσαμε τον ήδη γνωστό στα παιδιά μύθο και μιλήσαμε για τα μέρη του, τίτλος, αρχή, μέση και τέλος. Επεκτείναμε τη συζήτηση βρίσκοντας κι άλλες ιστορίες στη βιβλιοθήκη της τάξης μας και ανακαλύψαμε πως σε όλες τις ιστορίες υπάρχει αυτή η σειρά.
Μιλήσαμε για τους ήρωες και την τοποθεσία που επίσης όλες οι ιστορίες μοιράζονται σαν κοινό χαρακτηριστικό. Ψάξαμε να βρούμε και σε ποιο κομμάτι της ιστορίας βρίσκονται αυτές οι πληροφορίες. Τις βρήκαμε στην αρχή. Συνεπώς , αν κάποιος θέλει να γράψει μια ιστορία στην αρχή πρέπει να αναφέρει τον ήρωα/ήρωες και τον τόπο.
Μετά βρήκαμε κι άλλο κοινό χαρακτηριστικό στις ιστορίες μας και αυτό ήταν ότι σε όλες υπάρχει ένα πρόβλημα, κάτι που απασχολεί τους ήρωες. Αυτό είδαμε πως βρίσκεται στη μέση της ιστορίας μας.
Το τέλος εντοπίσαμε πως πάντα δίνει το κλείσιμο της ιστορίας είτε αυτό είναι χαρούμενο είτε όχι.
Συνεχίσαμε με το Τ.Ε. και την μπερδεμένη ιστορία του μάγου με τους κομήτες. Όταν τα κομμάτια μπήκαν στη σειρά , εντοπίσαμε κι εδώ τον ήρωα, τον τόπο και το πρόβλημα.
Στη συνέχεια , θέλοντας να προετοιμάσω το έδαφος για τη σημερινή μας προσπάθεια στη συγγραφή ιστοριών, φτιάξαμε πίνακες για κάθε κομμάτι της ιστορίας.
Χωρίσαμε τα μερή σε : ήρωας, τόπος , πρόβλημα/πλοκή και κάτι ξεχωριστό (μια νότα στην ιστορία).
Καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά που θα ζήλευε κάθε έμπειρος συγγραφέας !(σήμερα έβγαλα τις φωτογραφίες εξ'ου και η ημερομηνια)



 
Η ιδέα από εδώ.


Αυτά κάναμε χθες και για το σπίτι πήραμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.



πώς λέμε όχι; (5) from Ioanna Chats

ΣΗΜΕΡΑ
Σήμερα χρησιμοποιήσαμε τους πίνακες που φτιάξαμε χθες για να γράψουμε ιστορίες.
Αρχικά γραψαμε σε κόκκινα γλωσσοπίεστρα όλους τους ήρωες , σε πράσινα όλες τις τοποθεσίες, σε μπλε όλα τα προβλήματα και σε κίτρινο το κάτι ξεχωριστό.

Και τα τοποθετήσαμε σε ένα κουτί.
Η φοβερή αυτή ιδέα είναι από εδώ.
 
Κάθε παιδί , με τυχαία σειρά, ερχόταν και διάλεγε 4 γλωσσοπίεστρα, ένα από κάθε χρώμα. Με αυτά θα έγραφε την ιστορία του.
Παίξαμε κι ένα παιχνίδι-εμείς το παίξαμε μετά τη συγγραφή της ιστορίας -, αλλά πιστεύω πως είναι καλύτερα να γίνει από πριν σαν ζέσταμα.
Κάθε παιδί διαλέγει ένα κόκκινο (ήρωας) και ένα πράσινο (τοποθεσία) ξυλάκι και φτιάχνει την αρχή της ιστορίας. Μπορεί να εμπλουτίσει όπως θέλει.
Κάποιο παιδί για παράδειγμα έτυχε τον ήρωα κοπέλα και την τοποθεσία σπηλιά κι έφτιαξε την αρχή έτσι: "Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε μια κοπέλα σε μια μεγάλη , τρομακτική σπηλιά με φαντάσματα." Αγοράκι φυσικά!
Το παιχνίδι άρεσε πολύ στα παιδιά και μετάνιωσα που δεν το έκανα πριν γράψουμε την ιστορία. Τους υποσχέθηκα πως θα το ξαναπαίξουμε.

Στη συγγραφή της ιστορίας μας τώρα, τα παιδιά έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό! Είμαι της άποψης ότι πρέπει να αφήνουμε τα παιδιά να γράφουν όπως και όσο μπορούν και στο τέλος να διορθώνουμε μαζί αν χρειάζεται κάτι. Το να αποσπώ την προσοχή ενός μικρού συγγραφέα για τη στίξη και την ορθογραφία δε θα οδηγήσει σε κανένα επιθυμητό αποτέλεσμα.


