Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

Για να γελάσουμε (1)

Πλησιάζοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς η όρεξη για μαθημα μειώνεται δραματικά. Μπήκαμε έτσι στην ενότητα 23 "Για να γελάσουμε" με λιγότερο ζήλο απ'ό,τι συνήθως. Η ενότητα όμως μας επιφύλασσε εκπλήξεις και γέλιο!
 
Ξεκινήσαμε την Τριτη με το ποίημα του προοργανωτή που μας άρεσε πολύ με τα παράδοξά του. Το επεξεργαστήκαμε αρκετή ώρα διαβάζοντάς το πολλές φορές και εντοπίζοντας τα κωμικά του στοιχεία.
 
Συνεχίσαμε με την εικόνα και το ανέκδοτο που τη συνόδευε που επίσης μας άρεσε πολύ.
Μιλήσαμε για το χιούμορ και τι είναι αυτό. Δώσαμε και την αγγλική λέξη από την οποία προέρχεται η λέξη , καθώς έχουμε πολλούς λάτρεις της αγγλικής γλώσσας στην τάξη μας!
 
Χθες μπήκαμε στο κείμενο του Τζ. Ροντάρι , ένα ακόμα χιουμοριστικό κείμενο που άρεσε πάρα πολύ! Εντοπίσαμε κι εδώ τα κωμικά στοιχεία και είπαμε πως τα μπερδέματα προκαλούν πολλές φορές το γέλιο μας.
 
Αντί για τις ασκήσεις του Τ.Ε. 1,2 είπα στις ομάδες να διαλέξουν ένα κλασικό παραμύθι και να το μπερδέψουν όπως έκανε και ο παππούς στο κείμενο "Λαθεύοντας ιστορίες".  Αφησα περίπου ένα δεκάλεπτο να εργαστούν σε αυτό.
 
 
Στόχος ήταν να κάνουν μια αρχή και όχι να το μπερδέψουν όλο. Όταν τελείωσαν , κάθε ομάδα παρουσίασε την ιστορία της. Στο τέλος ψηφίσαμε την πιο κωμική.
 
Συνεχίσαμε βλέποντας τους τρόπους διασκέδασης μέσα από την κωμωδία σε διάφορες χρονικές περιόδους (αρχαιότητα, Τουρκοκρατία, μεσαίωνας).
 
Μιλήσαμε για τη γέννηση του θεάτρου στην αρχαία Ελλάδα και την ιδιαιτερότητα του Αριστοφάνη. Παρακολουθήσαμε κι ένα απόσπασμα από τις όρνιθες του Αριστοφάνη.
 
Επειτα μεταφερθήκαμε στον Καραγκιόζη, γνωστό στα παιδιά από τις παραστάσεις που γίνονται στην Ιερισσό , αλλά και την περσινή μας χρονιά με το θέατρο σκιών στο βιβλίο μας.
 
Κι εδώ παρακολουθησαμε ένα απόσπασμα από μια παράσταση του Καραγκιόζη.
 
Τέλος είδαμε τους γελωτοποιούς των παλατιών και μιλήσαμε για το επάγγελμά τους. Παρακολουθήσαμε κι εδώ ένα πολύ μικρό κομμάτι που μας έκανε όλους να γελάσουμε!
 
 
 
Σήμερα μπήκαμε στο κείμενο του Καραγκιόζη. Αφού το διαβάσαμε κι εντοπίσαμε τα κωμικά σημεία, δουλέψαμε στην άσκηση του Τ.Ε. (που ομολογουμένως άρεσε πολύ περισσότερο από το κείμενο στα παιδιά).
 
Σε αυτό το σημείο ρώτησα τα παιδιά αν θα ήθελαν να κάνουμε κι εμείς μια παρασταση θεάτρου σκιών με τα κείμενα που επεξεργαστήκαμε. Η απάντηση ήταν αναμενόμενα θετική. Πρωτα σκεφτήκαμε τι θα χρειαζόμασταν. Φιγούρες, ξυλάκια, μπερντέ.
 
Ξεκινησαμε λοιπόν αναλαμβάνοντας τη διακόσμηση των φιγούρων και η κυρία τον μπερντέ.
 
