Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2014

Τασος , το σαλιγκάρι

Συνεχίζοντας το ταξίδι μας φτάσαμε και στο γράμμα Σ,σ,ς.

Ξεκινήσαμε με το "δημοσιογράφο" να μας κάνει μια σύνοψη όσων είδαμε μέχρι τώρα. Ο δημοσιογράφος είναι μια ιδέα που βρηκα πριν κάποια χρόνια σε σχέδια μαθημάτων Κύπριων συναδέλφων και θεωρώ πως είναι πολύ καλό εργαλείο όχι μόνο για τη Α' τάξη , αλλά για όλες. Ο δημοσιογράφος αναλαμβάνει να κάνει μια σύντομη περίληψη όσων έχουμε συναντήσει για να θυμηθούμε τι είδαμε μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Δημοσιογράφος  μπορεί να γίνει οποιοσδήποτε(καλό είναι να γίνονται όλοι) και μάλιστα μπορεί κάποιος άλλος να συνεχίσει το "ρεπορτάζ" , αν το πρώτο παιδί δε θυμάται αρκετά. Η ουσία είναι να γίνεται με παιγνιώδη τρόπο  μια σύντομη περίληψη και όχι εξέταση. Το  μόνο που χρειάζεται είναι ένα μικρόφωνο (για να μπαίνουν στο ρόλο οι μικροί μας ήρωες). Το δικό μου το έφτιαξα δένοντας με χαρτοταινία μια ξύλινη ράβδο με μια μπάλα βαμβάκι και τυλίγοντάς όλο αυτό με αλουμινόχαρτο. Κρατάει 3η χρονιά τώρα!!!

Αφού κάναμε την ανασκόπησή μας , μπήκαμε στην εικόνα και την επεξεργαστήκαμε. Βρήκαμε όπως πάντα τα πρόσωπα , τα ζώα , τα πράγματα κ.α. και προσπαθήσαμε να βρούμε λέξεις με σ , μεσα στην εικόνα. Κατηγοριοποιήσαμε αυτές τις λέξεις βρίσκοντας άλλες που το είχαν στην αρχή , άλλες στο τέλος και μια στη μέση. Μετά προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τα συναισθήματα των ηρώων μας και τι μπορεί να είχε συμβεί.

Επειτα διαβάσαμε το κείμενο και επιβεβαιώσαμε (ή όχι) τις αρχικές μας υποψίες. Διαβασα 2 φορές το κείμενο και την τρίτη προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε το σ από τον ήχο του . Ετσι τα παιδιά χειροκροτούσαν δυνατ'α όποτε άκουγαν κάποια λέξη με σ.

Συνεχίσαμε βλέποντας τον τρόπο γραφής, επισημαίνοντας την ιδιαιτερότητά του (έχει 3 γραφές : κεφαλαίο , πεζό, τελικό) και τέλος τοποθετώντας το στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων. Είπα μάλιστα στα παιδιά πως το Σ,σ,ς είναι υπεύθυνο για να κρατά την ησυχία σε αυτό το χωριό ψιθυρίζοντας σσσσσς όποτε κάποιο φωνάζει πιο δυνατά.

Μετά εντοπίσαμε το νέο γράμμα μας στο κείμενο.

Επειτα εστιάσαμε στους κανόνες για τα κεφαλαία επισημαίνοντάς τους για άλλη μια φορά.

Υστερα αφιερώσαμε λίγο χρόνο και στα σημαδάκια της Στίξης , εντοπίζοντάς τα , ονομάζοντάς τα και δίνοντας τη λειτουργία τους.

Μεταφερθήκαμε στις ασκήσεις του βιβλίου και φτιάξαμε το σπιτάκι του Σ,σ,ς (άξονα λέξεων) γράφοντας πολλές πολλές λέξεις!

Τέλος , διαβάσαμε το ποίημα του βιβλίου, σκεφτήκαμε κι εμείς κι άλλα ονόματα από Σ για το σαλιγκάρι , εντοπίσαμε όλα τα σ στο ποίημα και ακούσαμε το ποίημα μελοποιημένο!
Την επόμενη μέρα αφού δουλέψαμε την ανάγνωσή μας , μπήκαμε στο Τ.Ε.

