Τρίτη, 30 Σεπτεμβρίου 2014

Πού είναι ο Άρης; 5,6

Εχουμε αρχίσει να μπαίνουμε σιγά σιγά στο πνεύμα και τα πράγματα κυλάνε όλο και πιο όμορφα στην ταξη!

Χθες και σήμερα συνεχίσαμε με την πρώτη ενότητα βλέποντας τον Αρη και τη Μαρίνα στην παραλία και γνωρίζοντας νέες παρεούλες. Τα παιδιά έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν όλο και πιο καλά τις παρεούλες και με μεγαλύτερη ευκολία πλέον φτιάχνουμε μικρές λέξεις.

Αφού επεξεργαστήκαμε τις εικόνες και δουλέψαμε στις ασκήσεις της παρουσίασης και του Τ.Ε. , παίξαμε με τα καρτελάκια μας.

Μοίρασα σε όλα τα παιδιά τα καρτελάκια τους με όλες τις συλλαβές που κάναμε ως τώρα. Φώναζα εγώ μια συλλαβή και τα παιδάκια έβρισκαν και σήκωναν το αντίστοιχο καρτελάκι.

Μετά προσπαθήσαμε να φτιάξουμε λέξεις με τις νέες παρεούλες, επισημαίνοντας πάντα τι προηγείται. Αφού γράφαμε τη λέξη με τα καρτελάκια , για περισσότερη εξάσκηση στη γραφή τους, δουλέψαμε και στα πινακάκια μας αντιγράφοντας τις λέξεις που φτιάχναμε.





Πού είναι ο Άρης;5 Πορεία διδασκαλίας



πού είναι ο άρης (5),πο,το,ο from Ioanna Chats

Πού είναι ο Άρης;6 Πορεία διδασκαλίας
 

πού είναι ο άρης (6),ε , λα ,ελα σελ. 16,17 from Ioanna Chats

Πού είναι ο Άρης;5 Φύλλο εργασίας
 

πού είναι ο άρης ;(5) ο, πο, το from Ioanna Chats


Πού είναι ο Άρης;6 Φύλλο εργασίας
 

πού είναι ο άρης ;(6) ε, λα, ελα from Ioanna Chats

Αντιγραφή πο, το , το παπί
 

αντιγραφή πο,το , το παπί from Ioanna Chats

Αντιγραφή ε, το , το παπί
 

Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2014

Πολυμολυβοθήκες για τις ομάδες

Δεν ξέρω για σας , αλλά προσωπικά όταν πρέπει να περιμένω με τις ώρες για να βρεθεί ένα μολύβι, μια σβήστρα, το ψαλίδι κτλ. δε μου βγαίνει και ο πιο χαριτωμένος μου εαυτός...

Θέλοντας να εξαλείψω τις πιθανότητες να "γίνομαι στριγγλίτσα" κάθε φορά που συμβαίνει κάτι τετοιο , κρατώ κάθε χρόνο κάποια πράγματα των παιδιών σε κουτιά στο σχολείο και φροντίζω να έχω πάντα ξυμένα μολύβια και έξτρα σβήστρες (γόμες για τους νότιους!).

Φέτος (περιμένοντας να τοποθετηθώ σε σχολείο μετά την υπεραριθμία και έχοντας γονατίσει το pinterest) αποφάσισα να φτιάξω πολυμολυβοθήκες για τις ομάδες. Πολυμολυβοθήκες που τα έχουν όλα! Θήκη για μολύβια, σβήστρες, ξύστρες, μάρκερς, χάρακες, ψαλίδια, κόλλες.

Και όλα ξεκίνησαν από αυτά:

Ρολά από χαρτί υγείας και κουζίνας. Ενα ρολό κουζίνας και 6 ρολά από χαρτί υγείας για κάθε πολυμολυβοθήκη.

Υλικά για 1 πολυμολυβοθήκη:
1 ρολό από χαρτί υγείας
6 ρολά από χαρτι υγείας
χρωματιστά χαρτιά
κόλλα στικ
σιλικόνη
ετικέτες
1 τετράγωνο κομμάτι κοντρα πλακέ

Χρησιμοποίησα χρωματιστά χαρτιά για να τα τυλίξω και να γίνουν όμορφα (και να ξεχωρίζει και χρωματικά κάθε είδος). Κόλλησα τα χαρτιά με απλή στικ κόλλα.
 