 
 
 
 
 
 Πήραμε ένα ξύλινο έπιπλο που είχαμε στο διαδρομο και πέρασα ένα πανί που δανείστηκα από τη γλυκιά κυρία Μάχη της Α' .
 Αντί για λάμπες βάλαμε τον προτζέκτορα να φωτίζει το πανί από πίσω.
 
 Εδωσα διαφορετικές φιγούρες σε κάθε ομάδα: μια ομάδα πήρε τον Χατζηαβάτη, μια άλλη το Κολλητήρι και δυο ομάδες πήραν τον Καραγκιόζη. Μια μαθήτρια πήρε το Μορφονιό.
 
 
Για μεγαλύτερη ευκολία και πιο γρήγορα κολλήσαμε τα κομμάτια και δεν τα ενώσαμε με διπλόκαρφα. Από πίσω κολλήσαμε ένα ξυλάκι από σουβλάκι (ή καλαμάκι γιατί τελείωσαν τα ξυλάκια) για να μπορούμε να κρατάμε τη φιγούρα.
 
Τις φιγούρες τις βρήκα εδώ.
 
Δεν έμενε τίποτε άλλο από το να παίξουμε τους διαλόγους!
Παίξαμε το κέιμενο του βιβλίου , αλλά και τις στιχομυθίες του Τ.Ε. Επειδή όμως δυσκολευόμασταν λίγο, πήραμε για το  σπίτι ανάγνωση τα λόγια της φιγούρας μας και αύριο θα κάνουμε μια διαφορετική ανάγνωση πίσω από τον μπερντέ!
 
 
 
Παρουσίαση
 

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014

Πώς γίνεται; Πώς παίζεται;(4)

Τελειώσαμε και την 22η ενότητα την Πέμπτη δουλεύοντας την ένωση των προτάσεων με το και και κάνοντας επανάληψη με ένα παιχνίδι στους παρελθοντικούς χρόνους που μάθαμε τον τελευταίο καιρό.
Ξεκινήσαμε διαβάζοντας το κείμενο οδηγιών του τρόπου παιξίματος ενός παραδοσιακού παιχνιδιού, το παιχνίδι "Η μικρή Ελένη". Αφού αναγνωρίσαμε το κειμενικό είδος το συγκρίναμε με άλλα είδη οδηγιών που έχουμε συναντήσει και βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές(υλικά -οδηγίες-όροι συμμετοχής). Συζητήσαμε και για άλλα παιχνίδια που οι οδηγίες τους θα έμοιαζαν με αυτό της μικρής Ελένης , αλλά και παιχνίδια που έχουν και υλικά (π.χ. το λάστιχο, η καμάρα, ο γκρινιάρης κ.α.).
Στη συνέχεια εντοπίσαμε και αριθμήσαμε τις οδηγίες.
Επειτα μεταφερθήκαμε στην άσκηση του βιβλίου , στην οποία έπρεπε να συνδέσουμε δυο προτάσεις σε μία χρησιμοποιώντας το σύνδεσμο και. Η όλη δραστηριότητα φάνηκε αρκετά εύκολη στα παιδιά. Μετά από την ολοκλήρωση της άσκησης και μερικά προφορικά παραδείγματα, κάναμε την άσκηση της παρουσίασης.
Τα παιδιά δούλεψαν 2-2. Πρώτα έπρεπε να διαλέξουν μαζί ένα ουσιαστικό. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας αυτό το ουσιαστικό έπρεπε να γράψουν από μια πρόταση ο καθένας.
 Διευκρίνισα πως το ουσιαστικό θα έπρεπε να είναι στην αρχή της πρότασης (έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί ως υποκείμενο και από τα δυο παιδιά και να είναι εφικτή η ένωση των προτάσεων με το και). Επειτα τους ζήτησα να ενώσουν τις δυο αυτές προτάσεις με το και. Τέλος όλα τα ζευγάρια παρουσίασαν την πρότασή τους.
Συνεχίσαμε με την επανάληψη στους χρόνους των ρημάτων μας. Για να γίνει πιο διασκεδαστική την κάναμε σε στυλ διαγωνισμού μεταξύ των ομάδων.
Σε ένα κουτί έβαλα τα καρτελάκια με τα ρηματα (έγγραφο "παιχνίδι με τους χρόνους του χθες").
Διευκρίνισα τους κανόνες. Όλοι παίρνουν από ένα καρτελάκι, συμπληρώνουν προσεκτικά το ρήμα στο χρόνο (μάγο το λέμε ακόμα εμείς) που ζητάει η κάρτα και το τοποθετούν στον πίνακα της ομάδας.
Ζήτησα από τα παιδιά να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά και να μη βιάζονται , καθώς μόνο τα σωστά καρτελάκια θα μετρούσαν στη βαθμολογία της ομάδας και πως κάποια ομαδα με λιγότερα καρτελάκια , αλλά χωρίς καθόλου λάθη θα μπορούσε να νικήσει (όπως και έγινε).