Για την ιστορία τους τους εκτύπωσα και ένα όμορφο σχέδιο για να γράψουν την ιστορία τους. Το σχέδιο το βρήκα έδω.
 
Εγγραφο για ιστορία
 

παραγωγή λόγου, φτιάχνουμε ιστορία from Ioanna Chats

Εικόνες για τους πίνακες



Με κάθε παιδί ξεχωριστά κάναμε τις διορθώσεις που χρειαζόταν , χωρίς στιλό και μουντζούρες. Στο τέλος κρέμασα όλες τις ιστορίες των παιδιών μαζί με τους πίνακες. Φυσικά για να γίνει σωστά όλο αυτό "έφαγα" τη Μελέτη. Δεν ήθελα να κόψω όλη τη διαδικασία και να συνεχίσω αύριο. Για μια φορά δεν πειράζει...

Εδώ μερικά από τα εργα των ζουζουνιών μου!





Πειράζει που είμαι πολύ περήφανη;
 

Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

Βρίσκω το μισό και το διπλάσιο στους αριθμους0-100, κεφ.9 (2)

Σήμερα ασχοληθήκαμε με το δεύτερο μέρος των ασκήσεων του βιβλίου και του Τ.Ε. και ξαναείδαμε τον τρόπο για να βρίσκουμε το μισό σε μεγάλους αριθμούς.
Η διαδικασία γνωστή στα παιδιά από το κεφάλαιο 7 κι έτσι το μάθημα σήμερα κύλησε πολύ ομαλά και με μεγάλη συμμετοχή όλων των παιδιών.
Τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου δεν τις κάναμε μέσα εκεί αλλά στο μπλε τετράδιο των μαθηματικών. Στο βιβλίο και το Τ.Ε. δυστυχώς είναι λίγο χαοτική η διάταξη.
Ζωγραφίσαμε λοιπόν όλα τα προβλήματα και χωρίσαμε σχηματικά τους αριθμούς με τον τρόπο που δουλέψαμε στο κεφ.7.

Χωρίζω τον αριθμό στις δεκάδες και τις μονάδες του.
π.χ.    46
           ^
      40    6
Στη συνέχεια "σπάω" / "κόβω με το τσεκούρι" στη μέση τιυς αριθμούς.
       40              6
        ^               ^
    20 +20        3+ 3
Τέλος διαλέγω τα μισά από τη μια μεριά και τα άλλα μισά από την άλλη και προσθέτω.
 20+3 = 23
Σε όλες τις ασκήσεις επέμεινα στο να δίνεται μια απάντηση σε αυτό που ψάχναμε, ούτως ώστε να μην κάνουμε απλά και μηχανικά τη σχηματική αναπαράσταση , αλλά να θυμόμαστε και το λόγο για τον οποίο γινόταν όλο αυτό. Επίσης κάθε φορά ρωτούσα αν έχουμε διπλασιασμό και έπρεπε να πάρουμε 2 φορές το ίδιο ή αν έπρεπε να κόψουμε στη μέση για να βρούμε το μισό, καθώς δεν ήθελα να μπερδευτούμε με τα χθεσινά.

Φύλλο εργασίας



             


Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013

Βρίσκω το μισό και το διπλάσιο στους αριθμούς 0-100 (1), κεφ.9

Στα μαθηματικά μπήκαμε σήμερα στη δεύτερη ενότητα, στο κεφάλαιο 9.
Αρχικά μοίρασα σε όλες τις ομάδες καρτελάκια με τα ψηφία 1-9 από 2 φορές. Κάθε ομάδα έπρεπε να φτιάξει δίδυμους αριθμούς, αριθμούς δηλαδή που να έχουν το ίδιο ψηφίο στις μονάδες και τις δεκάδες.



Εύκολη άσκηση που προσπάθησα να την δυσκολέψω κάνοντας ερωτήσεις για την αξία κάθε ψηφίου. Τα αστεράκια μου όμως δεν πτοήθηκαν. Έχουμε δουλέψει από πέρσι πολυ τις Μονάδες και τις Δεκάδες και εύκολα ξεχώρισαν τη διαφορετική αξία κάθε ψηφίου , ανάλογα με τη θέση του.
Στη συνέχεια μπήκαμε στο βιβλίο. Κι εδώ εύκολες και κατανοητές οι ασκησούλες.
Ακολούθησαν τα διπλάσια. Εδώ μπήκε αναγκαστικά και η ζωγραφική. Στην αρχή κάναμε πολλά παραδείγματα στον πίνακα και στο τετράδιο και μετά κάναμε αυτά του βιβλίου. Ζωγραφίσαμε τετράδια και φέτες καρπουζιού προσπαθώντας κάθε φορά να βρούμε το διπλάσιο. Δουλέψαμε πολύ και τη σχηματική αναπαράσταση της σκέψης μας.
π.χ. Το τετράδιο έχει 23 σελίδες. Πόσες σείδες έχουν τα διπλάσια τετράδια;
Ζωγραφίσαμε τα 2 τετράδια και γράψαμε 23 κάτω από το καθένα. Χωρίσαμε το 23 σε 20+3 (και στους δυο αριθμούς). Μετά προσθέσαμε τα ίδια (20+20) + (3+3). Τέλος προσθέσαμε τα δυο αθροίσματα.
Όταν τελειώσαμε και με τις ασκήσεις του βιβλίου (πλην της τελευταίας που είναι για τα μισά που θα κάνουμε αύριο), ζωγραφίσαμε ένα πρόβλημα.
Σε ένα μπολ έβαλα 16 πορτοκάλια.

