Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

Ο Αίσωπος στο σχολείο μας!

Με πολλή χαρά υποδεχτήκαμε σήμερα στο σχολείο μας τη θεατρική ομάδα " Μικρός Βορράς" και το έργο τους ¨Ο Αίσωπος ...σε κόμικ".

Την πρωτοβουλία την πήραν οι εξαιρετικές μας νηπιαγωγοί που τους κάλεσαν και μαζί με αυτούς μπορέσαμε κι εμείς να παρακολουθήσουμε αυτήν την εκπληκτική παράσταση!

Ο Αίσωπος ...σε κόμικ λοιπόν! Ο Αίσωπος και οι ιστορίες του είναι πολύ αγαπημένοι στα παιδιά , άρα δεν υπήρχε αμβιβολία ότι θα περνούσαν όμορφα. Η θεατρική ομάδα όμως μας απογείωσε με το μπρίο και τη φρεσκάδα της. Νέοι και πολύ ταλαντούχοι άνθρωποι κατάφεραν να κρατήσουν σε 80 παιδιά  αμείωτο το ενδιαφέρον. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλη τη διάρκεια της παράστασης και στο τέλος μπορέσαν να παίξουν και ένα παιχνίδι με τους ηθοποιούς!
Μερικά στιγμιότυπα από την παρασταση που έδωσαν στο σχολείο μας.

Περιμένοντας υπομονετικά να καθίσουν όλοι.
 Γνωριμία με τους ηθοποιούς
 Ο ποντικός του χωριού και ο ποντικός της πόλης

 Ο κόρακας και η αλεπού

 Ο λαγός και η χελώνα
 Η νίκη της χελώνας. Τα παιδιά ζητωκραύγαζαν!!!
Το παιχνίδι στο τέλος της παραστασης.
Η αλεπού και ο κόρακας
 Ο κόρακας στη δική μας εκδοχή είχε και δυο συμβουλάτορες...
 Μην τραγουδήσεις!


Για εμάς, τα σχολεία της επαρχίας,που  είναι πλέον πολύ δύσκολες οι μετακινήσεις (τόσο για τα διαδικαστικά όσο και για το οικονομικό) , η κίνηση της θεατρικής αυτής ομάδας να επισκέπτεται τα σχολεία με ένα τόσο καλοδουλεμένο υλικό είναι πραγματικά αξιέπαινη. Το συστήνω ανεπιφύλακτα!!!Θα σας ξαναδούμε σίγουρα!

Μπορείτε να δείτε ολη τη δουλειά τους (και το έργο "Μικρός Πρίγκιπας")   εδώ.

 

Προσοχή! Τι λέει εκεί; (2)

Προχωρήσαμε στη γλώσσα σήμερα και κάναμε το κείμενο "Η επανάσταση των παραμυθιών". Το κείμενο , μικρό και εύκολο, άρεσε στα παιδιά και μπορέσαμε πολύ γρήγορα να το επεξεργαστούμε και να απαντήσουμε στις ερωτήσεις. Τις απαντήσεις μας τις κυκλώσαμε και τις υπογραμμίσαμε πάνω στο βιβλίο.

Συνεχίζοντας μιλήσαμε για τις μικρές αγγελίες. Τα παιδιά θυμόντουσαν κάποια πράγματα που κάναμε και πέρσι πάνω στις αγγελίες κι έτσι μιλήσαμε για όσα ή γνωρίζαμε και συμπληρώσαμε κάποια ακόμα.
Βρήκαμε τους λόγους για να κάνει κάποιος μια αγγελία (πώληση, ενοικίαση, εύρημα ή κάτι που χάθηκε και προσφορά ή αναζήτηση εργασίας).
Στο σημείο αυτό δουλέψαμε προφορικά μερικά σενάρια. Έδωσα στα παιδιά το ρόλο τους (εστιάτορας / καταστηματάρχης που ψάχνει προσωπικό,κάποιος που θέλει να πουλήσει ένα αυτοκίνητο, κάποιος που βρήκε ένα σκυλάκι κ.α.).

Έπειτα επεξεργαστήκαμε τις αγγελίες που φέραμε από το σπίτι.
Εντοπίσαμε το κοινό στοιχείο όλων των αγγελιών που είναι το μικρό μέγεθος. Είπαμε έτσι πως στις αγγελίες γράφουμε τις πληροφορίες που θα χρειαστεί κάποιος που θα τη διαβάσει χωρίς να μακρυγορούμε. Ενα ακόμη κοινό στοιχείο ήταν και ο αριθμός τηλεφώνου που είχαν όλες οι αγγελίες ώστε να μπορεί να επικοινωνήσει ο ενδιαφερόμενος.

