Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014

Συναισθήματα!-Κατασκευή δαχτυλόκουκλων

Αφού ασχοληθήκαμε τόσο με την εξερεύνηση των συναισθημάτων μας στη Γλώσσα, αποφάσισα να κάνω ακόμα κάτι με την Ευέλικτη και τα εικαστικά. Και πάλι τη δραστηριότητα την έφτιαξα  για το πρόγραμμα της Ψυχικής υγείας που έκανα στη Ρόδο. Ευτυχώς που δεν πετάω (διαγράφω!!!) τίποτα!
 
Εδωσα στα παιδιά το έγγραφο με τις δαχτυλόκουκλες (που δε θυμάμαι πού είχα βρει το πατρόν τους) για να τις βάψουν.
 
Μετά γράψαμε στην πίσω πλευρά το συναίσθημα που πρόδιδε κάθε δαχτυλόκουκλα (χρειάζεται για αυτά που κάνουμε παρακάτω).
 
Τέλος τις κόψαμε και τις κολλήσαμε έτσι ώστε να εφαρμόζουν στα δάχτυλά μας (για μεγαλύτερα παιδιά συνιστώ να μεγεθύνετε λίγο το έγγραφο ή να βάλετε μεγαλύτερη κορδέλα κάτω).
 
Το πιο όμορφο ήταν πως κάναμε πράξη το κείμενο "Μαζί είναι καλύτερα". Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν να εφαρμόσουν τις δαχτυλόκουκλες με το ένα χέρι κι έτσι συνεργάστηκαν με τους διπλανούς τους βοηθώντας ο ένας τον άλλο!
 

 
Τις τοποθετήσαμε στα δάχτυλά μας και ήμασταν έτοιμοι!
 
Αφησα τα παιδιά να σκεφτούν μια ιστορία στην οποία να πρωταγωνιστούν όλα τα συναισθήματα που φανερώνονταν στις δαχτυλόκουλες. Μπορούσαν είτε να προσωποποιήσουν τα συναισθήματα  είτε να φτιάξουν μια ιστορία με όλα τα συναισθήματα μέσα (ο ήρωάς τους δηλαδή να νιώθει όλα αυτά τα συναισθήματα μέσα από διάφορες καταστάσεις που αντιμετωπίζει). Δεν ήμουν σίγουρη κατά πόσο τα μικρά μου θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν σε αυτή τη δραστηριότητα καλά μιας και το δούλεψα με παιδιά της Ε' για πρώτη φορά, αλλά για άλλη μια φορά με κατέπληξαν με τις παραστάσεις που έδωσαν!
Κάθε παιδί φορώντας τις δαχτυλόκουκλές του πήγε πίσω από τη συρταριέρα (που επιστρατευτηκε ως σκηνή) και μας παρουσίασε την ιστορία του.
 
 
 
 
 Δαχτυλόκουκλες

Νιώθω (2)