Παρουσίαση


πώς γίνεται; πώς παίζεται; (3) from Ioanna Chats

Παιχνίδι με τους χρόνους των ρημάτων


Τετάρτη, 21 Μαΐου 2014

Πώς γίνεται; Πώς παίζεται; (3)

Σήμερα στην ενότητά μας συναντήσαμε τους παρελθοντικούς χρόνους των ρημάτων (Αόριστος , Παρατατικός).
Αρχικά διαβάσαμε το κείμενο και το επεξεργαστήκαμε κάνοντας μια μικρή επανάληψη στα μέρη του λόγου. Διαλέγω κάποιες λέξεις και ζητώ από τα παιδιά να βρουν σε ποιο μέρος του λόγου ανήκουν και φυσικά να το αιτιολογήσουν. Τελευταία άφησα τα ρήματα με τα οποία θα ασχολούμασταν σήμερα.
Θυμηθήκαμε έτσι τους δυο μάγους της χώρας του Χθες που γνωρίσαμε πέρσι.
Φέτος μάθαμε πως το μάγο Σύνεχεια τον λένε Παρατατικό και το μάγο σε Μια στιγμή τον λένε Αόριστο. Στο μάγο Παρατατικό δώσαμε πράσινο ραβδί και στο μάγο Αόριστο ένα κόκκινο.
Όλα αυτά οδήγησαν φυσικά σε ένα παιχνίδι. Κάθε παιδί έγραψε ένα ρήμα σε -ω στο Τώρα (ενεστώτας).
Με τη σειρά περνούσαν από το κουτί και διαλέγαν ραβδί (καλαμάκια).
Αν το ραβδί ήταν πράσινο έπρεπε να βάλουν το ρήμα τους στον Παρατατικό και αν ήταν κόκκινο στον Αόριστο. Ο Αόριστος μας μπέρδευε λίγο , αλλά με πολλη υπομονή και εξασκηση τα καταφέραμε.
Συνεχίσαμε με τις ασκήσεις του βιβλίου και του Τ.Ε (5,6) που δε μας δυσκόλεψαν ιδιαίτερα μετά από τόση εξάσκηση.
Φύλλο εργασίας

Τρίτη, 20 Μαΐου 2014

Γνωρίζουμε τα χαρτονομίσματα των 5,10,20,50,100,200,500 ευρώ, κεφ.40

Στα μαθηματικά μπήκαμε στο 40ο κεφάλαιο για να γνωρίσουμε τα μεγάλα χαρτονομίσματα. Έχοντας ήδη δουλέψει τους 3ψήφιους αριθμούς σχηματίσαμε με τα χαρτονομίσματα του παραρτήματος και μεγαλύτερα του 100 ποσά.
Δουλεύοντας τις ασκήσεις θυμηθήκαμε και την προπαίδεια διαφόρων αριθμών που κάναμε επανάληψη στο σπίτι τις ημέρες των εκλογών.
Τα ρέστα είναι αυτά που πάντα μας δυσκολεύουν λίγο περισσότερο κι έτσι στο φύλλο εργασίας θα δουλέψουμε και με αυτά.
Δε θα επιμείνω στα λεφτά μιας και θα δουλευτούν και σε επόμενες χρονιές αρκετά και έχουμε δουλέψει ήδη στην αρχή της χρονιάς τα ποσά που χρησιμοποιούν τα παιδιά (δε νομίζω να κυκλοφορούν πολλά παιδιά με 100ευρα και 200ευρα!).
 