Τα ρολά κουζίνας τα τύλιξα με κίτρινο Α4 και κόλλησα πάνω τα στρόγγυλα που βάζουμε όταν σκίζονται οι τρύπες στις σελίδες (δεν ξέρω πώς λέγονται).



Επειτα κόλλησα πάνω στο ρολό κουζίνας τα 6 διαφορετικά ρολά χαρτί υγείας με σιλικόνη.
Μετά κόλλησα όλη την κατασκευή με σιλικόνη πάνω σε τετράγωνα κομμάτια κόντρα πλακέ (που μου έκοψε ο μπαμπάκας μου!).

Τελευταία πινελιά ήταν οι ετικέτες που κόλλησα πάνω σε κάθε ρολό υποδεικνύοντας τη θέση των πραγμάτων (Α' τάξη έχω άλλωστε, οι ετικέτες επιβάλλονται!). Πρόσεξα να κολλήσω σε κάθε πολυμολυβοθήκη την ίδια ετικέτα στο ίδιο χρώμα για να μπορώ να δίνω γρηγορότερα οδηγίες ώσπου να μάθουμε να διαβάζουμε.



Το μόνο που έμεινε ήταν να γεμίσω τις μολυβοθήκες με τα διάφορα απαιτούμενα!

Ετοιμα!!!!

Εύκολα, γρήγορα, ανέξοδα και πολύ πολύ χρήσιμα!

Οι ετικέτες

Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2014

Οι αριθμοί από το 1 ως το 5 (κεφ.4,5,6)

Κι εδώ όσα κάναμε όλη την εβδομάδα στα Μαθηματικά.

Οι αριθμοί από το 1 ως το 5 , κεφ.4

Για να ξεκινήσουμε καλά με το κεφ. 4 παίξαμε το παιχνίδι που προτείνει το Β.Δ. σελ.31, αν και λίγο παραλλαγμένο.

Πρώτα έδειχνα στα παιδιά καρτελάκια με αριθμούς από το 1 ως το 5 και αυτά όλα μαζί φώναζαν τον αριθμό. Αφού εξασκηθήκαμε σε αυτό, κάθε παιδάκι πήρε από ένα καρτελάκι. Χωρίς να δείξει τον αριθμό από το καρτελάκι του σε κανέναν πήγαινε στη σακούλα με τις μπογιές και έπαιρνε τόσες μπογιές όσες υποδείκνυε το καρτελάκι του και γύριζε στη θέση του. Επειτα κάθε παιδί έδειχνε στο διπλανό του το καρτελάκι του και ο διπλανός έπρεπε να αποφασίσει αν το παιδί είχε πάρει το σωστό αριθμό μπογιών.


Ωραίο κι εύκολο παιχνιδάκι που δεν είχε χαμένους μιας και τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με τη μορφή των αριθμών.

Επειτα βγάλαμε το αριθμητήριο της τάξης και παρουσιάσαμε με τις μπίλιες αριθμούς από το 1 ως το 5.

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου και του Τ.Ε. βλέποντας τις διαφορετικές αναπαραστάσεις των αριθμών ως το 5.

Τέλος μοίρασα στα παιδιά τις καρτέλες "αρίθμηση με σύμβολα". Εγώ έλεγα έναν αριθμό και το είδος αναπαράστασης που ήθελα και τα παιδιά έπρεπε να τον εντοπίσουν πάνω στην καρτέλα και να βάλουν το δάχτυλό τους.


Αριθμηση , ανάγνωση και γραφή των αριθμών

Ξεκινήσαμε εδώ προσπαθώντας να αναπαραστήσουμε με το σώμα μας τα ψηφία (1-5). Κάθε μέρα παρουσιάζαμε τον αριθμό του οποίου τη γραφη θα μαθαίναμε.





Το ίδιο προσπαθήσαμε να κάνουμε και με ξυλάκια , πλαστελίνη και σχέδια στον αέρα και στον πίνακα.
 