Συνεχίσαμε χθες και σήμερα στη 16η ενότητα με την εξερεύνηση των συναισθημάτων μας και όχι μόνο.
Πρώτα δουλέψαμε το κείμενο "Ενα δέντρο ταξιδεύει". Το διαβάσαμε , μια εγώ και μια τα παιδιά μόνα τους, βρήκαμε τους ήρωες , το πρόβλημα και προσπαθήσαμε να δώσουμε με τη φαντασία μας τη συνέχεια της πλοκής και το τέλος. Δεν το κάναμε γραπτά , αλλά προφορικά , από τη μια γιατί τελευταία με όλα τα γράμματα που γράψαμε τα παιδάκια μου έχουν κουραστεί και από την άλλη θεωρώ πολύ καλή άσκηση να φτιάχνουμε την ιστορία όλοι μαζί δίνοντας ο καθένας από μια ιδέα. Βοηθάει πολύ ιδίως τα παιδιά που "παγώνουν" στην ιδέα να σκεφτούν γεγονότα πλοκής (παιδιά με όχι τόσο ψηλή αυτοεκτίμηση και ντροπαλά). Ετσι το ένα φέρνει το άλλο και μπαίνουν πιο χαλαρά στη διαδικασία συνέχισης της ιστορίας σιγοντάροντας με μια ιδέα.
Προχωρήσαμε στο δεύτερο κείμενο "Μαζί είναι καλύτερα" που , αν και η περίοδος της Καθαράς Δευτέρας έχει περάσει εδώ και πολύ καιρό, προάγει πολύ την ιδέα της φιλίας και της συνεργατικότητας και πάντα είναι καλό να ασχολούμαστε με τετοια θέματα. Δουλέψαμε και πάλι με τον ίδιο τρόπο το κείμενο εντοπίζοντας κι εδώ τα διάφορα συναισθήματα των ηρώων.
Συνεχίσαμε με τις ασκήσεις στο Τ.Ε. στις οποίες γνωρίσαμε από κοντά διάφορες λέξεις συνασθημάτων, ουσιαστικά, επίθετα , ρήματα και τα αναγνωρίσαμε μέσα σε προσωπικές μας εμπειρίες.
Σήμερα θυμηθήκαμε τις συγκρίσεις που κάναμε στην ενότητα "Που λες είδα" .Μαζί με την άσκηση της παρουσίασης (διαφάνειες 8-10) και τους πίνακες που είχαμε κάνει τότε και που τους έχουμε ακόμα κρεμασμένους στην τάξη μας μπορέσαμε πολύ γρήγορα να κάνουμε και τις δικές μας συγκρίσεις και να λύσουμε εύκολα την άσκηση 6 στο Τ.Ε.
Μετά από αυτό κάναμε συγκρίσεις βάζοντας τα παιδιά της τάξης μας αυτή τη φορά στο επίκεντρο. Εβαλα τα ονόματα όλων των παιδιών σε 2 καλαθάκια (2Χ19).Σε κάθε παιδί έδινα  ένα επίθετο και αυτό διάλεγε από ένα όνομα από κάθε καλαθάκι.
Στη συνέχεια έπρεπε με βάση το επίθετο που του δόθηκε να συγκρίνει τους δυο συμμαθητές/ τριες του. Για ευνόητους λόγους δεν έδωσα επίθετα όπως όμορφος, χοντρός, έξυπνος. Χρησιμοποίησα επίθετα όπως προσεκτικός, ευγενικός, ψηλός, κοντός , δίκαιος κ.α.


Οι ασκήσεις που κάναμε και τότε , αλλά και σήμερα άρεσαν πάρα πολύ στα παιδιά και θεωρώ πως στις συγκρίσεις τα πήγαμε περίφημα!
Τέλος , είδαμε το ρήμα νιώθω και βρήκαμε κι άλλα ρήματα που κλίνονται όπως αυτό. Δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα εδώ μιας και δουλεύουμε συνέχεια την κλίση των ρημάτων.
Την Πέμπτη βέβαια είχαμε και μια έκπληξη! Μας ήρθαν τα πρώτα γράμματα από τα παιδιά της Β' τάξης του Δ.Σ. Λιθακιάς της Ζακύνθου. Χωρίς να μπορούμε να περιμένουμε ανοίξαμε τα γράμματά μας και τα διαβάσαμε! Ετοιμάσαμε κι εμείς τις απαντήσεις μας και θα τις στείλουμε την επόμενη εβδομάδα! Σας ευχαριστούμε πολύ φίλοι μας και κ. Ρούλα!
Παρουσίαση

νιώθω(2) from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας

Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014

Νιώθω (1)

Μετά από λίγες μέρες ανάπαυλας επιστρέψαμε και πάλι στις δραστηριότητές μας.
Μπήκαμε στη 16η ενότητα , όπου θα δουλέψουμε πολύ με τον εσωτερικό μας κόσμο. "Νιώθω" ο τίτλος της και τα συναισθήματα πλημμύρισαν την τάξη μας!

Πρώτα διαβάσαμε τον πίνακα με όσα θα μάθουμε και με ευχαρίστηση είδαμε πως πολλά από αυτά μας είναι ήδη γνωστά. Αρα δε θα δυσκολευτούμε πολύ σε αυτή την ενότητα.

Συνεχίσαμε με τις υπέροχες εικόνες της Ρ.Μ.Κούρτο στον προοργανωτή. Προσπαθήσαμε να αντιληφ΄θούμε τα συναισθήματα των παιδιών και να εξηγήσουμε τους λόγους γι'αυτά.

Στη συνέχεια μπήκαμε στο πρώτο κείμενο της ενότητας "Το παιδί με το ακορντεόν". Εκεί βρήκαμε πλήθος λέξεων και εκφράσεων για διάφορα συναισθήματα, αγωνία, χαρά, συγκίνηση, ενθουσιασμός. Σκεφτήκαμε και δικές μας εμπειρίες με αυτά τα συναισθήματα.
Κάναμε κι ένα μικρό διαλειμματάκι ακούγοντας ένα ακορντεόν να παιζει τους Χαρταετούς του Μ.Θεοδωράκη.

