Τρίτη, 29 Απριλίου 2014

Γνωρίζω τους αριθμούς μέχρι το 1.000, κεφ. 41 (1)

Ακολουθώντας πάντα τη δική μου πορεία στη σειρά των μαθημάτων , μπήκαμε σήμερα στο κεφάλαιο 41.
Πριν το Πάσχα κάναμε τα κεφάλαια 31,32,33 κυρίως μέσα από το βιβλίο και λόγω πίεσης χρόνου δεν ανέβασα κάτι σχετικό.

Στο κεφάλαιο 41 θα μάθουμε τους αριθμούς μέχρι το 1.000 και  τη νέα θέση ψηφίων , τις εκατοντάδες.
Δεν μπήκα ακόμη στο βιβλίο , αλλά δουλέψαμε πολύ προφορικά και στο τετράδιό μας.

Πρώτα συνδέσαμε το μέτρημα 1-10 (1-1) και 10-100(10-10) με το μέτρημα 100-1.000 (100-100)  στις παλάμες μας. Το κάναμε αυτό πολλές φορές ομαδικά (φωνάζοντας , ψιθυρίζοντας, κανονικά και ανάποδα κτλ.) και ατομικά.

Συνεχίσαμε μαθαίνοντας τη νέα θέση ψηφίων , τις Εκατοντάδες. Τη συμβολίσαμε με μπλε χρώμα και γράψαμε διάφορους αριθμούς, κάτι που φάνηκε αρκετά εύκολο στα παιδιά. Επεσήμανα πολλές φορές ότι ήδη γνωριζουμε το διψήφιο κομμάτι του αριθμού και πως το μόνο που συμπληρώνουμε είναι η Εκατοντάδα, πού είναι εύκολο να βρούμε το ψηφίο από το όνομά της.

π.χ. εφτακόσια ογδόντα τρία
Το ογδόντα τρία το ξέρουμε     83
πρέπει να συμπληρώσουμε το εφτακόσια(~7)
αυτό θα μπει μπροστά από τη Δεκάδα      783

Φυσικά όλο αυτό θα δουλευτεί πάρα πολύ τις επόμενες μέρες ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν πολύ καλά τη διαφορά στις θεσεις και την αξία που έχει κάθε ψηφίο στην κάθε θέση. Ενα από τα πιο συχνά προβλήματα που αντιμετωπίζουν παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων δεν είναι η προπαίδεια , αλλά η αλληλουχία των αριθμών και η αξία κάθε ψηφίου. Σκοπεύω λοιπόν να το δουλέψω πολύ!

Συνεχίσαμε γράφοντας αριθμούς και αναλύοντας την αξία κάθε ψηφίου, κάτι που επίσης πήγε πολύ καλά.

Τέλος μετρήσαμε. Μετρήσαμε προφορικά , αλλά και γραπτά. Εδώ συναντήσαμε τα αναμενόμενα προβλήματα.
Κάποια παιδιά μέτρησαν ως το 109 αλλά το 110 έπαιρνε στο μυαλό τους αυτή τη μορφή: 1010.
Στα παιδιά που προβληματίστηκαν έδωσα το κόλπο αυτό: ακούω εκατό και γράφω 1 και μετά τον αριθμό που ακολουθεί.
εκατόν δώδεκα :γράφω ένα  και το δώδεκα δίπλα
                                        112
Αυτό φάνηκε να τα βοηθά πολύ.
Στο βιβλίο δυστυχώς πολλά πράγματα θεωρούνται ευνόητα , ενώ δεν είναι. Ας μην ξεχνάμε πως ο καθένας μας αντιλαμβάνεται τους αριθμούς με ένα δικό του τρόπο. Ακόμα κι αν το κόλπο ή η λύση που θα δώσουμε δεν είναι διδακτικά σωστή , αν βοηθάει το παιδί δε βρίσκω το λόγο να μην το κάνουμε. Αλλωστε δε νομίζω να μένουμε σε αυτά. Θα δώσουμε και τις σωστές οδηγίες εν καιρώ , αλλά με τα κολπάκια όλα τα παιδιά αισθάνονται πως έχουν μπει στο νόημα κι έτσι δε φοβούνται τη συνέχεια.

