Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Κρυφός Αϊ-Βασίλης

Κάποια μέρα 2 βδομάδες πριν , ερευνώντας και διαλέγοντας τα κειμενα που θα έκανα από το Ανθολόγιο, μου ήρθε η ιδέα για την ανταλλαγή δώρων. Μια ιδέα που πολλοί εφαρμόζουμε, αλλά προσωπικά τα τελευταία χρόνια την έχω παραλλάξει  λίγο.
Διαβάζοντας το κείμενο "Δώσε την αγάπη" , αποφάσισα να το δουλέψω στην τάξη , αλλά όχι μόνο σαν κείμενο.
Πέντε μέρες πριν κάνουμε το κείμενο (και φροντίζοντας να μεσολαβεί Σαββατοκύριακο) τα παιδιά τράβηξαν κλήρο κάποιο όνομα από αυτά της τάξης μας. Το όνομα που έτυχαν ήταν και το παιδί στο οποίο θα γινονταν κρυφός Αϊ- Βασίλης.

Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2013

Δωράκια για τα Χριστούγεννα

Όσο δύσκολοι κι αν είναι οι καιροί , όσο κι αν τα οικονομικά είναι πιο συχνά μείον παρά συν, δεν μπορώ να αποχαιρετίσω τα παιδιά για τις γιορτές χωρίς να δώσω κάτι, έστω και μικρό. Προτιμώ επίσης να είναι κάτι που το έφτιαξα μόνη μου και όχι κάτι τυποποιημένο, γιατί εκτός του ότι θα είναι και πιο ακριβό δε θα έχει και καμία σχέση με μένα. Ακόμα θυμάμαι στο χριστουγεννιάτικο δέντρο του σπιτιού μου την κάρτα-στολίδι που είχε κάνει δώρο μια δασκάλα της αδερφής μου στα παιδιά τηε τάξης της.

Δε χρειάστηκε να ψάξω πολύ γιατί η ιδέα για το δωράκι μου μου ήρθε μια μέρα που σερφαρα στο pinterest. Εκεί η κατασκευή ήταν με μικρό κασπώ που τη μετέτρεψα λίγο χρησιμοποιώντας ποτηράκια από φελιζόλ.


Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2013

Επαναληπτικές ασκήσεις Χριστουγέννων

Τις τελευταίες μέρες οι μέρες μας ήταν γεμάτες με την προετοιμασία της γιορτής μας, μικρές κατασκευές και χαρούμενη διάθεση.
Αφού κάναμε το κείμενο "Δωσε την αγάπη" από το ανθολόγιο, αποφάσισα να κάνουμε ακόμη ένα κείμενο μέσα από το ανθολόγιο που ξεχώρισα. Το κείμενο "Οι τηγανίτες του Τραγοπόδη" είναι ένα πολύ όμορφο κείμενο , βασισμένο στις ελληνικές παραδόσεις και την πίστη στην ύπαρξη των καλικαντζάρων. 

Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2013

Κεράκια και διάφοροι καρποί έφτιαξαν σύνθεση μοναδική!

Η Φανή μου την προηγούμενη βδομάδα συγκέντρωσε 10 κουπόνια στον ελεγχο συμπεριφοράς και τράβηξε μια εκπληξούλα από τον κολοκύθα! Η εκπληξούλα της ήταν μια έξτρα ώρα κατασκευών. Ετσι σήμερα κάναμε 2 ώρες εικαστικά. Έχοντας τόσο χρόνο μπροστά μας, μπορέσαμε να κάνουμε μια πολύ όμορφη σύνθεση.

Χρειαστήκαμε:

Δώσε την αγάπη, Ανθολόγιο


Με αφορμή την αυριανή μας ανταλλαγή δώρων, τον κρυφό Αγιο Βασίλη όπως την ονομάσαμε, αποφάσισα να κάνουμε το κείμενο "Δώσε την αγάπη" της Αγγελικής Βαρελλά.
Την Αγγελική Βαρελλά την είδαμε και χθες στο απόσπασμα του βιβλίου μας "Ο δικός μας Αγιος Βασίλης" και έτσι ήταν μια ακόμη αφορμή , ώστε να τη γνωρίσουμε και λίγο.

Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

Φτιάχνω διψήφιους αριθμούς με πρόσθεση ίδιων ή διαφοερετικών αριθμών, κεφ.18 (2)

Στα Μαθηματικά σήμερα μπήκαμε στο βιβλίο (ναι, ναι το κάνουμε κι αυτό μερικές φορές) και κάναμε την πρώτη σελίδα (50) του 18ου κεφαλαίου.
Η άσκηση με το κρυφτό φάνηκε εύκολη στα παιδιά , μιας και όλα μετράνε 5-5 όταν το παίζουν.
Στην παρακάτω άσκηση που έπρεπε να βρουμε τον κανόνα στα αριθμητικά μοτίβα τα πήγαμε αρκετά καλά , αν και το κατέβασμα ακόμα ταλαιπωρεί κάποιους.

Ο δικός μας Αϊ-Βασίλης-πορτραίτο

Μετά από όλα όσα είπαμε στη Γλώσσα για το δικό μας Αϊ-Βασίλη , τη μελέτη των χαρακτηριστικών του σε σύγκριση με αυτά του Santa Claus και το παραμύθι του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, αποφάσισα στην ώρα των εικαστικών να ασχοληθούμε με το πορτραίτο του.
Ειμαι κατά των φωτοτυπημένων σχεδίων για ζωγραφική (δεν τα χρησιμοποιώ ποτέ), αλλά σήμερα έκανα μια εξαίρεση. Μοίρασα λοιπόν στα παιδιά την παρακάτω εικόνα και τα άφησα ελεύθερα να χρωματίσουν. Όλα φυσικά θυμόνταν την καστανή γενειάδα , την αδύνατη σιλουέτα και το φωτοστέφανο!
Την εικόνα τη βρήκα εδώ.

Ξεκινήσαμε λοιπόν να χρωματίζουμε.



Για να κάνουμε πιο έντονο το φωτοστέφανο (κι επειδή Χριστούγεννα είναι και η χρυσοσκονη πάει ΠΑΝΤΟΥ!) , απλώσαμε ατλακόλ στο φωτο στέφανο και ρίξαμε από πάνω μπόλικη χρυσόσκονη.




Την ιδέα την πήρα από κάποια άξια συνάδελφο του Πλανήτη από αντίστοιχη εργασία για τον  Αγιο Δημήτριο. Δυστυχώς δε θυμάμαι ποια ήταν.
Βάψαμε και το περίγραμμα της εικόνας σε καφετιές αποχρώσεις για να μοιάζει με ξύλο.
Τα πορτραίτα του δικού μας Αγιου Βασίλη ήταν έτοιμα.

 

Πόπο!Κόσμος που περνά!(3)

Σήμερα κάναμε το τελευταίο κείμενο της 12ης ενότητας , "Ο δικός μας Αϊ-Βασίλης". Τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών δεν τις κάναμε γιατί δε θέλω να μπω βιαστικά να κάνω όσα μπορώ χωρίς να δώσω τη δέουσα σημασία.
Διαβάσαμε το κείμενο και το επεξεργαστήκαμε απαντώντας στις ερωτήσεις. Γνωρίσαμε το δικό μας Αγιο Βασίλη μέσα από πληροφορίες του κειμένου, των στίχων από τα κάλαντα και διάφορες πληροφορίες που έδωσα εγώ, μιλώντας λίγο για τη ζωή και το έργο του. Βρήκαμε και την Καισαρεία στο χάρτη.
Συγκρίναμε τα πορτραίτα του Santa Claus  και του Αγιου Βασίλη χρησιμοποιώντας πληθώρα επιθέτων , και αν και η φυσιογνωμία του Αγιου Βασιλείου δεν είναι τόσο κοντά στα παιδικά μάτια, τα παιδιά φάνηκαν να αποδέχονται πως και ο δικός μας αγιος έχει τα προσόντα του και αν χάνει λίγο στην εμφάνιση , κερδίζει πολύ χάρη στο έργο του.