 
 
Επειτα δουλέψαμε στις δραστηριότητες του βιβλίου και του Τ.Ε.

Φύλλο εργασίας "Οι αριθμοί από το 1 ως το 5"



οι αριθμοί από το 1 ως το 5 , κεφ.4 from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας "Αριθμηση , ανάγνωση και γραφή των αριθμών" , κεφ.5
 

αρίθμηση , ανάγνωση και γραφή αριθμών (1), κεφ.5 from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας "Αριθμηση , ανάγνωση και γραφή των αριθμών" , κεφ.6 (1)
 

αριθμηση , αναγνωση και γραφη των αριθμών (ιι), κεφ. 6 from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας "Αριθμηση , ανάγνωση και γραφή των αριθμών" , κεφ.6 (2)
 

αριθμηση , αναγνωση και γραφη των αριθμών (ιι), κεφ. 6 (2) from Ioanna Chats

Για το παιχνίδι στο 4ο κεφάλαιο χρησιμοποίησα τα ψηφία που έφτιαξα πέρσι και μπορείτε να τα βρείτε εδω.
 

εποπτικο υλικο για το κεφ.6 from Ioanna Chats

Καρτέλες αρίθμησης με σύμβολα
 

Εισαγωγική ενότητα- Γνωρίζω τους ήρωες - Πού είναι ο Άρης; 1-4

Προειδοποίηση: ακολουθεί μεγαααααααάλη ανάρτηση!


Γνωριμία με τους ήρωες
Ξεκινήσαμε την εβδομάδα μας γνωρίζοντας τους ήρωες του βιβλίου μας. Παίξαμε παιχνιδάκια αντιστοίχισης , επαναλάβαμε τα ονόματα , προσθέσαμε και τον εαυτό μας στην παρέα και τελικά τους γνωρίσαμε: τον Άρη, τη Μαρίνα, το Σαμπέρ, την Ιωάννα και τον Ορφέα!

γνωριμία με τους ήρωες from Ioanna Chats
Στην παρουσίαση που έκανα στην τάξη μετά από τους ήρωες έβαλα και τις φωτογραφίες των δικών μου παιδιών για να βάλουμε τα άρθρα στα ονόματά μας, κάτι που τα ενθουσίασε! Φυσικά σε αυτό που ανέβασα είναι μόνο οι ήρωες του βιβλίου.

Φύλλο εργασίας για την τάξη




Παράλληλα δουλέψαμε και λίγο το αρσενικό και το θηλυκό άρθρο εντελώς διαισθητικά φυσικά.



γνωριμία με τους ήρωες , αρθρα ο,η from Ioanna Chats


Πού είναι ο Άρης; 1
Στη σελ. 10 του βιβλίου επεξεργαστήκαμε την εικόνα αναγνωριζοντας τους ήρωες και τον τόπο. Ονομάσαμε όλα τα αντικείμενα της εικόνας και φτιάξαμε έναν κατάλογο με άλλα πράγματα που θα μπορούσαμε να βρούμε σε μια παραλία(Β.Δ. σελ. 33-34)

Επεκτείναμε τη συζήτηση λέγοντας πράγματα που δε θα θέλαμε να βρούμε σε μια παραλία, προσθέτοντας έτσι και μια περιβαλλοντική νότα στη Γλώσσα μας (από την Ιερισσό έρχομαι άλλωστε!).

Φωνάξαμε μαζί με τον Άρη "Ααααα" με διάφορους τρόπους: με έκπληξη, θαυμασμό, με χαρά , θυμό , τρόμο κ.α.
Το ίδιο κάναμε και με τα λόγια της πάπιας.

Εντοπίσαμε το γράμμα α και την παρεούλα πα σε σύννεφα γραμμάτων και παρεών , καθώς και σε λέξεις που ξεκινούν με πα.