Φύλλο εργασίας

Τα μάθατε τα νέα; (1)

Με τις ημέρες που έμειναν να είναι πολύ λίγες για τη λήξη του έτους άφησα πίσω μου και τη 18η ενότητα και μπήκα στη 19η , "Τα μάθατε τα νέα". Μαζί με το πρώτο κομμάτι της ενότητας έκανα και την κλίση των ανισοσύλλαβων ουδέτερων σε -μα από τη 18η ενότητα.
Αρχικά μιλήσαμε για τα νέα και τις ειδήσεις. Συζητήσαμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να πληροφορηθούμε τα νέα και δώσαμε μερικά παραδείγματα από την τωρινή επικαιρότητα.
Στη συνέχεια δουλέψαμε τον προοργανωτή, αλλά όχι μέσα από το βιβλίο. Μοίρασα στα παιδιά τις εικόνες φωτοτυπημένες και μπερδεμένες (έγγραφο "Ασκηση προοργανωτή") και τους ζήτησα να προσπαθήσουν να βρουν τη σειρά με την οποία έγιναν τα γεγονότα.
Κάποια παιδιά το βρήκαν αμέσως , άλλα χρειάστηκε λίγος χρόνος και βοήθεια μέχρι να αντιληφθούν τι γίνεται. Μετά βάλαμε στους κύκλους τον αριθμό της θέσης που είχε κάθε εικόνα και εξιστορήσαμε το ταξίδι της είδησης από το σημείο που θα συμβεί μέχρι να φτάσει σε εμάς.
Επειτα ανοίξαμε τα βιβλία μας και διαβάσαμε το άρθρο της ιστορίας που είχαμε κάνει στον προοργανωτή. Διακρίναμε τα χαρακτηριστικά του τόσο στην εμφάνιση(στήλη) όσο και στο περιεχόμενο (είδηση, ποιος, πού, πότε).
Αφού απαντήσαμε και σε κάποιες ερωτήσεις επεξεργασίας του κειμένου , ανοίξαμε τα τετράδια και κολλήσαμε τις εικόνες γράφοντας μια χαρακτηριστική λεζάντα για την καθεμιά.
Υστερα αναρωτηθήκαμε για τα παλιότερα χρόνια και πώς μεταδίδονταν τότε τα νέα.Αναφέραμε τους αγγελιοφόρους και γνωρίσαμε τον τελάλη ή κήρυκα και το επάγγελμά του που πλέον έχει εξαφανιστεί. (τους ημεροδρόμους έχω σκοπό να τους κάνω στην ευέλικτη σε σύνδεση με τα αθλήματα).
Συνεχίσαμε πηγαίνοντας στη 18η ενότητα όπου συναντήσαμε τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -μα και την κλίση τους. Εντοπίσαμε τη διαφορά στο πλήθος των συλλαβών , αλλά δεν επέμεινα και άφησα διαισθητικά να συμπληρώσουμε την άσκηση. Βρήκαμε και μερικά ακόμη παρόμοια ουδετερα και τα κλίναμε προφορικά.
Επειτα μεταφερθήκαμε στο Τ.Ε. και λύσαμε τις ασκήσεις 1,2,3 της 18ης ενότητας.
Παρουσίαση

Σάββατο, 26 Απριλίου 2014

Πασχαλινές εκπλήξεις!

Μια ανάρτηση αρκετά καθυστερημένη λόγω προσωπικών ζητημάτων. Η ιδέα ωστοσο μπορεί να βοηθήσει συναδέλφους τις επόμενες χρονιές.
 
Την τελευταία μέρα πριν τις διακοπές την περάσαμε πολύ όμορφα έχοντας διάφορες εκπλήξεις!
 Πρώτη όμορφη έκπληξη ήταν οι φιλοξενούμενοι που είχαμε στην τάξη μας. Τα παιδιά της Α' τάξης πέρασαν τη μέρα τους μαζί μας!
 
Είχαμε κανονισμένο εκκλησιασμό και μέχρι να έρθει η ώρα να ξεκινήσουμε διάβασα στα παιδιά μια ιστορία από το βιβλίο "Πασχαλινές παραδόσεις" .
 
Επειδή η ιστορία ήταν μικρή διαβάσαμε ακόμη μια πολύ όμορφη και πιο χαρούμενη ιστορία για το Πάσχα μέσα από το βιβλίο "Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα".
 
Στη συνέχεια πήγαμε στην εκκλησία.
 
Όταν επιστρέψαμε , ο Γιώργος Β. εισέπραξε το δώρο του από τον Κολοκύθα (από το σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς).
Το χαρτάκι του Κολοκύθα έδωσε μεγάλη χαρά , καθώς ήταν ταινία και ποπ κορν!
Καθίσαμε έτσι αναπαυτικά στις μαξιλάρες μας και παρακολουθήσαμε μια ταινια σχετική με τις ημέρες που διανύαμε.
         Σε ευχαριστούμε μαμά Μαρίλυ!!! Ήταν πεντανόστιμα!
 