Δεν μπήκα στη διαδικασία να αναλύσω τι είναι αλήθεια και τι όχι όσον αφορά στην ιστορία του Αγιου Βασίλη. Είπα στα παιδιά πώς όπως κι αν τον φανταζόμαστε , ο Αγιος Βασίλης μετρά για το έργο του και όσα προσφέρει (όχι μόνο δώρα) και όχι για την εμφάνισή του.
Στη συνέχεια μιλήσαμε λίγο για τους 3 Ιεράρχες. Δώσαμε τα ονόματά τους και την ημέρα της γιορτής των τριών.
Τέλος , μιλήσαμε για το σημαντικό περιβαλλοντικό πρόβλημα που υποδεικνύει το κείμενο: το νέφος. Ζώντας σε χωριό, πολλά παιδιά δεν ήξεραν τη λέξη. Βλέποντας όμως φωτογραφίες και εξηγώντας από πού προκύπτει το πρόβλημα , γρήγορα μπορέσαμε να βρούμε κάποιες λύσεις σε αυτό.
Για το τέλος άφησα το παραμύθι του Βαγγέλη Ηλιόπουλου "Ο δικός μας Αϊ-Βασίλης" σε αφηγηση της Αργυρής Βασιλάκη.
Μπορείτε να το δείτε εδώ.

Παρουσίαση

 
 
 

ποπο κόσμος που περνά! from Ioanna Chats

Προσωπικά δεν είμαι ιδιαίτερα θρήσκα , αλλά κάποια πράγματα θεωρώ πως είναι καλό να τα γνωρίζουν τα παιδιά. Αλλωστε η ουσία του Αγιου Βασίλη είναι αυτή της προσφοράς και αυτό είναι που θέλουμε να περάσουμε.

Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2013

Φτιάχνω διψήφιους αριθμούς με πρόσθεση ίδιων ή διαφορετικών αριθμών , κεφ.18 (1)

Θα μπορούσε να υπάρχει χειρότερος τίτλος;;; Η απάντηση είναι ΟΧΙ!

Το προσπερνάμε όμως γιατί έρχονται και γιορτές και δε θα αφήσουμε μια ανοησία να μας χαλάσει τη διάθεση!
Στο 18ο κεφάλαιο γίνεται μια (αποτυχημένη) προσπάθεια στο βιβλίο να εισάγει την έννοια του πολλαπλασιασμού. Εκτός του ότι ο τρόπος παραείναι τραβηγμένος για τα γούστα μου, θεώρησα ότι μπορούσα να εκμεταλλευτώ το γιορτινό κλίμα προς όφελος των μικρών μου ζουζουνιών και να μάθουμε λίγα πράγματα για τον πολλαπλασιασμό πριν κλείσουμε τα σχολεία.

Πόπο! Κόσμος που περνά!(2)

Συνεχίσαμε στη 12η ενότητα σήμερα κάνοντας το κείμενο "Το αστέρι των Χριστουγέννων".
Διαβάσαμε πρώτα 2 φορές το κείμενο , μια εγώ και μια τα παιδιά μόνα τους. Μετά δουλέψαμε τις λεπτομέρειες της ιστορίας βρίσκοντας και υπογραμμίζοντας κάποια κομμάτια με χρώματα. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται πιο εύκολη η κατανόηση μεγάλων κειμένων και η περίληψή τους.
 


Συνεχίσαμε απαντώντας στις ερωτήσεις προφορικά και εντοπίζοντας στο κείμενο την απάντηση. Κυκλώσαμε τις απαντήσεις και κάποιες τις δώσαμε και γραπτά.
Η ιστορία άρεσε πολύ στα παιδιά , αν και το τέλος τα στεναχώρησε αρκετά. Μιλήσαμε για τη Μαρία και τον Ιωσήφ και τους 3 μάγους , που τα παιδιά εύκολα αναγνώρισαν μέσα στην ιστορία.
Συνεχίσαμε με την άσκηση του βιβλίου όπου έπρεπε να βρούμε το υποκείμενο (ποιος) και το ρηματικό μέρος των προτάσεων (τι κάνει;). Αρχικά το δουλέψαμε προφορικά σαν παιχνιδάκι μέσα στην τάξη. Πρώτα τους έδωσα εγώ μερικές προτάσεις κι έπρεπε να βρουν τα 2 κομμάτια (ποιος και τι κάνει). Στη συνέχεια άφησα τα παιδιά να φτιάξουν όνα τους προτάσεις και να αναγνωρίσουν τα 2 κομμάτια σε αυτές.
Η άσκηση τους άρεσε πάρα πολύ! Κάναμε και αυτήν του βιβλίου (που για άλλη μια φορά ο χώρος για να γράψουμε ήταν ελάχιστος) και του τετραδίου εργασιών.

