Κυριακή, 30 Νοεμβρίου 2014

Τα Ξωτικά των Χριστουγέννων

Ξεκινήσαμε τις χριστουγεννιάτικες κατασκευές μας φτιάχνοντας μικρά ξωτικά των Χριστουγέννων.

Χρειαστήκαμε:
Από 2 ρολά χαρτί υγείας για καθε παιδί
χρωματιστό Α4 (πράσινο,κόκκινο και γαλάζιο)
αστεράκια, φεγγαράκια παγιέτες
σύρμα πίπας (κόκκινο , πράσινο, γαλάζιο, χρυσό και ασημί)
πρόσωπα σε φωτογραφικό χαρτόνι χρώμα του δερματος
σκουφάκια σε κανσόν κόκκινο και γαλάζιο
κουδουνάκια και άσπρα πον πον

Πώς δουλέψαμε:
Πρώτα ντύσαμε τα ρολά μας με κόκκινο ή πράσινο και γαλάζιο χαρτί.


Επειτα τυλίξαμε τα σύρματα πίπας: το κόκκινο με το πράσινο και το γαλάζιο με ασημί ή χρυσό.


Το κόλλησαμε μέσα στο ρολό αφήνοντάς το να εξέχει.



Κόψαμε τα πρόσωπα και τα σκουφάκια και σχεδιάσαμε το πρόσωπο.




Μετά κολλήσαμε το πρόσωπο πανω στο συρμα πίπας και διακοσμήσαμε τα σκουφάκια και το ρολό με αστεράκια και φεγγάρια.

 Τέλος , κολλήσαμε από ένα άσπρο πον πον ή ένα κουδουνάκι στην άκρη του σκούφου.

Θα τα χρησιμοποιήσουμε αργότερα ως κουτιά για δωράκια που θα φτιάξουμε για τους αγαπημένους μας.




Προς το παρόν στολίζουν τα περβάζια μας.
 

Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2014

Christmas maths! Αθροίσματα από το 6 ως το 10, κεφ.18

Τα μικρά μου ξωτικά δούλεψαν σκληρά τις τελευταίες μέρες...

Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι επανάληψης των αριθμών ως το 20. Το παιχνίδι το έφτιαξα στο πνεύμα του προγράμματος της στοματικής υγιεινής που δουλεύουμε φέτος.
Αρχικά σκόρπισα στην τάξη τα δόντια με τα μικρόβια (από το 1 ως το 20).
Επειτα κάθε παιδί διάλεξε μια οδοντόβουρτσα και σύμφωνα με τον αριθμό που είχε η οδοντόκρεμά του έπρεπε να βρει το δόντι που θα καθάριζε.





Επειτα μπήκαμε στο κεφάλαιο 18 και δουλέψαμε με τα δαχτυλάκια μας πάαααααρα πολύ!

Στα προβλήματα του βιβλίου δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο να εντοπίζουμε τα δυο ποσά και να τα βάζουμε όλα μαζί. Μαζί αναφέραμε κάθε φορά την πρόσθεση σαν πράξη και το αθροισμα σαν αποτέλεσμα (να μαθαίνουμε και λίγη μαθηματική γλώσσα).
Στην τελευταία άσκηση γνωρίσαμε και την αντιμεταθετική ιδιότητα της πρόσθεσης (χωρίς να την ονομάσω βεβαια) κάνοντας πολλά παραδείγματα στον πίνακα.

Στο Τ.Ε. εξασκηθήκαμε πολύ στις προσθέσεις χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά μας (δεν έχω ζητήσει ακόμα να κρατάμε νοερά το μεγαλύτερο προσθετέο , για να είναι πιο οπτικοποιημένη η πρόσθεση). Ακόμη ξαναείδαμε και δουλέψαμε την αντιμεταθετική ιδιότητα.

Το highlight  των ημερών ήταν φυσικά το παιχνίδι! Προσπαθώντας να φτιάξω ένα παιχνίδι για τη δράση μας με το δίκτυο εκπαιδευτικών ιστολογίων , προέκυψε και αυτό το παιχνίδι πρόσθεσης ως το 10 , εξασκώντας και την αντιμεταθετική ιδιότητα  ΚΑΙ κάνοντας ένα όμορφο χριστουγεννιάτικο δάσος! (ναι είμαι πολύ ενθουσιασμένη με το παιχνίδι μου, χιχιχι).