 
Η ταινία (την παρακολουθήσαμε από το 57ο λεπτό γιατί είναι αρκετά μεγάλη)
 
Στο τέλος της ημέρας η κυρια δεν άφησε παραπονεμένα τα ζουζουνάκια της! Ενα πασχαλινό καλαθάκι με διάφορες λιχουδιές και κρυμμένες κάπου εκεί μέσα οι επαναληπτικές ασκησούλες (πολύ πολύ λίγες τα είπαμε αυτά!).
 
 Την ιδέα για τα καλαθάκια την βρήκα στο Krokotak. 
Κι ένα βίντεο πολύ κατατοπιστικό:
 
Χρειάστηκα:
 φωτογραφικό χαρτόνι σε διαφορα χρώματα
συρραπτικό
αυτοκόλλητα αφρώδη λουλούδια
ψευτικο χόρτο
πορτοκαλί γκοφρέ
 
Εκοψα τα χαρτόνια σε κορδέλες. Για κάθε καλαθάκι χρειάστηκα 5 κορδέλες 3,5 Χ 24 εκ. και μια κορδέλα 4Χ30εκ.
 
 
Στη μεγάλη κορδέλα σύρραψα 4 από τις κοντές κορδέλες (η 5η είναι για το χερούλι) αφήνοντας περίπου 1εκ. κενό ανάμεσα.
 
Όταν τις συρραψα όλες , σύρραψα δίπλα στην τελευταία την πρώτη κορδέλα, μετά τη δεύτερη κ.ο.κ.
 
Πρέπει κάθε κορδέλα να περνά κάτω από την προηγούμενη. Το καλαθάκι φτιάχνεται από μόνο του.
 
Στο τέλος ένωσα τη μεγάλη κορδέλα. Κόλλησα πάνω διάφορα αυτοκόλλητα λουλούδια (που πήρα από την Ολλανδία πριν χρόνια πάμφτηνα!!!) και έβαλα το χερούλι. Τις κορδέλες των χερουλιών τις διακόσμησα πρώτα με ένα εργαλείο που φτιάχνει λουλούδια.
 
 
 
 
 
 
Μέσα στο καλάθι δίπλωσα ένα κομμάτι πορτοκαλί γκοφρέ και έβαλα από πάνω πράσινο χόρτο και χόρτο που έφτιαξα πάλι με πορτοκαλί γκοφρέ.
 
Γέμισα το καλάθι με καραμελίτσες , γλειφιτζούρια και άλλες λιχουδιές και στρίμωξα και τις ασκήσεις.
 
 
 Η ιδέα μοιράστηκε από πριν με τον αγαπημένο συνάδελφο Χρήστο και ιδού οι δικές του υπέροχες δημιουργίες.
 
 

Πέμπτη, 10 Απριλίου 2014

Κρυφτούλι με τους λαγούς

Τη συγκεκριμένη κατασκευή την είδα πέρσι μέτα τις διακοπές του Πάσχα και είχα υποσχεθεί πως φέτος θα την κάνω οπωσδήποτε! Τη βρήκα στο pinterest , αλλά η ιδέα ανήκει στη συνάδελφο Ελένη Τσιρίμπαση (εδώ).
 
Χρειαστήκαμε:
1/2 πορτοκαλί Α4 ή φωτογραφικό χαρτόνι (για κάθε παιδί)
φελλους
φουξ ή γαλάζιο χαρτόνι για τα αυτιά
ασπρους κύκλους για τα μάτια (με το διακορευτή)
μαύρες λωριδίτσες για μουστάκια
γκρι τεμπερα για τη μυτη/ καφέ για το φελλό
κολλα
μαύρο μαρκαδόρο
πράσινο χόρτο (ψευτικο)
ξυλάκια για σουβλάκι
 
Πώς δουλέψαμε:
Βάψαμε αρχικά το φελλό μας καφέ και τον αφήσαμε να στεγνώσει καλά.

 
Επειτα καρφώσαμε το φελλό πάνω στο ξυλάκι για να μπορούμε να δουλέψουμε πιο εύκολα. Κόψαμε τα αυτιά και τα κολλήσαμε στο πίσω μέρος.
 
Κολλήσαμε τα μάτια και ζωγραφίσαμε μαύρες κόρες με το μαρκαδόρο.
 
 
Βάλαμε μια βούλα γκρι τέμπερα για μύτη. Δίπλα στη μύτη βάλαμε κόλλα και κολλήσαμε τα μουστάκια.
 