 Σε ένα μεγαλύτερο μπολ έβαλα τα διπλάσια πορτοκάλια. Πόσα έβαλα;




Εδώ μπορείτε να δείτε πώς δουλεύουμε για να βρούμε το διπλάσιο.
Φύλλο εργασίας



Πώς λέμε όχι;(5)

Σήμερα επέλεξα να κάνουμε μια μικρή επανάληψη στις αρνήσεις και να δούμε από πιο κοντά τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα σημεία στίξης.

Αφού διαβάσαμε το κείμενο "Οι νότες" της σελ.66, υπογραμμίσαμε όλες τις αρνητικές εκφράσεις. Μετά φτιάξαμε κι εμείς αρνητικές προτάσεις με το μην.
Στη συνέχεια βρήκαμε όλα τα σημεία στίξης στο κείμενο και τα κυκλώσαμε.
Έπειτα ,μιλήσαμε για τους κανόνες των προτάσεων και γνωρίσαμε λίγο καλύτερα την τελεία, το κόμμα, το ερωτηματικό και το θαυμαστικό. Είδαμε πότε τα χρησιμοποιούμε και κάναμε ασκήσεις με προτάσεις στον πίνακα (διαφάνειες 5 ως 12).

Στην τελευταία δραστηριότητα χρησιμοποιήσαμε τις σφραγίδες της στίξης. Η καταπληκτική αυτή ιδέα είναι κλεμμένη από εδώ.

Χρησιμοποιώντας φελλούς που μου έφεραν γονείς (και που μου μάζεψε και η μανούλα μου) έφτιαξα τις σφραγίδες με τα σημεία στίξης.
Αρχικά καθάρισα τους φελλούς. Μετά έκοψα από αφρώδες χαρτί τα σημεία στίξης. Για τις τελείες και τη βουλίτσα του ερωτηματικού και θαυμαστικού χρησιμοποίησα το διακορευτή. Τα υπόλοιπα τα έκανα με το χέρι (είναι λίγο λεπτοδουλειά , αλλά το αποτέλεσμα αξίζει).

Στη συνέχεια κόλλησα με σιλικόνη πάνω σε κάθε φελλό από ένα σημείο στίξης. Προσοχή στο κόμμα και στο ερωτηματικό , γιατί πρέπει να μπουν ανάποδα για να βγαίνει σωστά η σφραγίδα.



 
Εγώ ετοίμασα 4 σετ, ένα για κάθε ομάδα μου.
Τέλος, για να μη γλιστράνε οι φελλοί κόλλησα  (ξανά με σιλικόνη) αυτοκόλλητα αστέρια (τι άλλο για τα αστεράτα παιδάκια μου;) στο πίσω μέρος.
 
Για να φτιάξω τις σφραγίδες χρειάστηκε περίπου μια ώρα.
 
Το μελάνι (χρησιμοποίησα αυτό του πίνακα) το έριξα σε κομμάτια από σφουγγάρι και μοίρασα σε κάθε ομάδα 1-2.
 
 
Στην άσκηση τώρα. Δουλέψαμε ατομικά.
Μοίρασα στα παιδιά από μια σελίδα στον καθένα από το έγγραφο "Άσκηση με σημεία στίξης και κεφαλαία". Ιδέα που πήρα από εδώ. Κάθε παιδί διάβαζε τις προτάσεις του , διόρθωνε με μαρκαδόρο όπου έπρεπε να μπει κεφαλαίο και έβαζε με τη σφραγίδα το κατάλληλο σημείο στίξης.





Τα παιδιά το καταδιασκέδασαν! Θέλει να αφιερώσεις χρόνο , αλλά πιστεύω πως με αυτόν τον τρόπο οι κανόνες που μάθαμε σήμερα για τα κεφαλαία και τα σημεία στίξης εμπεδώθηκαν πολύ καλά. Συνολικά αφιέρωσα 40 λεπτά.
 