Φύλλο εργασίας
 

Πώς γίνεται; Πώς παίζεται; (2)


Συνεχίσαμε στην 22η ενότητα σήμερα βρίσκοντας παιχνίδια, φτιάχνοντας λίστες και επαναλαμβάνοντας τους  ορθογραφικούς κανόνες για τα άρθρα τις και της.
Στο πρώτο κείμενο , αφού το διαβάσαμε, αναρωτηθήκαμε πόσες ώρες τηλεόραση βλέπουμε καθημερινά. Κάναμε έτσι μια μικρή έρευνα σχετικά με τις ώρες που ξοδεύουμε στην τηλεόραση. Ευτυχώς δεν ήταν υπερβολικά πολλές και από ό,τι κατάλαβα οι γονείς περιορίζουν πολύ το τι και το πόσο θα δουν τα παιδιά (μπραβο στους γονείς για τη στάση τους!).
Συνεχίσαμε γράφοντας ομαδικά μια λίστα με όλα τα πράγματα που θα μπορούσαμε να κάνουμε αντι να δούμε τηλεόραση. Εντυπωσιαστήκαμε με όλες τις επιλογές που έχουμε.
Στο κείμενο μέσα αναφερόταν το κρυφτό , ένα από τα πιο παραδοσιακά παιχνίδια. Φτιάξαμε έτσι ακόμα μια ομαδική λίστα με όσα παραδοσιακά παιχνίδια μπορούσαμε να σκεφτούμε.
Επειτα προχωρήσαμε στο κείμενο με τις οδηγίες και τους όρους συμμετοχής σε ένα διαγωνισμό κολάζ. Αφού θυμηθήκαμε την τεχνική του κολάζ , εντοπίσαμε και αριθμήσαμε τους όρους συμμετοχής. Με ερωτήσεις είδαμε αν κατανοήσαμε σωστά αυτούς τους όρους.
Υστερα μεταφερθήκαμε στο τετράδιο και θυμηθήκαμε τους ορθογραφικους κανόνες του θηλυκού άρθρου (της, τις). Συμπληρώσαμε την άσκηση (την άσκηση της παρουσίασης δεν προλάβαμε να την κάνουμε).
Στην 4η άσκηση έπρεπε να βρουμε τις πόλεις μέσα στο κρυπτόλεξο. Δεν αντιμετωπίσαμε δυσκολίες μιας και είναι μια άσκηση που κάνουμε συχνά στα φύλλα εργασίας. Όταν την ολοκληρώσαμε, βγάλαμε το χάρτη μας και εντοπίσαμε τις πόλεις αυτές εκεί. Πρώτα βρίσκαμε την Ιερισσό και μετά με οδηγίες προσανατολισμού (από την κυρία -βόρεια , νότια, ανατολικά , δυτικά) βρίσκαμε την πόλη.
Παρουσίαση


Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014

Ολυμπιακό Μουσείο

Στα πλαίσια του προγράμματος ¨Τα αθλήματα" που τρέχουμε φέτος , επισκεφτήκαμε την Πέμπτη το Ολυμπιακό Μουσείο της Θεσσαλονίκης.
Μια επίσκεψη γεμάτη υπέροχες εκπλήξεις...
 
 
Στην είσοδο μας υποδέχτηκε η γλυκιά κυρία Ζωή που ακούραστα μας έδειξε τα εκθέματα , μας μίλησε για τους Ολυμπιακούς αγώνες και μας ρώτησε πολλά , αφού ήδη κι εμεις γνωρίζαμε κάποια πράγματα!!!
 
Εντυπωσιαστήκαμε με τα χιονοπέδιλα, τα τόξα , τα ιστία και τις σανίδες , αλλά και τα κανό!
 
 
 Ιδιαίτερη προσοχή δώσαμε στις μασκότ των αγώνων που μας άρεσαν πολύ!
 
Αλλά σε αυτό το μουσείο δε βλέπεις μόνο...
αγωνιστήκαμε και στο άλμα εις μήκος , που είναι και ένα από τα αγπημένα μας με τον κύριο Σωτήρη. Όλα τα παιδιά έκαναν ένα άλμα , που το μετρήσαμε για να βγάλουμε και τους νικητές!
Ακόμη φτιάξαμε και τις δικές μας μασκότ για τους αγώνες μας!
 
 
 
Οι νικητές με τα μετάλλια!
 