Επειτα καταγράψαμε διάφορα συναισθήματα που έχουμε νιώσει, όπως φόβος, λύπη, πόνος, θυμός, χαρά, ευτυχία, ανυπομονησία, έκπληξη κτλ. Για τα τέσσερα που προτείνει το βιβλίο φτιάξαμε πίνακες αναφοράς , αντί να τα γράψουμε στο τετράδιο. Γράψαμε από δυο καταστάσεις που μας προκαλούν το συναίσθημα της χαράς , του θυμού, του φόβου και της λύπης σε χαρτάκια και τα κολλήσαμε στον αντίστοιχο πίνακα.

Υστερα εντοπίσαμε μέσα στο κείμενο όλες αυτές τις λέξεις που πρόδιδαν κάποιο συναίσθημα και τις κυκλώσαμε.

Συνεχίσαμε με την άσκηση του Τ.Ε. στην οποία εντοπίσαμε λέξεις συναισθημάτων. Είδαμε ότι αυτές οι λέξεις μπορεί να είναι ρήματα, ουσιαστικά και επίθετα (και μετοχές , αλλά δεν τις αναφέρουμε ακόμα σαν μετοχές).

Για το τέλος άφησα την παρουσίαση "Συναισθήματα". Είναι μια παρουσίαση που είχα φτιάξει πριν χρόνια όταν ασχολήθηκα με ένα πρόγραμμα Ψυχικής υγείας. Δυστυχώς δε θυμάμαι από πού είχα πάρει την έμπνευση γι'αυτο. Παρακολουθήσαμε τις εκφράσεις διαφόρων ανθρώπων και προσπαθήσαμε να αντιληφθούμε  ποιο συναίσθημα τους διακατείχε. Μιμηθήκαμε τις εκφράσεις αυτες δουλεύοντας πολύυυυυ τους μυς του προσώπου μας!

Στο φύλλο εργασίας έδωσα και πάλι ασκήσεις που έφτιαξα για το πρόγραμμα της Ψυχικής υγείας μιας και το κομμάτι που δουλέψαμε σήμερα προσφερόταν για αναγνώριση συναισθημάτων.

Παρουσίαση "Νιώθω 1"


Παρουσίαση "Συναισθήματα"

Φύλλο εργασίας

Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014

Αλληλογραφώ (2)

Το είπαμε και το κάναμε! Αυτή τη βδομάδα ασχοληθήκαμε πολύ με την αλληλογραφία , κλασική και ηλεκτρονική.

Γράψαμε γράμματα σε νέους φίλους και τα στείλαμε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας: Λέρος, Κέρκυρα, Παραλίμνη οι πρώτοι αποδέκτες μας.
Επιλέξαμε τυχαία ένα όνομα από το καλαθάκι και γράψαμε ένα γράμμα λέγοντας πληροφορίες για εμάς: το όνομά μας, τον τόπο μας , την ηλικία και τα ενδιαφέροντά μας.

Πρώτα γράψαμε το γράμμα στο τετράδιό μας και μετά με ωραία γράμματα σε κόλλες αλληλογραφίας που βρήκα στο google.






Όταν τελειώσαμε με αυτό, γράψαμε και τους φακέλους μας. Με τις/τους συναδελφους αποφασίσαμε να τα στείλουμε ομαδικά σε ένα φάκελο (τόσο για οικονομία όσο και για να μη χαθεί κάποιο γράμμα).






Επίσης ανταλλάξαμε και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το Β2 του 6ου Δ.Σ. Κερατσινίου και τη Β' ταξη του 26ου κ 29ου Δ. Αχαρνών.





Παράλληλα δουλέψαμε και την ενότητα στο βιβλίο. Μιλήσαμε για τα μηνυματα του ηλ. ταχυδρομείου, βρήκαμε τα πλεονεκτήματά του σε σχέση με την κλασική αλληλογραφία και γνωρίσαμε τα στοιχεία τους (παραλήπτης, θέμα, κείμενο).

Το ρήμα έχω το γνωρίζουμε πολύ καλά , αλλά το δουλέψαμε και πάλι φτιάχνοντας προτάσεις με αυτό.

Γνωρίσαμε και τις λέξεις άλλων γλωσσών που χρησιμοποιουμε κι εμείς και προσπαθήσαμε να δώσουμε έστω και περιφραστικά μια ελληνική ορολογία. Το απίθανο ήταν στη λέξη γουοκμαν , στην οποία έπρεπε να φέρω κασέτα για να τους δείξω καθώς μερικά παιδιά δεν είχαν δει ποτέ τους! (πόσο μεγάλο το χάσμα!!!)