Φύλλο εργασίας


πόπο κοσμος που περνά! (2) from Ioanna Chats

Την Παρασκευή είχα δώσει ένα επαναληπτικό φύλλο  στα επίθετα.
 

Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2013

Χριστούγεννα στον κόσμο, Σουηδία

Εκμεταλλευόμενη την ημερομηνία της Παρασκευής (13.12) και τη γιορτή που έχουν στη Σουηδία αυτή την ημέρα αποφάσισα το 4ο ταξίδι της τάξης μας να είναι σε αυτή την πανέμορφη χώρα, που πρέπει οπωσδήποτε κάποτε να επισκεφτώ.
Πολύτιμη βοηθός μου σε όλη την προετοιμασία και την έρευνα η θεία μου Χριστίνα , που είναι Σουηδέζα (ναι, το σόι μου είναι διεθνές και το λατρεύω!).

Ξεκινήσαμε πρωί πρωί και μια από τις πρώτες πληροφορίες που έδωσα στα παιδιά ήταν πως στη Σουηδία το χειμώνα ξημερώνει πολύ αργά (γύρω στις 9:30 και νυχτώνει πολύ νωρίς (περίπου στις 14:00). Πήραμε λοιπόν το αεροπλάνο μας και φτάσαμε σε μια χιονισμένη Σουηδία!
Kαθίσαμε να δούμε πώς είναι αυτή η όμορφη χώρα. θαυμάσαμε τα ειδυλλιακά τοπία , την αρχιτεκτονική και τις πόλεις τους.
Δε θα μπορούσα βέβαια να μη δείξω το υπέροχο βόρειο σέλας που είναι ορατό από κάποια μέρη της Σουηδίας. Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν!Ανέφερα βέβαια ότι η συγκεκριμένη λήψη δεν είναι σε πραγματικό χρόνο , αλλά σε γρήγορη κίνηση.Τα χρώματα στον ουρανό αλλάζουν όπως κινούνται και τα σύννεφα όταν έχει λίγο αέρα.
Αφού εντυπωσιαστήκαμε με τη χώρα ήρθε ο καιρός να δούμε τι γινόταν στη Σουηδία το συγκεκριμένο πρωινό.
Μάθαμε την ιστορία της Σαντα Λουσία και πώς γιορτάζουν οι Σουηδοί αυτή την ημέρα.
Από πολύ πρωί (στις 6 περίπου) κάποια επιλεγμένα κορίτσια ντύνονται Σαντα Λουσία φορώντας ένα μακρύ, άσπρο φόρεμα με κόκκινη ζώνη και στο κεφάλι ένα στεφάνι με κεριά.

Στις οικογένειες ένα κορίτσι αφού ντυθεί ετοιμάζει ένα δίσκο με τα παραδοσιακά τσουρεκάκια της Σαντα Λουσίας και τα σερβίρει μαζί με καφέ στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας.

 Τα αγόρια ντύνονται αγόρια των αστεριών (και κάποια pepparkakor και tomte).Όλοι μαζί ξεκινούν για το σχολείο, την εκκλησία ή όπου έχουν ορίσει για κάποια εκδήλωση.


Είδαμε και τα μπισκότα που φτιάχνουν αυτές τις μέρες στη Σουηδία , τα pepparkakor. Ήμασταν μάλιστα και πολύ τυχεροί , καθώς η θεία μου και η αδερφή μου μας τα πρόσφεραν από το κέντρο ξένων γλωσσών Chatsikou -Skoglund.
Μας άρεσαν πάρα πολύ!!!