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ:
Εκτύπωσα , πλαστικοποιήσα και έκοψα όλα τα κομμάτια σύμφωνα με τις οδηγίες που έχω δώσει στο έγγραφο "παιχνίδι με τα αθροίσματα 6-10".
Εκοψα φελλούς στη μέση (κορμοί) και έγραψα πάνω τα αθροίσματα (από το 6 ως το 10: 4 6αρια, 4 7αρια, 5 8αρια , 5 9αρια, 6 10αρια).

Ετοίμασα το δάσος:
  • έκοψα ένα χαρτόνι στη μέση κατα μηκος
  • τοποθέτησα τους φελλούς πάνω στο χαρτόνι στερεώνοντάς τους με μια πινέζα από κατω (δεν τα κόλλησα για να κρατήσω το παιχνίδι στο αρχείο μου)
  • έκανα εγκοπές μπροστά από κάθε φελλό περίπου 4-5 εκατοστών


ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
Μοίρασα στα παιδιά τα δέντρα (το καθένα από ένα) και τα αστέρια μπερδεμένα (έχω βάλει και λάθος αποτελέσματα για να είναι λίγο πιο απαιτητικό). Κάθε παιδί έπρεπε να αθροίσει τις δυο μπάλες του δέντρου του και να βρει το αστέρι με το σωστό άθροισμα. Επειτα έπρεπε να κολλήσει το αστέρι στο δέντρο και να πάει στο δάσος (χαρτόνι με φελλούς) να βρει το αντίστοιχο κορμό του δέντρου του (πάλι σύμφωνα με το άθροισμα).



Στη συνέχεια για να δουλέψουμε και την αντιμεταθετική ιδιότητα, κάθε παιδί πήρε έναν πιγκουίνο και έγραψε τις δυο προσθέσεις που προέκυπταν από το δέντρο του στις πινακίδες του πιγκουίνου. (το έγραψαν με κανονικό μαρκαδόρο καθώς ήταν πλαστικοποιημένοι)
πχ. αν το δέντρο είχε τις μπάλες 3 και 4 προέκυπταν
                             3+4=7 και 4+3=7

Τέλος τοποθέτησαν τον πιγκουίνο τους μπροστά από το δέντρο τους.


Να και το χριστουγεννιάτικο δάσος μας!


Παιχνίδι αντιστοίχισης πλήθους (δόντια)


παιχνίδι αντιστοίχισης πλήθους αριθμών from Ioanna Chats

Παιχνίδι με αθροίσματα ως το 10 (χριστουγεννιάτικο δάσος)
 



Τρίτη, 25 Νοεμβρίου 2014

Μήλα και καμήλα

Το νέο κεφάλαιο ήταν αρκετά διασκεδαστικό για τα παιδιά και το απολαύσαμε!

Ξεκινήσαμε προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει παρατηρώντας την εικόνα. Εύκολα αντιληφθήκαμε πως πρόκειται για μια παρασταση. Διαβάζοντας αποσπασματικά τα λόγια του κειμένου προσπαθήσαμε να δούμε τι ακριβώς τι συμβαίνει. Μας φάνηκε αστείο που ο Καραγκιόζης παρανοούσε τα λόγια του Μορφονιού.

Ξαφνικά όμως η παρασταση διακόπηκε καθώς η γάτα έκανε την εμφάνισή της. Τα παιδιά έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν και να παρακολουθούν ζωηρά την εξέλιξη της ιστορίας του βιβλίου.

Κάναμε πολλές φορές ανάγνωση με το ζάρι και με ρόλους , αλλά και όλοι μαζί.

Επειτα ήρθαν οι πεταλούδες και κάθισαν πάνω σε κάποιες λέξεις (διαφάνεια 9). Εντοπίσαμε το κοινό σε όλες τις λέξεις γράμμα, το γράμμα που θα εξετάζαμε.
Τη γραφή του Ηη την έδωσα μέσα από τα παρακάτω:

το κεφαλαίο: Ο παππούς χρειάζεται τη σκάλα για να κάνει μια δουλειά σε ένα ψηλό ντουλάπι. Φτιάχνουμε τη σκάλα.