Σαν γνήσιο παιδί των δεκαετιών '80-'90 τους εξήγησα πώς το χρησιμοποιούσαμε και το παρομοίασα με το σύγχρονο MP3player και το  ipod.

Παρατηρήσαμε ακόμη πως αυτές οι λέξεις δεν κλίνονται και πολλά παιδιά θυμήθηκαν (από την ενότητα 3)πως οι ελληνικές λέξεις συνήθως τελειώνουν σε φωνήεντα ή στα σύμφωνα ς και ν.

Δουλέψαμε και γνωρίσαμε τις σύνθετες λέξεις φτιάχνοντας και πολλές δικές μας. Μάλιστα ένας μαθητής μου έδωσε στο ο που ενώνει τις λέξεις το ρόλο του παπά που παντρεύει τις δυο λέξεις και τις κάνει μία!!!

Μικρή η ενότητα μα τόσο γεμάτη από όμορφες δραστηριότητες κυρίως γύρω από την επικοινωνία μας με νέους φίλους!

Ευχαριστώ όλες και όλους τους συναδέλφους, Αφροδίτη, Μαρία (Κερατσίνι), Μαρία (Αχαρνές), Ελευθερία, Χρηστος, Εφη, Μαρία (Βύρωνας), Ρούλα (Ζακυνθος) για την άψογη συνεργασία που είχαμε! Νομίζω πως όλοι κερδίσαμε πολλά!

Παρουσίαση


αλληλογραφώ (2) from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας

Αθλήματα: η ολυμπιακή σημαία

Στα πλαίσια του προγράμματος που τρέχουμε φέτος "Τα αθλήματα" ασχολούμαστε αρκετά και με τους Ολυμπιακούς αγώνες.
Τις τελευταίες μέρες λοιπόν δουλέψαμε πάνω στην ολυμπιακή σημαία και τους συμβολισμούς της.


Πρώτα παρατηρήσαμε τη σημαία και την περιγράψαμε (να τη η Γλωσσα!).

Οι 5 κύκλοι της κάτι πρέπει να συμβολίζουν όμως... Σκεφτήκαμε και δώσαμε τις δικές μας εξηγήσεις. Επειτα βρήκαμε τι ακριβώς συμβολίζουν, δηλαδή ότι οι 5 κύκλοι συμβολίζουν τις 5 κατοικημένες ηπείρους της γης και πως κάθε χρώμα συμβολίζει και μια διαφορετική ήπειρο.

Γαλάζιο=Ευρώπη
Κίτρινο=Ασία
Μαύρο=Αφρική
Κοκκινο=Αμερική
Πράσινο=Ωκεανία

Εντοπίσαμε αυτές τις ηπείρους στον παγκόσμιο χάρτη και φτιάξαμε κι εμείς έναν παγκόσμιο χάρτη βάφοντας κάθε ήπειρο με το αντίστοιχο χρώμα από την ολυμπιακή σημαία (να τη και η Γεωγραφία).
 






Επίσης και το λευκό φόντο πρέπει να συμβολίζει κάτι. Δουλέψαμε πάλι στις ομάδες και βρήκαμε διάφορους συμβολισμούς. Κάποια ομάδα βρήκε και το σωστό: το λευκό φόντο συμβολίζει το ότι οι αθλητές θα αγωνιστούν με τίμια μέσα και πως ο αγώνας θα είναι αγνός. Εδώ θυμηθήκαμε και το "ευ αγωνίζεσθαι" που μάθαμε όταν εξετάζαμε τους αρχαίους ολυμπιακούς αγώνες.

Βρήκαμε ακόμη πως πρώτη φορά ανέμισε η ολυμπιακή σημαία στους Ολυμπιακούς αγώνες της Αμβέρσας το 1920 (για να μην αφήσουμε παραπονεμένη και την Ιστορία).

Τέλος φτιάξαμε κι εμείς τις ολυμπιακές μας σημαίες (ιδέα και πάλι από το pinterest).

Σε ένα λευκό κομμάτι χαρτί φτιάξαμε κύκλους με τέμπερες στα χρώματα των ηπείρων.

Χρησιμοποιήσαμε ρολά από χαρτί υγείας για να γίνουν όμορφοι οι κύκλοι μας. Επαναλάβαμε φυσικά το τι συμβολίζει κάθε χρώμα και το φόντο.


Στερεώσαμε τη σημαία πάνω σε ένα ξυλάκι από σουβλάκι (το βορειοελλαδίτικο) και voila!




 

Δευτέρα, 17 Μαρτίου 2014

Αλληλογραφώ (1)

Τι ιδιαίτερη μέρα η σημερινή!