Είδαμε τις εικόνες, τις αναγνωρίσαμε , κάναμε ένα μικρό ταξίδι στη Λήμνο (με την εικόνα του Δ.Σ. Κοντιά) και εντοπίσαμε το γράμμα Σ,σ,ς στους τίτλους.
Επειτα έξασκηθήκαμε στη γραφή του Σ,σ,ς και  στην ανάγνωση και γραφή της λέξης σαλάτα  με τις υπόλοιπες δραστηριότητες του Τ.Ε.

Τελειώσαμε με το τετράδιο και δουλέψαμε στην παρακάτω δραστηριότητα φτιάχνοντας μια σαλάτα για τον Τάσο.
Τα παιδιά διάλεξαν 4 υλικά από τις εικόνες, τα έκοψαν και τα κόλλησαν στον πίνακα και δίπλα έγραψαν το όνομα κάθε υλικού.

 Στην 32η διαφάνεια έχω όλα τα υλικά με τα ονόματα των υλικών ωστε να μπορούν άνετα τα παιδιά να εντοπίζουν τη λέξη του υλικού τους και να την αντιγράφουν.
 Τα παιδιά μου εν ώρα εργασίας!


Τελευταία δραστηριότητα (διαφάνειες 33 -51- που άρεσε πάρα πολύ στα παιδιά) ήταν να βρούμε το σωστό σ και να συμπληρώσουμε ονόματα και λέξεις. Επαναλάβαμε ξανά πολλές φορές τους κανόνες για το κεφαλαίο, το τελικό ς και το πεζό σ.



Παρουσίαση


τασος, το σαλιγκάρι from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας
 


τασος το σαλιγκάρι 2 from Ioanna Chats
Επεξεργάσιμο εδω.

Φτιάχνουμε σαλάτα για τον Τάσο
 

μια σαλατα για τον τασο from Ioanna Chats
Επεξεργάσιμο εδω.

 Επειδή δουλεύουμε και λέξεις με τη γραμματοθήκη που έχουν τα γράμματα μ και λ εκτύπωσα και της 3ης ενότητας τα γράμματα και μοίρασα στα παιδιά και αυτά τα γράμματα (μόνο το μ και λ).

Πέμπτη, 23 Οκτωβρίου 2014

Σύγκριση αριθμών , τα σύμβολα >,< ,= , κεφ.12

Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με τη σύγκριση των αριθμών , τη διάταξή τους ,τη γνωριμία με τα σύμβολα της ανισότητας και ισότητας και τη γνωριμία με τις αριθμολέξεις .

Πριν μπούμε στο βιβλίο , συνέστησα στα παιδιά τη λαίμαργη φάλαινα που πάντα τρώει τα πιο πολλά. Την έφτιαξα με χαρτόνι σχεδιάζοντας τα χαρακτηριστικά της και από τις δυο πλευρές ώστε το στόμα να λειτουργεί και για τα δυο σύμβολα της ανισότητας.

Δουλέψαμε έτσι με αρκετά παραδείγματα στον πίνακα. Κολλούσα έναν αριθμό ψαριών από τη μια και έναν άλλο από την άλλη. Καταγράφαμε το πλήθος τους και το συγκρίναμε χρησιμοποιώντας τη φάλαινα ως χάρακα. Το αποτύπωμα που άφηνε το στόμα της δεν ήταν άλλα από τα σύμβολα της ανισότητας!


Για το ίσον , είπα το εξής:
Η φάλαινα δεν μπορεί να διαλέξει γιατί δεν υπάρχουν περισσότερα. Γυρνάει λοιπόν και μας κοιτάει μην ξέροντας τι να κάνει. Τα χείλια της σχηματίζουν το ίσον (όπως όταν τα σουφρώνουμε όταν αναρωτιόμαστε).
Μπήκε και στον πίνακα των μαθηματικών για να μην την ξεχνάμε!