Παρομοιάσαμε το γραμμα π με πόρτα και τραπέζι και προσπαθήσαμε να το φτιάξουμε μόνο του , αλλά και με παρεούλα το φωνακλάδικο α. Από τώρα έδωσα στα παιδιά την αίσθηση πως υπάρχουν γραμματα φωνακλάδικα σαν το α και γράμματα που δε μιλάνε δυνατά σαν το π (όταν το προφέρουμε στην τάξη ακούγεται μόνο "π", όχι "πι" ούτε "που").
Με τα καρτελάκια (έγγραφο καρτελάκια μαθητών μπουκίτσες) φτιάξαμε τη λέξη παπά.

Πορεία διδασκαλίας - παρουσίαση 

πού είναι ο άρης (1)π,α,πα, σελ10 from Ioanna Chats

Στο τέλος της ημέρας διαλέξαμε μια λέξη από τον κατάλογο που φτιάξαμε και τη ζωγραφίσαμε για να φτιάξουμε το βιβλίο της παραλίας. μετά γράψαμε όπως μπορούσαμε και τη λέξη. Η κυρία δε βρήκε χρόνο να το δέσει ακόμα , αλλά θα γίνει και αυτό σύντομα.

Πού είναι ο Άρης; 2
Αφού κάναμε την επανάληψή μας στη σελ. 10 μεταφερθήκαμε δίπλα στη σελ. 11 όπου συναντήσαμε ένα παπί να φωνάζει πιπιπι. Το ένα γράμμα γνωστό , το άλλο άγνωστο. Τα βάλαμε διπλα δίπλα λοιπόν και βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές. Δώσαμε τη φωνή στο νέο γραμματάκι που είναι κι αυτό φωνακλάδικο σαν το α και φωνάζει ιιιιι. Το εντοπίσαμε σε σύννεφο πάλι και βρήκαμε λέξεις που ξεκινούν με την παρεούλα πι μέσα από εικόνες.

Πορεία διδασκαλίας

πού είναι ο άρης (2)π,ι,πι σελ.11 from Ioanna Chats

Με τα καρτελάκια μας φτιάξαμε τη λέξη παπί.

Πού είναι ο Άρης; 3
Αφού επαναλάβαμε όσα μάθαμε τις 2 προηγούμενες μέρες πήγαμε στη σελ. 12 του βιβλίου και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι έκανε ο Άρης. Τα παιδιά σκέφτηκαν πολύ έξυπνα και ταιριαστά πράγματα και κάποιος μάλιστα βρήκε ότι ο Άρης έπαιζε ταμπούρλο με το κουβαδάκι του. Παίξαμε κι εμείς ταμπούρλο στο θρανίο μας!

Εξερευνήσαμε τη νέα παρεούλα και τη φωνή που βγάζει. Ξαναπαίξαμε ταμπούρλο στο θρανίο τραγουδώντας το τραγούδι του Άρη. Δώσαμε τη σιγανή φωνή του τ και εντοπίσαμε σε σύννεφο την παρεούλα τα. Βρήκαμε λέξεις που ξεκινούν με τα μ'εσα από εικόνες.

Στη σελ. 13 διαβάσαμε (εκπληκτοι που μπορούσαμε!) τα λόγια της Μαρίνας.

Θυμηθηκαμε ξανά τις παρέες των προηγούμενων ημερών και με τα καρτελάκια μας φτιάξαμε τις λέξεις παπί και πίτα.

Πορεία διδασκαλίας

πού είναι ο άρης (3), τ,α,τα σελ.12 13 from Ioanna Chats

Πού είναι ο Άρης;4
Χθες δουλέψαμε τη 14η σελίδα που δεν έδινε κάποιο νέο γράμμα , παρά μόνο τη λέξη πατάτα. Επεξεργαστήκαμε ετσι την εικόνα και το κείμενο κάνοντας παράλληλα κι επανάληψη σε όλα όσα κάναμε μέσα στη βδομάδα.

Με τα καρτελάκια μας φτιάξαμε όλες τις λέξεις που μπορούμε πλέον. Δίναμε ιδιαίτερη έμφαση προφορικά στο ποια παρεούλα προηγείται. Τα παιδιά τα κατάφεραν περίφημα! 






Πορεία διδασκαλίας

πού είναι ο άρης (4), τα , πατάτα from Ioanna Chats

Τα φύλλα εργασιών που έδωσα όλη την εβδομάδα συγκεντρωτικά σε ένα αρχείο (για να μην τα κατεβάζετε 1-1).