το μικρό: Μετά τη δουλειά αυτή , ο παππούς και η γιαγιά αποφάσισαν να πανε μια βόλτα. Ας τους δώσουμε τα μπαστούνια τους: ένα μικρό για τη γιαγιά κι ένα μεγαλύτερο (να περνάει λίγο τη γραμμούλα) για τον παππού.

Αφού φτιάξαμε και τον άξονα λέξεων (αυτή τη φορά βάλαμε και λέξεις που το είχαν μέσα και δεν ξεκινούσαν μόνο με αυτό, καθώς θα ακολουθήσει άσκηση), μεταφερθήκαμε στο Τ.Ε. και εξασκηθήκαμε στη γραφή του Ηη.

Επειτα το βάλαμε στη λίμνη των φωνακλάδικων και το συνδυάσαμε με όλα τα γνωστά ήσυχα για να φτιάξουμε παρεούλες.
Βρήκαμε μετά και όλα τα Ηη στο κείμενο και κάναμε την άσκηση στο βιβλίο.

Στη συνέχεια ρώτησα τα παιδιά πώς μπορούμε δίκαια να αποφασίσουμε ποιος θα παίξει σε ένα παιχνίδι πρώτος. Οι απαντήσεις πολλές και άξιες και μεσα σε αυτές ήταν και τα λαχνίσματα. Ρώτησα αν γνωρίζουν κι άλλα τραγουδάκια σαν το αμπεμπαμπλομ και τα παιδιά πρότειναν μερικά ακόμη. Δώσαμε την ονομασία τους  "λαχνίσματα" και την εξηγήσαμε.
 
Μεταφερθήκαμε στο ποίημα και είδαμε πως κι αυτό ήταν ένα λάχνισμα.
Τελευταία δραστηριότητα ήταν να διαλέξει κάθε ομάδα  3 λέξεις από το σπίτι του Ηη (άξονα) και να τις γράψει σε ένα χαρτάκι (τις λέξεις τις χρησιμοποιήσαμε τη 2η μέρα για να φτιάξουμε  μια ιστορία).

Τη 2η μέρα μπήκαμε στο Τ.Ε. μετά την ανάγνωση και κάναμε τις εκεί δραστηριότητες αρκετά γρήγορα. Τα παιδιά πλέον θυμούνται αρκετούς κανόνες και γνωρίζουν τη σειρά που ακολουθούμε κάθε φορά.

Μετά τις ασκήσεις μπήκαμε στον πρώτο ορθογραφικό κανόνα μας! Ξεχωρίσαμε την κατάληξη -η των αρσενικών και των θηλυκών , από την κατάληξη -ι των ουδέτερων. Φυσικά δε χρησιμοποιήθηκε μεταγλώσσα, αλλά όλα έγιναν διαισθητικά ακολουθώντας τον σχηματικό κανόνα που έφτιαξα στον πίνακα.

Τα παιδιά δε δυσκολεύτηκαν καθόλου να τον ακολουθήσουν. Πρώτα βρίσκαμε και συμπληρώναμε το άρθρο κι έπειτα βλέποντας το σχήμα αποφασίζαμε αν χρειάζεται -ι ή -η. Κάθε φορά εξηγούσαμε κι επαναλαμβάναμε τον κανόνα.


Τέλος χρησιμοποιήσαμε τις λέξεις που διαλέξαμε χθες για να φτιάξουμε μια ιστορία ομαδικά. Εδωσα γενικούς κανόνες σε όλους , αλλά αφιέρωσα ένα 5λεπτο για να το δουλέψω με κάθε ομάδα ξεχωριστά , μιας και τα παιδιά ακόμη δε γνωρίζουν.
Στόχος μου ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τους όρους ήρωας (και να τον ξεδιαλύνουν από τον Spiderman) , τόπος , χρόνος καθώς και να τους οδηγήσω να σκεφτούν κάποιο περιστατικό. Το δουλέψαμε με ερωτήσεις και όλες οι ομάδες έφτιαξαν, προφορικά βέβαια , μια μικρή ιστορία.

Παρουσίαση


μήλα και καμήλα from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας


Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2014

Μύτη σαν σαλάμι

Στο νέο κεφάλαιο της 3ης ενότητας δουλέψαμε το γράμμα Μμ , τα σημαία στίξης και πώς αυτά επηρεάζουν την ανάγνωσή μας , αλλά καναμε και μικρή παράσταση θεάτρου σκιών (σε μας δεν ήταν βέβαια σκιών...).