Επειτα μπήκαμε στο βιβλίο και κάναμε τις ασκήσεις με τη φάλαινα. Τα παιδιά δε ζορίστηκαν καθόλου και μάλλον τους άρεσε αυτή η δραστηριότητα.

Δεν ανέφερα τα ονόματα των συμβόλων όπως τα δίνει στο βιβλίο (σελ. 37) , αλλά άφησα φυσικά να βγαίνει από τα παιδιά η έννοια μεγαλύτερο ,μικρότερο και ίσο.

Την επόμενη μέρα παίξαμε με τις αριθμολέξεις γνωρίζοντάς τες πρώτα στον πίνακα και έπειτα δουλεύοντας στο βιβλίο και το Τ.Ε.

Ασχοληθήκαμε επίσης και με τη διάταξη των αριθμών από το μεγαλύτερο στο μικρότερο και το αντίστροφο. Για περισσότερη εξάσκηση έφτιαξα τα παζλ (την ιδέα την  βρήκα εδώ).
Αφησα την προηγούμενη εβδομάδα 10 λεπτά τα παιδιά να χρωματίσουν τις εικόνες. Επειτα τις πλαστικοποίησα και τις έκοψα. Κάθε παιδί πήρε κάποιο παζλ και ανάλογα με τον κανόνα έπρεπε να βάλει τους αριθμούς από το μικρότερο στο μεγαλύτερο ή το αντίστροφο για να βγει σωστά η εικόνα.





Θα το δουλέψουμε και αύριο αυτό.
Ετοίμασα και μια μικρή επανάληψη για το 4ημερο που έρχεται.

Ψαράκια



ψαρακια για ανισότητες from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας και επαναληπτικό
 



επαναληψη ως το κεφ. 12 from Ioanna Chats

επεξεργάσιμο εδώ

Αριθμολέξεις
 

αριθμολέξεις from Ioanna Chats

Παζλ διάταξης και μέτρησης ως το 10

 

Ενα χελιδόνι

Προχωρήσαμε στον επόμενο επιβάτη του τρένου της αλφαβήτας , το Ε ε.

Δουλέψαμε όπως πάντα την εικόνα βρίσκοντας τα πρόσωπα, τα ζώα ,  τα πράγματα ,τον τόπο και το χρόνο.

Στη συνέχεια εντοπίσαμε τα πρόσωπα που μιλούσαν στο κείμενο και κάναμε μια σύντομη αναφορά στο διάλογο και τις παύλες διαλόγου.Αφού διαβάσαμε το κείμενο , συζητήσαμε για την ιστορία του. Επειτα παρακολουθήσαμε και αυτό το βίντεο.


 Αφού είδαμε πώς γράφεται το Ε ε ,το βάλαμε στο τρενάκι της αλφαβήτας , στη λίμνη των φωνακλάδικων γραμμάτων και το εντοπίσαμε μέσα στο κείμενο χρωματίζοντάς το κίτρινο.

Στη συνέχεια εστιάσαμε στη λέξη έχει που την μαθαίνουμε ολικά ,σαν εικόνα. Παίξαμε με τη 13η διαφάνεια χειροκροτώντας κάθε φορά που το εντοπίζαμε.

Επειτα φτιάξαμε προφορικά προτάσεις για τους συμμαθητές μας με τη λέξη έχει.
Μετά το εντοπίσαμε στο κείμενο , το χρωματίσαμε και διαβάζοντας το κείμενο χειροκροτήσαμε όποτε το ακούγαμε.

Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τη γραφή του.
Με το σώμα μας...


γράφοντάς το στην πλάτη του διπλανού μας

γράφοντας το στον πίνακα


...και με σύρμα πίπας.
Το Κάδρο του Ε





Συνεχίσαμε φτιάχνοντας έναν άξονα λέξεων (το σπιτάκι του ε) βρίσκοντας λέξεις που να ξεκινούν με αυτό.

Παρακολουθήσαμε και το βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης , "Ο ερωτευμένος ελέφαντας".