αντιγραφή π,α,πα, π,ι,πι, τ,τα, πίτα, τα , πατατα from Ioanna Chats

Καρτελάκια με παρεούλες (μπουκίτσες)

καρτελάκια μαθητών μπουκίτσες 1ης ενότητας 1 from Ioanna Chats

Τις παρακάτω λέξεις τις κόλλησα κάτω από αντίστοιχες εικόνες και τις έχω κολλημένες στον πίνακα.


Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2014

Σύγκριση και εκτίμηση ποσοτήτων , κεφ. 3

Στο 3ο κεφάλαιο της 1ης ενότητας ασχοληθήκαμε με τις έννοιες "τόσα -όσα" , "περισσότερα από" και "λιγότερα από".

Ξεκινήσαμε το μάθημά μας ακολουθώντας τις οδηγίες του Β.Δ.

Μουσικές καρέκλες
Αρχικά έβαλα τόσες καρέκλες όσα ήταν και τα παιδιά. Εβαλα τη μουσική να παίξει και όταν τη σταμάτησα όλα τα παιδιά βρήκαν να καθίσουν. Ετσι για πρώτη φορά αναφέραμε τη φράση τόσα -όσα . Στη συνέχεια παίξαμε το παιχνίδι με το γνωστό τρόπο. Κάθε φορά που κάποιο παιδί έμενε χωρίς καρέκλα ρωτούσα για ποιο λόγο γινόταν αυτό. Η απάντηση ήταν:
Τα παιδιά είναι περισσότερα από τις καρέκλες.

                                   ή
Οι καρέκλες είναι λιγότερες από τα παιδιά.


Το δεύτερο παιχνίδι που προτείνει το Β.Δ. είναι τα χτυπήματα στο ταμπουρίνο.΄

Χτυπήματα στο ταμπουρίνο
Πήρα ένα ταμπουρίνο και το χτυπούσα 1 , 2 , 3 ,4 ή 5 φορές. Τα παιδιά έπρεπε να ακούσουν προσεκτικά και να μετρήσουν (νοερά ή με τα δάχτυλα) τους χτύπους. Όταν το δουλέψαμε αρκετές φορές , δυσκόλεψα λίγο το παιχνίδι κάνοντας τα χτυπήματα πιο γρήγορα.

Και τα δυο παιχνίδια βοήθησαν πολύ στην επεξεργασία των εικόνων. Ως γνωστό τα πρωτάκια δεν πολυσυμμετέχουν στο σχολιασμό εικόνων (η πλειοψηφία τους τουλάχιστον). Εχοντας όμως τόσο πρόσφατα στη μνημη τα παιχνίδια μας , όλα αναγνώρισαν τις ομοιότητες και συμμετείχαν με μεγάλο ενθουσιασμό!

Συνεχίσαμε με τη δραστηριότητα στη σελ. 16. Τα παιδιά συμπλήρωσαν τους κύκλους με γραμμούλες , με τον αριθμό ή και με τα δυο (δεν επέμεινα στη γραφή των ψηφίων).

Στη 2η δραστηριότητα μετρήσαμε ως το 5, κατι που όλα τα παιδιά έκαναν με μεγάλη ευκολία.

Επειτα ασχοληθήκαμε με τις δυο επόμενες δραστηριότητες στις οποίες δουλέψαμε και πάλι τις έννοιες "τόσα -όσα" , "περισσότερα από" και "λιγότερα από".

Την επόμενη μέρα (το δούλεψα σε 2 ώρες το κεφάλαιο) μπήκαμε στο Τ.Ε.

Χωρίς να συναντήσουμε δυσκολίες σβήσαμε τις οδοντόκρεμες , τα ποτήρια και τις οδοντόβουρτσες ωστε να γίνουν τόσα όσα και τα δάχτυλα του χεριού που βλέπαμε.

Η 2η άσκηση συμπληρώθηκε χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.

Στην 3η και 4η δραστηριότητα μετρήσαμε από το 1 ως το 5 και από το 1 ως το 10 αντίστοιχα.