Η επίσκεψη στο μουσείο μας άρεσε πολύ. Όμως η εξόρμησή μας δεν είχε τελειώσει...
Απέναντι από το μουσείο βρίσκεται το Καυτανζόγλειο στάδιο και δεν μπορέσαμε να αφήσουμε ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία να δούμε από κοντά ένα τόσο σπουδαίο στάδιο. Ήμασταν διπλά τυχεροί μιας και εκείνη την ώρα διεξαγονταν ένας αγώνας μεταξύ δυο σχολείων της πόλης.
 Θαυμάσαμε το μέγεθος του σταδίου , αλλά και η δύναμη της ...κερκίδας!(πού να πηγαίναμε και στην Τούμπα!!! :P )
 
Όμορφη μέρα γεμάτη εμπειρίες και γνώσεις που δύσκολα αποκτώνται στην τάξη!

Τετάρτη, 14 Μαΐου 2014

Πώς γίνεται; Πώς παίζεται;

Μπήκαμε στην 22η ενότητα σήμερα "Πώς γίνεται; Πώς παίζεται;" και ασχοληθήκαμε για άλλη μια φορά με τις οδηγίες.
Τα παιδάκια μου θυμόντουσαν πολύ καλά από την επετειακή ενότητα του Πάσχα (21) πώς να διακρίνουν τα μέρη από τα κείμενα οδηγιών κι έτσι δε δυσκολευτήκαμε καθόλου σήμερα.
Ξεκινήσαμε με το ποίημα "Βαβυλωνία". Εκεί βρήκαμε πολλά παιχνίδια , τα οποία συναντήσαμε και γνωρίσαμε πέρσι από τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Τα θυμηθήκαμε και πάλι λέγοντας τους κανόνες τους. Όσα παιχνίδια δε γνωρίζαμε , ανέλαβε η κυρία να τα εξηγήσει.
Στη συνέχεια παρατηρήσαμε την εικόνα με τις οδηγίες κατασκευής μιας μηχανής τρένου. Τα παιδιά βλέποντας τις εικόνες κατέγραψαν στο τετράδιο βήμα βήμα τις οδηγίες που θα πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για΄να κάνει αυτήν την κατασκευή.
Το επόμενο κείμενο ήταν πάλι οδηγίες κατασκευής. Εδώ διακρίναμε τα μερη (υλικά -οδηγίες) και εντοπίσαμε τα ρήματα που μας έδιναν εντολές. Απαντήσαμε και στο ερωτηματολόγιο από κάτω χωρίς καμιά δυσκολία.
Στο Τ.Ε. κάναμε τις ασκήσεις 1,2 (την 3η θα την επεξεργαστούμε την άλλη βδομάδα). Στην 1η άσκηση βάλαμε τις οδηγίες στη σωστή σειρά. Δεν έβαλα τα παιδιά να ξαναγράψουν τις οδηγίες , μιας και είχαμε ήδη αφιερώσει πολύ χρόνο σε παρόμοια δραστηριότητα στο βιβλίο. Γράψαμε μπροστά σε κάθε οδηγία τον αριθμό που έδειχνε τη σειρά με την οποία έπρεπε να εκτελεστεί.
Στη 2η άσκηση εντοπίσαμε τα υλικά που χρειαζόμασταν για την κατασκευή ενός αλόγου και τα λάθη που υπήρχαν στις οδηγίες.
Με τόσες κατασκευές όμως ήταν αδύνατον να αφήσω τα παιδάκια μου μόνο με την όρεξη. Φτιάξαμε λοιπόν κι εμείς στην τάξη τα δικά μας αλογάκια , ακολουθώντας τις οδηγίες που επεξεργαστήκαμε νωρίτερα.
Υλικά:
φελλοί (δεν πετάω εδώ και χρόνια τους φελλούς γιατί πάντα χρειάζονται)
ξυλάκια αριθμητικής (τα σπίρτα είναι επικίνδυνα και πιο ευθραυστα)
κοπίδι (που το χειρίστηκα εγώ μόνο)
ξυλάκι από σουβλάκι (δεν υπήρχε στο βιβλίο-το χρησιμοποιήσαμε για να κάνουμε τρύπες στο φελλό)
παγιέτες για μάτια
Βάλαμε 4 ξυλάκια για πόδια.
Μετά σπασμένο ξυλάκι και 1/4 από φελλό για κεφάλι.
Μάτια και σπασμένα ξυλάκια για αυτιά.
Ουρά.
Τα αλογάκια μας!
Παρουσίαση