Εχοντας όλα αυτά κατά νου δουλέψαμε στις ομάδες και φτιάξαμε τις δικές μας αγγελίες. Στο τέλος τις παρουσιάσαμε στην τάξη.







Συνεχίσαμε με τη γραμματική του κειμένου μας που ήταν το οριστικό άρθρο. Πριν μιλήσουμε για το άρθρο εξήγησα στα παιδιά με παραδείγματα γιατί το λέμε οριστικό, μιας και το βιβλίο το ονομάζει έτσι. Εδωσα έμφαση στο συγκεκριμένο. π.χ. η καρέκλα της Ιρίσας
και όχι μια καρέκλα (οποιαδήποτε)

Εχοντας δουλέψει ήδη την κλίση των αρσενικών ουσιαστικών σε -ας ήταν εύκολο μέσα από τις ερωτήσεις (ποιος , ποιανού κτλ.) να βρούμε και τα άρθρα σε όλα τα γένη και τις πτώσεις.
Στη συνέχεια δουλέψαμε στον πίνακα και στο τετράδιο μερικές ασκήσεις από την παρουσίαση.

Πρώτα συμπληρώσαμε τα άρθρα στο κείμενο της διαφάνειας 11.
Ύστερα τοποθετήσαμε διάφορα ουσιαστικά στο σωστό γένος με βάση το άρθρο τους (επέλεξα ζώα, μιας και ασχολούμαστε με αυτά στη Μελέτη). Η άσκηση είναι στη 12η διάφάνεια.
Παρουσίαση



Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

Τα ζώα

Από την προηγούμενη εβδομάδα μπήκαμε στην 6η ενότητα της Μελέτης , στην οποία θα ασχοληθούμε τα ζωά, πώς αναπτύσσονται, πώς τα ξεχωρίζουμε και πώς προσαρμόζονται στο περιβάλλον τους.

Αφού δουλέψαμε τον προοργανωτή βλέποντας όλα αυτά με τα οποία θα ασχοληθούμε , παίξαμε το παιχνίδι του προτείνει το βιβλίο του δασκάλου. Ξεκινώντας από ένα μαθητή λέμε ζώα με τη σειρά , μέχρι κάποιος να μην μπορεί να σκεφτεί άλλο. Το παιχνίδι μας κράτησε αρκετή ώρα και γεμίσαμε τον πίνακα με διάφορα ζώα.
Στη συνέχεια και αφού διαβάσαμε τα στιχάκια του Κυριάκου , της Ανθής και του Σπίθα καταγράψαμε πληροφορίες που γνωρίζουμε για τα ζώα , αλλά και όσα θέλουμε να μάθουμε γι'αυτά.

Συνεχίσαμε βρίσκοντας όλα αυτά που έχουν ανάγκη τα ζώα. Ποιες είναι δηλαδή οι ανάγκες τους γενικά. Τροφή, αέρας και νερό , αλλά και αγάπη και φροντίδα ήταν όλα όσα βρήκαμε.
Βλέποντας το ψάρι της εικόνας γεννήθηκε το ερώτημα "Πώς αναπνέουν τα ψάρια στο νερό;". Έδειξα λοιπόν τα παρακάτω βίντεο στα παιδιά , που είναι μεν στα αγγλικά , αλλά εξηγούσα εγώ την ώρα της προβολής όλα όσα βλέπαμε. Η διαδικασία της αναπνοής στα ψάρια:



 Το δεύτερο βίντεο δείχνει και τον τρόπο που τρέφονται τα ψαρια. Ενα ακόμα ερώτημα των παιδιών λύθηκε.

Συνεχίζοντας παρατηρήσαμε την εικόνα της σελίδας 54 για να βρούμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε μια αγελάδα και το μοσχαράκι της. Η μεγαλύτερη διαφορά ήταν στο μέγεθός τους κι έτσι μιλήσαμε για το πώς γεννιούνται και αναπτύσσονται τα ζώα.
Χωρίσαμε τα ζώα σε 2 κατηγορίες: αυτά που γεννούν μικρά και αυτά που γεννούν αυγά. Στη δραστηριότητα του βιβλίου καταγράψαμε μερικά ζώα που γεννούν μικρά.Εδώ μιλήσαμε και για τη φάλαινα και το δελφίνι , που αν και ζουν στο νερό έχουν πνεύμονες (το αναφέραμε και στην αναπνοή των ψαριών) και γεννούν μικρά και όχι αυγά όπως τα υπόλοιπα ψάρια.

 Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου στις οποίες έπρεπε να κατατάξουμε χρονολογικά τις εικόνες ανάπτυξης ενός κόκορα και μιας πεταλούδας. Στον κόκορα τα παιδιά δεν είχαν πρόβλημα , μιας και όταν ζεις σε χωριό όλο και κάποιο πουλερικό θα έχεις δει να μεγαλώνει.

Στην πεταλούδα έδειξα το παρακάτω βίντεο για να μιλήσουμε λίγο περισσότερο για τη μεταμόρφωσή της. Το βίντεο είναι υπέροχα κατατοπιστικό:
Μετά από αυτό συμπληρώσαμε και στις εικόνες τα στάδια ανάπτυξης της πεταλούδας.

Για το τέλος άφησα ένα ακόμη βίντεο με την ανάπτυξη του βατράχου μιας και θεωρώ πως είναι αρκετά συναρπαστική για τα παιδιά (είχα και κρυφή ατζέντα είναι η αλήθεια).

Αφού μιλήσαμε και για τους γυρίνους και τους ενήλικες βατράχους , συνδυάσαμε τη Μελέτη με τη Μουσική  αλλά και τα Μαθηματικά, κάνοντας το τραγούδι ¨Ο Βάτραχος". Ένα πανέξυπνο τραγούδι για την προπαίδεια του 4.
Στα παιδιά άρεσε πάρα πολύ η ιστορία του άτυχου βατράχου Σολ.

Τους στίχους τους βρήκα στο Ζωηρό μαθητή της Δευτέρας.
Τα λόγια τα φωτοτύπησα για όλα τα παιδιά μιας και θα το πούμε αρκετές φορές ακόμα.





Ταξίδι στο χρόνο

Στην 4η ενότητα της Μελέτης ασχοληθήκαμε με το χρόνο.
Πρώτα μιλήσαμε για τα διάφορα είδη του χρόνου: την ημέρα, τη βδομάδα , το μήνα , το χρόνο, αλλά και την ώρα , τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα.

Μάθαμε πόσες ώρες έχει η ημέρα, πόσες μέρες η εβδομάδα, πόσες μέρες και βδομάδες έχει ο μήνας και πόσους μήνες έχει ο χρόνος. Ακόμη μάθαμε πως η ώρα έχει 60 λεπτά και το λεπτό 60 δευτερολεπτα. Φυσικά τα επανάλαβαμε πολλές φορές (το πρώτο κεφάλαιο το δουλέψαμε μια βδομάδα).

Όταν πλέον ήμασταν αρκετά δυνατοί στις γνώσεις μας παίξαμε και το παιχνίδι του χρόνου. Εγραφα στον πίνακα έναν αριθμό και τα παιδιά έβρισκαν σε τι αντιστοιχούσε.
π.χ. έγραφα τον αριθμό 4 και τα παιδιά έλεγαν πως είναι οι εποχές ή εβδομάδες ενός μήνας
έγραφα τον αριθμό 7 και τα παιδιά έλεγαν πως είναι οι μέρες μιας βδομάδας

Στο 2ο κεφάλαιο παρατηρήσαμε τη ζωή μιας γιαγιάς από τότε που ήταν κοριτσάκι μέχρι που έγινε γιαγιά. Η δραστηριότητα άρεσε πολύ στα παιδιά κι έτσι τους έδωσα μια εργασία για το σπίτι. Κάθε παιδί έπρεπε να κοιτάξει φωτογραφίες με τον παππού ή τη γιαγιά και να καταγράψουν μια ιστορία από τα παιδικά ή νεανικά χρόνια τους.
Η τάξη μας λοιπόν πλημμύρισε με φωτογραφίες (τις οποίες φωτοτύπησα και επέστρεψα καθώς ήταν κρίμα να καταστραφούν κατά λάθος στο σχολείο) και αναμνήσεις από άλλες εποχές.
Τα παιδιά διάβασαν τις ιστορίες που έφεραν και παρουσίασαν τις φωτογραφίες τους στους υπόλοιπους.







Στο τέλος της ενότητας μιλήσαμε για τις διαφορές που φερνει ο χρόνος σε διάφορα μέρη. Παρατηρήσαμε τις φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης από το 1880 και το 2004 από το βιβλίο και βρήκαμε διάφορες ομοιότητες και διαφορές. Αναφέραμε τις ανάγκες των ανθρώπων για περισσότερα σπίτια και μεγαλύτερους δρόμους , αλλά και τις ανάγκες της φύσης να διατηρηθεί όσο γίνεται καλύτερα.
 

Προσοχή! Τι λέει εκεί; (1)

Τις τελευταίες μέρες μπήκαμε στη 10η ενότητα τηας Γλώσσας μας "Προσοχή! Τι λέει εκεί;".