Ασκηση με σημεία στίξης και κεφαλαία
 
 






πώς λέμε οχι ;(5) from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας (εκτύπωση 2 σε 1 και κολλάμε στο κίτρινο)

 

Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2013

Μελέτη- επετειακό για 28η Οκτωβρίου

Χθες στη Μελέτη μιλήσαμε για τις κατοικίες και τις οικογένειες. Στο τέλος του κεφαλαίου παρατηρήσαμε τη Μαρία και τον Κλοντιάν να ανταλλάσσουν καλημέρες ο καθένας στη γλώσσα  του. Η συζήτηση επεκτάθηκε και μιλήσαμε για την καλημέρα σε διάφορες γλώσσες. Βοήθησε πολύ το γεγονός πως η συνάδελφος νηπιαγωγός τους είχε φτιάξει αφίσα με τις καλημέρες σε διάφορες γλώσσες. Έτσι μπορέσαμε να πούμε καλημέρα σε πάρα πολλές γλώσσες!

Εφορμώμενη από αυτό και μη θέλοντας να κάνω κάτι σχετικό με τον πόλεμο μετά την καταπληκτική δράση της Γαλήνης από το Ιδέες για δασκάλους που κάναμε για την παγκόσμια μέρα ειρήνης, αποφάσισα να συνδέσω όσα Γλώσσα και να δημιουργήσουμε αντιπολεμικές αφίσες λέγοντας όχι στον πόλεμο και ναι στην ειρήνη. Συνέδεσα και τη Μελέτη καθώς γράψαμε τις λέξεις "όχι" και "ειρήνη" σε διάφορες γλώσσες (ισπανικα, ιταλικά, τούρκικα, σέρβικα, ολλανδικά, σουηδικά , μέχρι και σουαχίλι!)





Για να στολίσουμε τις λέξεις των αφισών φτιάξαμε και τα σύμβολα της ειρήνης. Τα υπέροχα περιστεράκια της Αριάδνης από το  Το Νηπιαγωγείο μ'αρέσει πιο πολύ και το διεθνές σύμβολο της ειρήνης.

Τα περιστέρια
Σχεδιάσαμε τις παλάμες μας σε χαρτί , τις κόψαμε , ζωγραφίσαμε ένα ματάκι και τα πούπουλα και βάλαμε στο στόμα ένα κλαδάκι ελιάς (από τις ελιές του σχολείου μας).
 



Το σύμβολο
Σχεδίασε κάθε παιδί το σύμβολο της ειρήνης και κολλήσαμε πάνω πολύχρωμες παγιέτες.



Όταν όλα αυτά ήταν έτοιμα , συνθέσαμε και τις αφίσες μας. Στη μια βάλαμε τίτλο "Ναι στην ειρήνη" και κολλήσαμε τη λέξη ειρήνη σε διάφορες γλώσσες με τα περιστεράκια να πετάνε γύρω. Την άλλη την ονομάσαμε "Όχι στον πόλεμο" και κολλήσαμε το σύμβολο της ειρήνης μαζί με το όχι σε διάφορες γλώσσες.




Φυσικά αφιέρωσα την ώρα της Μελέτης και των εικαστικών για να προλάβουμε να τα κάνουμε όλα!

Και μην ξεχνάτε: Give peace a chance!
 

Επανάληψη (3), 1η ενότητα

Στα μαθηματικά σήμερα αφιέρωσα πάλι την ώρα για επάναληψη (τελευταία-3 μέρες νομίζω είναι αρκετές!).

Δεν κάναμε ασκήσεις στο βιβλίο και στο τετράδιο αλλά εξασκηθήκαμε στη μέτρηση ως το 100 και στην πρόσθεση με άγνωστο τον έναν προσθετέο.
Στη μέτρηση χρησιμοποίησα το μαγικό μου ραβδί. Το ραβδί δείχνει αυτόν που θα ξεκινήσει και γυρνώντας στην τάξη το δείχνει ποιος πρέπει να συνεχίσει το μέτρημα. Αρκετά διασκεδαστικό για όλους μας και κρατά την προσοχή των παιδιών αδιάσπαστη.

Στην πρόσθεση έδινα στα παιδιά τον αριθμό από τον οποίο ξεκινούσαν και τον αριθμό που έπρεπε να φτασουν. Τα παιδιά έπρεπε να μου πούν πόσα βήματα χρειαζόταν να κάνουν για να φτάσουν εκεί που τους ζήτησα. Φυσικά καθένας σηκωνόταν και έκανε τα βήματα ενώ τα μετρούσε.
Το φύλλο εργασίας για το 3ήμερο ήταν στο πνεύμα αυτών των ασκήσεων και όσων κάναμε στη Μελέτη και τη Γλώσσα.

Φύλλο εργασίας