Το μέτρημα το κάνουμε με τους εξής τρόπους για να γίνεται πιο διασκεδαστικό:
  • Μετράμε αργά / μετράμε γρήγορα
  • Μετράμε δυνατά / μετράμε ψιθυριστά
  • Μετράμε χαρούμενα/ μετράμε λυπημένα
  • Μετράμε με παλαμάκια κανονικά, πάνω από το κεφάλι, πίσω από την πλάτη
  • Μετράμε με πηδηματάκια
  • Μετράμε με καθίσματα
  • Μετράμε με συνδυασμό κινήσεων (πιάνω κεφάλι, ώμους , μέση, γόνατα, πατούσες)
  • Μετράμε με υποκλίσεις / με θεατρινίστικα φιλιά /με σοκαρισμένο ύφος
Συνεχίσαμε με τη συμπλήρωση των δραστηριοτητων 5 και 6. Στην 5 δε συναντήσαμε πρόβλημα, στην 6 λίγο μπερδευτήκαμε που ήταν διπλα διπλα τα περισσότερα και λιγότερα , μα το ξεπεράσαμε!
Την 7η άσκηση δεν την κάναμε (συνειδητά).

Στο λίγο χρόνο που μας περίσσεψε ασχοληθήκαμε με μια ακόμα δραστηριότητα για το ένα περισσότερο και ένα λιγότερο. Σε κάθε παιδάκι έδωσα από ένα κομμάτι κίτρινο, ένα κόκκινο και ένα πράσινο κομμάτι χαρτι, που τα κολλήσαμε στο θρανίο με τον εξής τρόπο: το κίτρινο στη μεση , το πράσινο δεξια (περισσότερα) και το κόκκινο αριστερά (λιγότερα).
Επειτα έδωσα σε κάθε ομάδα διάφορα πράγματα , οπως πχ ξυλάκια αριθμητικής , πεταλουδίτσες κ.α. Ελεγα λοιπόν έναν αριθμό (από το 1-5) και τα παιδιά τοποθετούσαν στο κίτρινο χαρτί πράγματα στο πλήθος που ζήτησα.

 
Επειτα στο κόκκινο ζητούσα να βάλουν ένα λιγότερο από το κίτρινο και στο πράσινο ένα περισσότερο. Η άσκηση είναι λίγο απαιτητική , αλλά έχω σκοπό να την επαναλαμβάνω σε κάθε ευκαιρία που μου δίνεται για να αποκτάμε σιγά σιγά μεγαλύτερη δεξιότητα.





Φύλλο εργασίας (ευχομαι στο κατέβασμα να είναι οκ, γιατί ετσι όπως είναι φαίνεται αλλαγμένο).



Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου 2014

Προγραφικές 4 και επανάληψη

Συνεχίσαμε με τις προγραφικές μας δραστηριότητες χθες και σήμερα γνωρίζοντας τις γραμμούλες C και Ο και κάνοντας επανάληψη σε όλες τις γραμμούλες που έχουμε μάθει.

Χθες δουλέψαμε τους κύκλους και τα ημικύκλια που ήρθαν αρκετά εύκολα στα χεράκια των παιδιών μιας και είναι από τις πρώτες γραμμες που σχεδιάζουν.

Πρώτα τα γράψαμε πολλές φορές στον πίνακα , στον αέρα και πάνω στο θρανίο με το δάχτυλο και μετά δουλέψαμε στο φύλλο εργασίας. Οι γρήγοροι δούλεψαν και στα πινακάκια τους με τις παρακάτω εικόνες που βρήκα εδω

Σήμερα πάλι κάναμε επανάληψη στον πίνακα όλες τις γραμμούλες που μάθαμε.

Συνεχίσαμε με επαναληπτικές ασκησούλες στο φυλλάδιο , αλλά και στους πίνακες που έχει η τάξη μας για τα πρωτάκια. Γράψαμε με κιμωλία όλες τις γραμμούλες.

Τέλος δουλέψαμε το όνομά μας χρωματίζοντας , γράφοντας και βάφοντάς το με πολλούς τρόπους!