Στον προοργανωτή μιλήσαμε για τις πινακίδες, τις αφίσες και τις ανακοινώσεις παρατηρώντας την παρέα του βιβλίου σε διάφορες εικόνες.  Συμφωνήσαμε πως όλα αυτά τα είδη κειμένου μας δίνουν πληροφορίες για κάποιο γεγονός , εκδήλωση ή τοποθεσία.
Δώσαμε τα συνώνυμα της πινακίδας, ταμπέλα και επιγραφή.
Στην ανακοίνωση που διάβαζε η Γαλήνη μιλήσαμε λίγο και για το λαογραφικό μουσείο και μιας και τα παιδιά δε γνώριζαν τι ακριβώς ήταν τους έδειξα το παρακάτω βίντεο.

Στο κείμενο "Ιστορία για το τσίρκο" μιλήσαμε πολύ για το τσίρκο. Τα χωρίσαμε σε δυο είδη: αυτά με ζώα και αυτά με ακροβάτες. Ρώτησα τα παιδιά σε ποιο τσίρκο θα προτιμούσαν να παρακολουθήσουν παράσταση και η απάντηση ήταν φυσικά αυτό με τα ζώα.


Εδώ έκανα μια παρένθεση και μιλήσαμε με τα παιδιά για τις ανάγκες των ζώων και ιδιαίτερα την ανάγκη τους να ζουν στο δικό τους περιβάλλον. Προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση των ζώων αυτών και να φανταστούμε τη ζωή μας στο τσίρκο. Τα παιδιά μπόρεσαν έτσι να δουν πως τα δικαιώματα των ζώων καταπατώνται για χάρη της διασκέδασής μας.
Στο τέλος ξανακανα την ερώτηση "Σε ποιο τσίρκο θα πηγαίνατε;" Οι απαντήσεις αυτή τη φορά ήταν διαφορετικές. Και για να ενισχύσω την άποψή τους έδειξα το παρακάτω βίντεο με ένα τσίρκο με ακροβάτες. Τα παιδιά το καταδιασκέδασαν.

Στο κείμενο τώρα. Βρήκαμε και κυκλώσαμε όσα μπορούσαμε να μυρίσουμε σε ένα τσίρκο, αυτά που έκαναν τα παιδιά πριν την παράσταση και τις επιγραφές.
Σταθήκαμε στις επιγραφές και σκεφτήκαμε κι άλλες επιγραφές που θα μπορούσαν να υπάρχουν μέσα σε ένα τσίρκο.
Επεκτείναμε τη συζήτηση και μιλήσαμε για τις επιγραφές στο σχολείο μας. Πολλά παιδιά θυμόντουσαν αρκετές από αυτές.

Στη συνέχεια πήραμε τη φωτογραφική μηχανή και ψάξαμε επιγραφές στους διαδρόμους του σχολείου μας.










Μετά μιλήσαμε για το πώς μπορούμε να ξέρουμε πότε ένα τσίρκο θα επισκεφτεί την πολη μας και φτάσαμε έτσι στις αφίσες.Παρατηρήσαμε την αφίσα της σελ.18 και μιλήσαμε για τις γραμματοσειρές και τα χρώματα που κεντρίζουν το βλέμμα μας. Βρήκαμε μέσα από τις ερωτήσεις ποιες είναι οι πληροφορίες που πρέπει μας δίνει μια αφίσα και για ποιο λόγο τη χρησιμοποιούμε.
Δουλέψαμε έπειτα την άσκηση 1 του Τ.Ε. Τη 2η άσκηση θα την κάνουμε αργότερα.

Συνεχίσαμε με τις πινακίδες, όπου αναφέραμε ότι σχεδόν πάντα είναι με κεφαλαία γράμματα. Θυμηθήκαμε εδώ ότι δε βάζουμε τόνους στα κεφαλαία. Είδαμε ακόμη πως στις πινακίδες πρέπει να είμαστε ολιγόλογοι και μέσα από την άσκηση του βιβλίου ξεχωρίσαμε πότε κάτι ήταν πινακίδα και πότε τα λόγια κάποιου. Κάναμε και την άσκηση 3 από το Τ.Ε.

Στην άσκηση 4 του Τ.Ε. μάθαμε για τα ακρωνύμια ή αρτικόλεξα. Μάθαμε έτσι πως ΟΤΕ, ΟΣΕ, ΔΕΗ κ.α. είναι τα αρχικά γράμματα από κάποιες λέξεις. Φτιάξαμε μετά και το δικό μας ακρωνύμιο με το όνομα και το επίθετό μας.




Προσοχή! Τι λέει εκεί; (2)

 Προσοχή! Τι λέει εκεί; (3)

Προσοχή ! Τι λέει εκεί; (4)