Ξεκινήσαμε βλέποντας την εικόνα και συζητώντας γύρω από όλα αυτά που πιστεύαμε ότι συνέβαιναν.

Αφού εντοπίσαμε τα πρόσωπα, τα ζώα και τα πράγματα , πήγαμε να δούμε το γράμμα που θα επεξεργαζόμασταν.

Είδαμε τη γραφή του, το τοποθετήσαμε στο τρενάκι της Αλφαβήτα


και στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων.

Επειτα το βάψαμε όπου υπήρχε μέσα στο κείμενο.

Στη συνέχεια προσπαθήσαμε μέσα από την ιστορία που εκτυλισσόταν ανάμεσα στον Καραγκιόζη και το Μορφονιό να αντιληφθούμε τα συναισθήματά τους μέσα από τα λόγια τους. Για κάθε συναίσθημα βάλαμε μια φατσούλα με το πρόσωπο σε ανάλογη διάθεση.

Συζητήσαμε έτσι για τη σημασία του να δείχνουμε τα συναισθήματα αυτά με τον τρόπο που διαβάζουμε. Φτάσαμε έτσι πάλι στα αγαπημένα μας σημαδια της Στιξης. Τα εντοπίσαμε και τα κυκλώσαμε κι αυτά , δίνοντας στο καθένα το όνομα και τα χαρακτηριστικά του.

Εστιάσαμε λίγο περισσότερο στο κόμμα που δεν το είχαμε αναφέρει ακόμα και είδαμε πώς αυτό επηρεάζει τον τόνο μας (διαφάνεια 13).

Επειτα φτιάξαμε το σπιτάκι του Μμ, τον άξονα λέξεων δηλαδή γεμάτο με λέξεις από μ.

Προχωρήσαμε με τις παρομοιώσεις. Δεν τις ονόμασα βεβαια στα παιδιά! Κάναμε όμως πολλές όμορφες παρομοιώσεις (χωρίς καν να χρειαστούμε τις βοηθητικές εικόνες που εχω στην παρουσίαση).

Συνεχίσαμε με την άσκηση και  το ποιημα του βιβλίου.

Τελευταία δραστηριότητα για την πρώτη μερα ήταν να βάλουμε στη λίστα του Οχταποδάκη τις εικόνες που μας έφερε.



Είδαμε βέβαια και τη μικρή μαϊμού.


Τη 2η μέρα μετά την ανάγνωσή μας μπήκαμε στο Τ.Ε. και ασχοληθήκαμε με τις εκεί δραστηριότητες.

Εντοπίσαμε τα Μμ στις εικόνες και κάναμε μια μικρή βόλτα στη Μήλο , για να θαυμάσουμε τις ομορφιές αυτού του νησιού.


Επειτα δουλέψαμε με τη λέξη μάσκα της ορθογραφίας μας. Ο ταχυδρόμος ανέλαβε πάλι να μοιράσει στα παιδιά το γράμμα τους που περιείχε τα γράμματα που χρειάζονταν για να σχηματίσουν τη λέξη μάσκα.  



Τις δυο μέρες αυτές εκμεταλλευτήκαμε τις ώρες των εικαστικών για να φτιάξουμε τις φιγούρες του Καραγκιόζη και του Μορφονιού -τα μισά πήραν τη μια φιγούρα και τα άλλα μισά την άλλη.





Αφού τις φτιάξαμε την πρώτη μέρα, αξιοποιήσαμε τη δεύτερη μέρα με την παράσταση. Όλα τα παιδιά ανά δυο (ανάλογα με τη φιγούρα που είχαν φτιάξει) έπαιξαν το κείμενο του βιβλίου - το μαθαίνουν έτσι κι αλλιώς απ'έξω από τη 2η φορά που θα το διαβάσουμε!!!


Οι φιγούρες εδώ

Παρουσίαση


μύτη σαν σαλάμι from Ioanna Chats

Ασκηση Οχταποδάκη (εκτύπωση 2 σε1)

ασκηση οχταποδάκη from Ioanna Chats

Ασκηση ορθογραφίας (ταχυδρόμου)