Υστερα συμπληρώσαμε τη άσκηση του βιβλίου και προχωρήσαμε στο ποίημα. Το διαβάσαμε και το ακούσαμε μελοποιημένο.

Συζητήσαμε και για το φυσικό περιβάλλον του ελέφαντα, αναφερθήκαμε στη σαβάνα και παρακολουθήσαμε τον ελέφαντα εκεί.

Στη παρουσίαση έχω και το Ελεφαντάκι του Δεληβοριά , αλλά δεν προλάβαμε να το ακούσουμε.

Την επόμενη μέρα αφού τελειώσαμε με την ανάγνωση, αναγνωρίσαμε τις εικόνες του τετραδίου και εντοπίσαμε τα Ε. Φτιάξαμε κι έναν κατάλογο με όσα έπιπλα μπορούσαμε να σκεφτούμε.

Αφού ασχοληθήκαμε με τη γραφή του Εε και τη λέξη έλα , μιλήσαμε για τα αποδημητικά πουλιά. Εξηγήσαμε τους λόγους για τους οποίους μεταναστεύουν, τις εποχές που το κάνουν και τα μέρη στα οποία πηγαίνουν.

Συμπληρώσαμε υστερα τις υπόλοιπες ασκήσεις του Τ.Ε. Όταν τελειώσαμε με αυτές , κάναμε την πρώτη μας άσκηση παραγωγής γραπτού λόγου. Γράψαμε την πρώτη μας πρόταση , αναφέροντας το κεφαλαίο στην αρχή και την τελεία στο τέλος. Η ασκηση είχε στόχο την εξάσκηση με τη λέξη έχει και την πρώτη μας επαφή με τη δημιουργία γραπτού λόγου και τους βασικούς κανόνες που ακολουθούμε.

Τελευταία άσκηση  στην παρουσίαση έχω τη δημιουργία λέξεων με τη γραμματοθήκη μας , αλλά δυστυχώς δεν προλάβαμε. Η προηγούμε άσκηση απαίτησε αρκετό χρόνο , αλλά τη θεώρησα πολύ σημαντική και δε βιάστηκα να την τελειώσουμε. Χρειάστηκε να καθίσω με όλα τα παιδιά εξηγώντας βήμα βήμα τι κάνουμε , άρα όσοι το επιχειρήσουν , ας έχουν στο νου τους ότι χρειάζονται περίπου 20-25 λεπτά για την ολοκλήρωσή της.

Παρουσίαση



ένα χελιδόνι from Ioanna Chats
Φύλλα εργασίας

 

ενα χελιδόνι1 from Ioanna Chats

επεξεργασιμο εδώ
 

ενα χελιδονι 2 from Ioanna Chats

επεξεργασιμο εδώ

Ολικές λέξεις
 


Κυριακή, 19 Οκτωβρίου 2014

Επανάληψη α, τ, π , με παιχνιδοασκήσεις

Την Πέμπτη και την Παρασκευή αφιέρωσα τις ώρες της Γλώσσας σε επαναληπτικές παιχνιδοασκήσεις στα γράμματα που κάναμε.

Αφού την Πέμπτη ήταν και η Π.Η. διατροφής έφτιαξα ένα φύλλο εργασίας σε ανάλογο ύφος.



επαναληψη α,τ,π για ταξη from Ioanna Chats

Επεξεργάσιμο εδω.

Στην πρώτη σελίδα εντοπίσαμε τα γράμματα και τις παρεούλες και σύμφωνα με τις οδηγίες χρωματίσαμε ανάλογα.



Στην πίσω σελίδα στην 1η ασκηση φώναζα εγω μια λέξη και τα παιδιά έπρεπε να την εντοπίσουν και να την βάψουν σύμφωνα με το χρώμα που είχα υποδείξει.


Στην επόμενη άσκηση έπρεπε να κυκλώσουμε τις παρεούλες που ζητούσα και μετά να διαβάσουμε τις προτάσεις. Στην τελευταία άσκηση γράψαμε παρεούλες με τα γράμματα που έχουμε μάθει.