Προγραφικές 4




προγραφικές επανάληψη, για σπίτι from Ioanna Chats

Αντιγραφή , προγραφικές 4


αντιγραφη , προγραφικές 4 from Ioanna Chats

Όλες οι προγραφικές συγκεντρωτικά εδω από Drive.

Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου 2014

Πρώτη βουτιά στα μαθηματικά! Προσανατολισμός, σχήματα, στερεά

Στα μαθηματικά ξεκινήσαμε πρώτα με τον προσανατολισμό στο χώρο.
Πριν μπούμε στο βιβλίο έκανα κάποιες εισαγωγικές δραστηριότητες για να συνηθισούμε τους όρους πάνω , κάτω , αριστερά,  δεξιά, δίπλα, ανάμεσα κ.α.

Μέσα στην τάξη τοποθέτησα σε διάφορα σημεία μικρά post it χαρτάκια και τα παιδιά έφτιαχναν προτάσεις με τη θέση τους.
π.χ. Το κίτρινο χαρτάκι είναι πάνω από το καλοριφέρ.


Στη συνέχεια έκοψα κορδέλες από χρωματιστό Α4 και βάλαμε όλοι πράσινη κορδέλα στο δεξί και πορτοκαλί κορδέλα στο αριστερό. Παίξαμε μέσα στην τάξη σηκώνοντας πότε το δεξί και πότε το αριστερό ανάλογα με το σύνθημα.
Μετά βγήκαμε στην αυλή και κάναμε τις ίδιες ασκήσεις και το παιχνίδι του οδηγού. Ο οδηγός φωνάζει δεξί ή αριστερό και όλοι πρέπει να σηκώσουν το σωστό χερί (τα παιδιά περπατάνε συνεχώς). Σε μια παραλλαγή αυτού χωριστήκαμε σε δυο ομάδες και ο πρώτος οδηγούσε στρίβοντας δεξιά ή αριστερά. Φυσικά όλοι μπήκαν μπροστά για λίγο.

Τις επόμενες μέρες δουλέψαμε στο βιβλίο τις ίδιες έννοιες.

Σχήματα
Στα σχήματα ακολούθησα τις οδηγίες του Β.Δ. Αφού ζωγράφισα εγώ κάποιες εικόνες με σχήματα στον πίνακα (λουλούδι, σπίτι κ.α.) κάλεσα και τα παιδιά να το προσπαθήσουν. Τα κατάφεραν περίφημα!

Στη συνέχεια φτιάξαμε πίνακες ζωγραφικής χρησιμοποιώντας σχήματα στις ζωγραφιές μας.



Συνεχίσαμε δίνοντας τα ονόματα των σχημάτων , κάτι που τα παιδιά ήξεραν αρκετά καλά. Μπήκαμε έπειτα στο βιβλίο και ασχοληθήκαμε με τις δραστηριότητές του.



Στα στερεά ψάξαμε να βρούμε πράγματα που να μοιάζουν με αυτά που έδειχνε το βιβλίο (ζάρια , κουτιά, μπάλες κ.α.). Τα ξεχωρίσαμε από τα σχήματα μιας και τα σχήματα ¨δε στέκονται" ούτε και μπορούμε "να τα πιάσουμε" , ενώ τα στερεά μπορούμε.

Μετά ασχοληθήκαμε με τις δραστηριότητες του Τ.Ε. Αφφιέρωσα 2 ώρες στα σχήματα , μιας και είναι νωρίς ακόμα για να τρέχουμε και οι δραστηριότητες άρεσαν στα παιδιά.

Βγάλαμε πάλι τα διάφορα υλικά μας και φτιάξαμε πολλά σχήματα με πλαστελίνη, με καλαμάκια, με ξυλάκια, με σύρμα πίπας.





Τελευταία εργασία που τους έβαλα ήταν να εργαστούν ομαδικά. Εδωσα κάποια καλαμάκια (λιγότερα από τον αριθμό που θα χρειαζονταν όλα τα παιδιά για να φτιάξουν κάποιο σχήμα) και τους ζητησα να συνεργαστούν για να φτιάξουν ένα τετράγωνο. Στην αρχή ζορίστηκαν μα γρήγορα βρήκαν τη λύση!

Φύλλο εργασίας για τα σχήματα