 
Η κυρία έφτιαξε τους κώνους με πορτοκαλί χαρτί. Κόλλησα με σελοτέιπ για μεγαλύτερη ευκολία και γρηγοράδα.
 
Βάλαμε το λαγό μας μέσα στο καρότο και γεμίσαμε με το χόρτο.
 
Οι λαγοί μας έτοιμοι για κρυφτό!
 

Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

(Ελάχιστες) Επαναληπτικές ασκήσεις για το Πάσχα, Γλώσσα -Μαθηματικά

Είμαι της άποψης (πλέον , για να πω και την αλήθεια) πως οι μέρες των διακοπών είναι μέρες ξεκούρασης και ανατροφοδότησης για όλους.
Όπως εγώ θέλω να φύγω την Παρασκευή από το σχολείο και να μην ασχοληθώ με τα μαθήματα για 2 βδομάδες (όχι οτι υπαρχει τετοια περίπτωση βέβαια, αλλά λέμε τώρα), έτσι και τα πιτσιρίκια το μόνο που θέλουν είναι παιχνίδι και ξεγνοιασιά!

Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως δε θα δώσω και τίποτα απολύτως. Δεν το θεωρώ σωστό να τα φορτώνουμε με ασκήσεις για 2 βδομάδες , αλλά και το τίποτε απολύτως δε μου κάθεται καλά. Σεβαστή βέβαια κάθε άποψη, υπέρ ή κατά.
Το λογύδριο γίνεται καθώς τα Χριστούγεννα μια παρόμοια ανάρτηση "ξεσήκωσε" κάποιους. Τις ασκήσεις εγώ θα τις δώσω. Αν υπάρχουν συνάδελφοι που θέλουν να τις χρησιμοποιήσουν καλώς. Αν όχι, πάλι καλώς. Δεν πιέζουμε κανέναν!!!
 
 
Επαναληπτικές ασκήσεις για το Πάσχα, Γλώσσα και Μαθηματικά
 

Η εκτύπωση είναι πάλι για βιβλιαράκι. Κάθε εκτύπωση βγάζει 2 βιβλιαράκια. Εκτυπώνουμε κανονικά.
 
 

Τρίτη, 8 Απριλίου 2014

Ανοιξιάτικα σπιτάκια για πουλάκια

Ακόμα μια ιδέα από το pinterest!
 
Υλικά
Κανσόν ή φωτογραφικό χαρτόνι σε διάφορα χρώματα
διάφορες φιγούρες / παγιέτες λουλουδάκια
υφασμάτινα λουλούδια/πεταλούδες/ξύλινες πασχαλίτσες
κορδέλα
κοτοπουλάκια
 
Πρώτα κόψαμε το σπιτάκι που το είχα σχεδιάσει πάνω στα χαρτόνια. Είναι πολύ εύκολο.
 
Μετά στολίσαμε  το σπιτάκι με φιγούρες που έκοψα με το φιγουροκόπτη (πεταλούδες, κουνούπια, μανιτάρια, λουλούδια) και τις πασχαλίτσες.
 
 
Στη συνέχεια κολλήσαμε την κορδέλα (μηκος περίπου 40 εκ.) στην πίσω πλευρά του σπιτιού και πάνω στην κορδέλα κολλήσαμε τα υφασμάτινα λουλούδια, τις παγιέτες λουλούδια και τις πεταλούδες.
 
Υστερα κόψαμε ένα αυγό που είχα σχεδιάσει πάνω σε κανσόν και το κολλήσαμε κάτω από το άνοιγμα (κύκλος στο πατρόν).
 
Συνεχίσαμε κολλώντας πάνω στο αυγουλάκι μας ένα κοτοπουλάκι.
 
Τέλος συρράψαμε μια κορδέλα στο πίσω μέρος για να μπορούμε να κρεμάσουμε την κατασκευή μας.
 
 
 
 

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Μοιράζομαι δίκαια με τους φίλους μου , κεφ.30

Στο 30ο κεφάλαιο των Μαθηματικών εισάγεται η διαίρεση. Προσωπικά θα την διδάξω σαν ανάποδη προπαίδεια (έχω δηλαδή το γινόμενο και ψάχνω τους όρους -το ζευγαράκι- που μου δίνουν αυτό).
Δε θα δείξω τη διαίρεση σαν διαίρεση ούτε και θα χρησιμοποιήσω το σύμβολό της. Πιστεύω πως τα παιδιά είναι αρκετά "μπουκωμένα" με την προπαίδεια , που δουλεύουμε ανελλιπώς τόσο καιρό, και φοβάμαι πως αυτό θα μας παει πίσω.