Μπήκαμε σε νέα ενότητα , στην ενότητα 15 με τίτλο "Αλληλογραφώ". Ενδιαφέρων τίτλος και πολλά ενδιαφέροντα πράγματα να κάνουμε!

Ξεκινήσαμε με την επεξεργασία των εικόνων του προοργανωτή. Εύκολα αναγνωρίσαμε τα γράμματα και μάθαμε τη λέξη αλληλογραφία.
Σε κάποια εικόνα είδαμε και το τηλεγράφημα , το οποίο δεν είναι γνωστό στα παιδιά, και για να πω την αλήθεια ούτε κανείς μας πλέον πιστεύω να τα χρησιμοποιεί. Μιλήσαμε όμως για την αναγκαιότητά τους σε παλιότερη εποχή , όπου τα σύντομα μηνυματα μεσω κινητών και τα emails δεν υπήρχαν.
Κάτι ακόμα που είδαμε ήταν και το φαξ. Το παρατηρήσαμε μέσα από την εικόνα , αλλά επειδή το ζωντανό πάντα είναι πιο καλό , επισκεφτήκαμε το γραφείο του διευθυντή μας , όπου υπάρχουν δυο συσκευές φαξ. Ο διευθυντής  μας εξήγησε τον τρόπο λειτουργίας του και τη χρησιμότητά του. Φυσικά επεσημαναμε πως με το φαξ μεταφέρεται μια ψηφιακή εικόνα και όχι το ίδιο το χαρτί.

Μετά μιλήσαμε για διάφορους άλλους τρόπους επικοινωνίας στις μέρες μας και αναφέραμε τα μηνύματα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και των κινητών τηλεφώνων, με τα οποία τα παιδιά είναι περισσότερο εξοικειωμένα έστω και εξ ακοής.

Συνεχίσαμε παρατηρώντας τα γραμματόσημα βλέποντάς τα πάνω σε γράμματα , στις εικόνες του βιβλίου, σε συλλογές. Μιλήσαμε για τη χρησιμότητά τους λέγοντας πως είναι τα εισιτήρια ταξιδιού των γραμμάτων (έτσι τους το είχα εξηγήσει πέρσι , έτσι μου το είπαν φέτος, είναι απίστευτα τα παιδιά πολλές φορές!).
Επιστρατεύτηκε και παλιότερη προσωπική μου αλληλογραφία!

Στη συνέχεια διαβάσαμε  το γράμμα της Α.Βαρελλά προς τη φώκια Μονάχους. Διακρίναμε αμέσως τα χαρακτηριστικά του και το κατατάξαμε στο κειμενικό είδος του γράμματος.
Ξαναμιλήσαμε για τα στοιχεία του γράμματος και τα μέρη του καθώς και για τα στοιχεία που γράφουμε σε ένα φάκελο. Οι λέξεις αποστολέας και παραλήπτης μας ήταν ήδη γνωστές μα μια επανάληψη ποτέ δε βλάπτει!

Έπειτα μεταφερθήκαμε στο Τ.Ε. και γράψαμε μια μικρή επιστολή αναφέροντας κάποιες πληροφορίες για εμάς και γράφοντας τα απαραίτητα στοιχεία στο φάκελο.

Στο σημείο αυτό ρώτησα τα παιδιά αν θα ήθελαν να στέλναμε πραγματικά γράμματα σε άλλα παιδιά της Β΄τάξης σε διαφορα σχολεία στην Ελλάδα. Η απάντηση ήταν εκκωφαντικά καταφατική! Ευτυχώς γιατί πολλοί συνάδελφοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον για αλληλογραφία μεταξυ των τάξεών μας.
Γνωρίσαμε το μέρος που θα στείλουμε τα πρώτα γράμματά μας , τη Λέρο και το χωριό Λακκί. Αύριο θα τα γράψουμε.

Δεν τελειώσαμε όμως εδώ. Στείλαμε  κι ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Δημοτικό σχολείο Παραλίμνης (Γιαννιτσών) και δεχτήκαμε απάντηση στην οποία οι νέοι φίλοι μας μας πρότειναν μια ζωντανή συνομιλία μέσω Skype και φυσικά αυτό μας ενθουσίασε. Στηθήκαμε λοιπόν μπροστά και μάθαμε πώς κάνουμε βιντεοκλήση. Καταφέραμε να τους γνωρίσουμε και δώσαμε υπόσχεση για μεταξύ μας αλληλογραφία!






Χρήστο , σε ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία! Η μέρα μας ήταν απίθανη χάρη σε αυτά τα 10 λεπτά!

Παρουσίαση