Την επόμενη μέρα έδωσα στα παιδιά τη γραμματοθήκη τους. Η γραμματοθήκη είναι ένα σακουλάκι που θα έχουμε μέσα όλα τα γράμματα που μαθαίνουμε (τα περισσότερα τα δίνω διπλά , αλλά το α το έδωσα τριπλό -για να φτιάξουμε και την πατάτα). Η γραμματοθήκη θα βρίσκεται καθημερινά μεσα στην τσάντα για να δουλεύουμε με αυτήν το σχηματισμό των λέξεων τόσο στην τάξη όσο και στο σπίτι (στα καθήκοντα υποδεικνύω ποιες λέξεις θα πρέπει να δουλέψουν σαν άσκηση τα παιδιά στο σπίτι).
Ετσι σαν πρώτη μέρα φτιάξαμε πολλές λέξεις με τα γράμματά μας.
Χρησιμοποίησα σακουλάκια zip lock για να μη χάνονται τα γράμματα στην τσάντα.



Γραμματοθήκη (ταμπελάκι για το σακουλάκι)
 

γραμματοθήκη from Ioanna Chats

Γράμματα 2ης ενότητας

Παράλληλα με αυτήν την άσκηση δουλέψαμε και τον τονισμό. Αφού έγραφαν τα παιδιά τη λέξη τους, την έγραφα κι εγώ στον πίνακα χωρίς τόνο. Σηκώνονταν μετά και έβαζαν τον τόνο (που τον έφτιαξα με έναν κύκλο από χαρτί χρυσόσκονης) εκεί που έπρεπε.



Τελευταία μας δραστηριότητα ήταν ένα παιχνίδι ανάγνωσης.

Διαβάζουμε με ζάρι.
Εφτιαξα ένα ζάρι τυλίγοντας ένα κουτί με άσπρο χαρτί και ζωγραφίζοντας πάνω τις βούλες. (σε κάποια σχολείο- όπως στο παλιό μου -υπάρχει στο υλικό του γυμναστή ζάρι μεγάλο από σφουγγάρι που είναι πολύ καλό , αλλά δεν υπάρχει σε όλα τα σχολεία)

Εγραψα στον πίνακα 6 προτάσεις , χρησιμοποιώντας και το θαυμαστικό που μάθαμε πώς να το διαβάζουμε.

Κάθε παιδί έριχνε το ζάρι και διάβαζε την πρόταση που έλεγε ο αριθμός.
 

Τη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα τη δουλέψουμε πολύ όλη τη χρονιά. Σε κάποια φάση που οι σειρές θα είναι περισσότερες από 6 θα βάλουμε και 2ο ζάρι (και θα εξασκούμαστε και στις νοερές προσθέσεις!!!!).

Φύλλο εργασίας για το σπίτι
 

Δρασεις για την παγκοσμια μερα διατροφής

Αφιερώσαμε αυτη την εβδομάδα αρκετες ώρες και δραστηριότητες στη διατροφή μας και μάθαμε όλα αυτά που κάνουν μια διατροφή σωστή.

Παρουσίαση και δραστηριότητες



Ξεκινήσαμε ακούγοντας το τραγούδι "Τόσο λάθος διατροφή!".
Αφού προσέξαμε τους στίχους του , αλλά και τις εικόνες στην παρουσίαση , συζητήσαμε για το τι μπορεί να κάνει μια διατροφή σωστή και τι λάθος.

Τα παιδιά ήξεραν ποιες τροφές μας ωφελούν και ποιες όχι , αλλά και η τρομαγμένη όψη του κάστορα στη διαφάνεια ταίριαζε απόλυτα με τα συναισθήματα όλων μας για τις τόσο λανθασμένες , αλλά και τόσο νόστιμες παρατυπίες στη διατροφή μας.

Μιλήσαμε έτσι για το μέτρο. Το μέτρο με το οποίο πρέπει να καταναλώνουμε τις τροφές. Είδαμε έτσι για πρώτη φορά την πυραμίδα της διατροφής.