Συνεχίσαμε γνωρίζοντας κι άλλα έθιμα.
Πρώτα είδαμε το έθιμο με τα 4 κεριά. Για 4 κυριακές πριν τα Χριστούγεννα ανάβουν ένα κερί κάθε Κυριακή , ώσπου την τελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα είναι αναμμένα και τα 4.

Την προπαραμονή Χριστουγέννων στη Σουηδία είναι μέρα προετοιμασίας. Ετοιμάζουν το γεύμα της παραμονής που είναι εξαιρετικά πλούσιο!



Η αλήθεια είναι πως ό,τι έχω δοκιμάσει ως τώρα είναι πολύ νόστιμο!

Την ίδια μέρα στολίζουν και το δέντρο τους με πολλά παραδοσιακά στολίδια φτιαγμένα από άχυρο (παλιότερα ήταν χειροποίητα , πλέον από το εμπόριο)




Την παραμονή πολλοί επισκέπτονται την εκκλησία και μετά ακολουθεί το πλούσιο γεύμα που ετοίμασαν την προηγούμενη.
Μετά το φαγητό ακολουθεί πληθώρα χειροποιητων γλυκών (όσοι έχετε πάει σε γνωστό σουηδικό καταστημα , κάτι θα έχετε δοκιμάσει!) και το παραδοσιακό Risgryngrot , ένα είδος ρυζόγαλου (φανταζομαι) με ένα αμύγδαλο μέσα. Σε κάποιες περιοχές λένε πως όποιος βρει το αμύγδαλο την επόμενη χρονιά θα παντρευτεί. Σε άλλες λένε ότι θα έχει καλή χρονιά.

Μετά από όλο αυτό το γλέντι φαγητού και ποτού ακολουθεί η σειρά του Τόμτε. Οι πληροφορίες εδώ είναι αρκετά συγκεχυμένες κι επέλεξα να δώσω στα παιδιά αυτές που θα τους άρεσαν περισσότερο. Το άσχημο είναι ότι σε πολλές χώρες έχουν αρχίσει να εγκαταλείπουν τα παραδοσιακά τους έθιμα και να δανείζονται αυτά του εμπορίου (Santa Claus). Εγώ επέλεξα να δείξω αυτά που ίσχυαν στη Σουηδία είτε εφαρμόζονται πια είτε όχι.

Ο Τόμτε.
Ο Τόμτε δεν είχε σχέση μετα Χριστούγεννα. Ήταν το ξωτικό του σπιτιού που έμενε κάτω από το ξύλινο πάτωμα του σπιτιού ή του αχυρώνα με τη γίδα του. Ήταν κακότροπος , μα ιδιαιτερα εργατικός!




Κάποια στιγμή θεωρήθηκε ότι φέρνει τα δώρα μαζί με την κατσίκα του. Από τις πληροφορίες που βρήκα είδα πως σε κάποιες περιοχές μετα το γεύμα κάποιος από την παρέα ντύνεται Τόμτε και μοιράζει τα δώρα μαζί με μικρά στιχάκια.



Στη συνέχεια ευχηθήκαμε God Jul (Καλά Χριστούγεννα) και γεμίσαμε τη βαλίτσα μας με αναμνηστικά από αυτή τη χώρα.
                Την εντοπίσαμε στο χάρτη μας...
 και ζωγραφίσαμε τη σημαία και κάποια από τα αξιοθέτα.
 Το βόρειο σέλας και οι τάρανδοι είχαν την τιμητική τους!

 Τα ξύλινα σπιτάκια τους μας άρεσαν πολύ!
 Γράψαμε και για τα έθιμα που μας άρεσαν (η Σαντα Λουσία βέβαιά ήταν η επιλογή των παιδιών), καθώς και τα φαγητά που ετοιμάζουν.
 Εδώ τα μπισκότα και τα τσουρεκάκια ήταν η προτίμηση των παιδιών , μαζί με το τεράστιο ζαμπόν!
 
Και αφού η μέρα ήταν η σωστή αποφασίσαμε να γίνουμε κι εμείς Σαντα Λουσίες και αγόρια των αστεριών.