Με τις σκέψεις αυτές έδωσα το παρακάτω φύλλο εργασίας για το Σαββατοκύριακο σαν προοργανωτή σε όσα θα κάναμε σήμερα.
 
 
Ξεκίνήσαμε έτσι σήμερα λέγοντας στα παιδιά πως θα ρωτήσω την προπαίδεια , αλλά ανάποδα.
Πρώτα μιλήσαμε για τις ονομασίες των αποτελεσμάτων των πράξεων που ξέρουμε : προσθεση-άθροισμα, αφαίρεση - διαφορά, πολλαπλασιασμός - γινόμενο.
Οι ερωτήσεις ήταν έτσι:
" Ποιο ζευγαράκι μου δίνει γινόμενο 12;"
Κάποια παιδιά είπαν το 3Χ4 (ή 4Χ3) , άλλα το 2Χ6(ή 6Χ2) κι εγώ ανέφερα το 1Χ12(ή 12Χ1).
Συνεχισα με την ίδια ερώτηση για άλλο γινόμενο και κάθε φορά προσπαθούσαμε να βρούμε τα ζευγαράκια. Αλλοτε ήταν πολλά (24) κι άλλοτε λίγα (49).
Παίξαμε με αυτό για αρκετή ώρα μέχρι που διαισθάνθηκα πως όλα τα παιδιά αντιλήφθηκαν τι κάναμε.
 
Συνεχίσαμε με ένα ακόμα παιχνίδι.
 
Λαγοί και καρότα
Εκτύπωσα το έγγραφο "Παιχνίδι αντίστροφης προπαίδειας -εισαγωγή στη διαίρεση" και έκοψα τα λαγουδάκια και τα καρότα. Τα καρότα τα μοίρασα στο διάλειμμα σε διάφορες θέσεις μέσα στην τάξη.
 
Όλα τα παιδιά διάλεξαν ένα λαγουδάκι (τα είχα από την ανάποδη για να μην μπορούν να επιλέξουν το εύκολο)
 
 και ξεχύθηκαν στην τάξη να βρουν το καρότο τους.
 
 Τους είπα βέβαια πως το λαγουδάκι τους μπορεί να φάει μόνο το καρότο με το σωστό ζευγαράκι.
 
 
Το παιχνίδι άρεσε πολύ και το παίξαμε ξανά και ξανά , αλλάζοντας βέβαια λαγουδάκι κάθε φορά. Θα τα πλαστικοποιήσω κιόλας (σήμερα δεν πρόλαβα) για να τα χρησιμοποιώ στις επαναλήψεις μας.
 
Συνεχίσαμε μπαίνοντας στο βιβλίο. Εκεί είδαμε 3 παιδιά να προσπαθούν να μοιράσουν τις μπίλιες τους. Σήκωσα έτσι 3 δικά μου παιδιά και τους έδωσα τις αντίστοιχες με τους ήρωες του βιβλίου μπίλιες (δεν είχα μπίλιες κι έδωσα πομ πον).
 
Τους άφησα να σκεφτούν πώς μπορούσαμε να μοιράσουμε τις μπίλιες ισάξια. Εδώ κάναμε μια μικρή παρένθεση μιλώντας για τις λέξεις δίκαια και ισάξια.
 
Μια μαθήτρια πρότεινε να βάλουμε όλες τις μπίλιες μαζί και μετά να τις μοιράσουμε. Αυτό και κάναμε. Βρήκαμε πως όλες οι μπίλιες ήταν 18.
Τους είπα εδώ να σκεφτούν το παιχνίδι της ανάποδης προπαίδειας: Το 18 στην προπαίδεια του 3 σε ποιο ζευγαράκι το βρίσκουμε;
Βρήκαμε έτσι το 6.
Τα παιδιά πήραν από 6 πομ πον και τα συγκρίναμε να βεβαιωθούμε πως όλοι είχαν τον ίδιο αριθμό.
 
Την ίδια άσκηση την κάναμε πολλές φορές σηκώνοντας κάθε φορά διαφορετικό αριθμό παιδιών και αλλάζοντας τον αριθμό των πομ πον για να εξυπηρετείται το γινόμενο που ήθελα.
 
Για πρώτη μέρα πήγαμε ανέλπιστα καλά! Φυσικά τα παιδιά που γνωρίζουν πολύ καλά την προπαίδεια δεν αντιμετώπισαν προβλήματα. Τα παιδιά που ακόμα την μαθαίνουν ζορίζονται λίγο.
Πιστεύω όμως πως ακόμα και με την  ανάποδη εξάσκηση μπορούν να την μάθουν.
 
Παιχνίδι Λαγοί και Καρότα