Προχωρήσαμε γνωρίζοντας τις ομάδες τροφών. Ακολουθώντας τις οδηγίες της παρουσίασης , μάθαμε πώς λέγεται κάθε ομάδα, ποιες τροφές ανήκουν στην καθεμιά και ψάξαμε να βρούμε αντιπροσωπευτικές εικόνες για την καθεμιά.
 Άπλωσα στο πάτωμα μπερδεμένες τις εικόνες από όλες τις ομάδες τροφών  που έφεραν τα παιδιά.

 

Την Πέμπτη που ήταν και η επίσημη ημερα , διοργανώσαμε στην τάξη ένα πρωινό σύμφωνο με όσα μάθαμε τις προηγούμενες μέρες. Γάλα, χυμός, ψωμί, δημητριακά, φρούτα , μέλι και πολλά άλλα στρώθηκαν στο τραπέζι μας. Μαζί μας και η κυρία Γεωργία(η δασκάλα της ειδικής αγωγής του σχολείου μας) που μας βοήθησε πολύ και την ευχαριστούμε!


Συνεχίσαμε τις δραστηριότητές μας φτιάχνοντας μια τρισδιάστατη πυραμίδα της διατροφής. Τα παιδιά βγήκαν και πάλι στο ψάξιμο των κατάλληλων εικόνων.

Αφού επαναλάβαμε τα χαρακτηριστικά κάθε ομάδας τροφών , κάθε ομάδα ανέλαβε μια έδρα της πυραμίδας και τη γέμισε με εικόνες αντιπροσωπευτικές κάθε ομάδας.


Η πυραμίδα μας ολοκληρωμένη!

Μετά από αυτή τη σκληρή δουλειά , καθίσαμε να απολαύσουμε ένα νόστιμο φρουτάκι της εποχής ακούγοντας και σιγοτραγουδώντας το απίστευτα και υπέροχα χαρούμενο "Φρούτα φρουτ"!
 
 

Τελειώσαμε τις δράσεις μας την Παρασκευή φτιάχνοντας ένα αναμνηστικό σουπλά για την Π.Η. διατροφής.
Βάλαμε μουσική και ξεκινήσαμε αφήνοντας την να μας θυμίζει τις σωστές επιλογές.
 
 
 

Εκτύπωσα σε Α3 το έγγραφο "Σουπλά διατροφής" , με τα παιδιά συμπληρώσαμε την παροιμία "Ενα μήλο την ημερα το γιατρό τον κάνει πέρα"


και γεμίσαμε τον κενό χωρο με εικόνες από υγιεινές τροφές.





Τέλος το πλαστικοποιήσαμε και το πήραμε σπίτι για να τρώμε το πρωινό μας καθημερινά και να θυμόμαστε όλα όσα μάθαμε αυτή την εβδομάδα για τη διατροφή.
 



Πώς "έφτιαξα" την πυραμίδα:
Την πυραμίδα την έφτιαξα φυσικά με βοήθεια. Ο μπαμπάς μου ο καλός επιστρατεύτηκε και μου έκοψε τα καλάμια για το σκελετό. Φτιάξαμε ένα τετράγωνο που ήταν η βάση της πυραμίδας. Μετά κόψαμε άλλα 4 καλάμια που θα ήταν οι ακμές που θα δημιουργούσαν το σχήμα της πυραμίδας. Τα ενώσαμε και φτιάχτηκε η πυραμίδα (ευχαριστώ πολύ και το συνάδελφο Μιχάλη για την πολύτιμη βοήθεια!). Μετά την ντύσαμε με χαρτί του μέτρου για να φτιάξουμε τη βάση όπου πάνω εκεί θα κολλούσαν τα παιδιά τις εικόνες. Την προηγούμενη φορά που έφτιαξα πυραμίδα είχα χρωματίσει ανάλογα με το χρώμα της ομάδας τροφών και κάθε κομμάτι. Αυτή τη φορά δεν προλάβαινα.

                          Η παλιά μου πυραμίδα.

 
Η νέα
 
 
Κι εδώ όπως το δουλέψαμε στην τάξη τη χρονιά 2013-14