Πρώτα φτιάξαμε τις "στολές"μας. Τα κορίτσια μια κορώνα και τα αγόρια το καπέλο και το ραβδί.
Κόψαμε αστεράκια από χρυσόχαρτο ...
 διπλώσαμε μια Α3 σε κώνο και κολλήσαμε 3 αστερια...
 ετοιμάσαμε το ραβδί μας με ένα κομμάτι χαρτόνι και 2 αστεράκια ...
 Έτοιμα τα αγόρια των αστεριών!

Τα κορίτσια φτιάξαμε πρώτα τα κεράκια της κορώνας μας.
Κόψαμε τις φλόγες σε κίτρινο και πορτοκαλί χαρτόνι και τις κολλήσαμε. Έπειτα διπλώσαμε μια Α4 2 φορές να σχηματιστούν 4 κομμάτια, τα κόψαμε και τυλίξαμε σε ρολά για τα κεριά.
 Κολλήσαμε μέσα τις φλόγες.
 Τέλος, κολλήσαμε τα κεριά γύρω στο στεφάνι που φτιάξαμε από μια λωρίδα γυαλιστερό πράσινο χαρτόνι.

Όλα τα παιδιά ήταν έτοιμα!

Για να ολοκληρωθεί το έθιμο κάναμε και μια πομπή περνώντας να ευχηθούμε καλά Χριστούγεννα  να κεράσουμε pepparkakor στις ταξεις.

                    Στο διευθυντή μας.


 Με την αγαπημένη μας κυρία Γεωργία του κυλικείου.

Περάσαμε πολύ όμορφα και σε αυτό το ταξίδι!

Συνταγή για τα Pepparkakor
Υλικά
3 και 3/4 κούπες αλεύρι για όλες τις χρήσεις
2 κουτ. γλυκού baking soda
1 κουτ. γλυκού κανέλα
1 κουτ. γλυκού γαρίφαλο τριμμένο
1κουτ. γλυκού τζίντζερ
1 κουτ. γλυκού κακουλέ (καρδαμωμο)
1 κούπα μαργαρίνη
1 κούπα ασπρη ζάχαρη
1/2 κούπα μαύρη ζάχαρη
1 αυγό χτυπημένο
2 κουτ. σούπας μελάσα

Εκτελεση
Σε ένα μπολ ανακατεύουμε το αλεύρι, τα μπαχαρικά και το baking soda. Σε ένα αλλο μπολ χτυπάμε τη μαργαρίνη με την άσπρη και τη μαύρη ζάχαρη μέχρι να γίνουν απαλά και αφρατα. Ρίχνουμε το αυγό και τη μελάσα και χτυπάμε να γίνει ομοιογενές το μίγμα. Στη συνέχεια ρίχνουμε σε δόσεις το μίγμα με το αλεύρι και τα μπαχαρικά και πλάθουμε μέχρι να γίνουν όλα ένα. Χωρίζουμε τη ζύμη σε 4 κομμάτια και τυλίγουμε με μεμβράνη. Τοποθετούμε τα κομμάτια στο ψυγείο το λιγότερο για μια ώρα (καλύτερα όλο το βράδυ).
Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 190 βαθμούς. Λαδώνουμε ελαφρά τα ταψιά μας. Βγάζοντας ένα ένα τα κομμάτια από το ψυγείο (δε θέλουμε να ζεσταθεί η ζύμη) ανοίγουμε φύλλο σε αλευρωμένη επιφάνεια πάχους 3-4 χιλιοστών (πρέπει να γίνουν πολύ λεπτά). Κόβουμε με κουπ πατ διάφορα σχέδια και τα τοποθετούμε στο ταψί με κάποια απόσταση ( 2 πόντους) μεταξύ τους. Ψήνουμε όταν ο φούρνος είναι έτοιμος για 5 λεπτά. Συνεχίζουμε με το επόμενο κομμάτι. Όταν ψηθούν αφήνουμε να κρυώσουν και αποθηκεύουμε σε κουτί μπισκότων που κλείνει καλά.

Καλή επιτυχία!!!

Παρουσίαση



εισιτήρια , σουηδία from Ioanna Chats

Αυτοκόλλητα βαλίτσας, διαβατηρίου


σουηδία from Ioanna Chats

Πατρόν για τα αστεράκια