Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015

Μονάδες και Δεκάδες(Ι), κεφ. 34

Στα μαθηματικά μας συνεχίζουμε στην 5η ενότητα γνωρίζοντας περισσότερα για τις Μονάδες και τις Δεκάδες.

Ξεκινήσαμε δουλεύοντας στη διαφάνεια του θρανίου μας γράφοντας αριθμούς. Ελεγα τις μονάδες και τις δεκάδες ενός αριθμού και τα παιδάκια έγραφαν τον αριθμό κι έλεγαν το όνομά του.



Προχωρήσαμε γνωρίζοντας τους άβακες στο βιβλίο μας. Κάναμε εκεί τις δραστηριότητες κι έπειτα δουλέψαμε τις ασκήσεις στην παρουσίαση (μαζί με το συνοδευτικό φυλλάδιο).

Για μεγαλύτερη εξάσκηση , καλύτερη οπτικοποίηση και περισσότερη διασκέδαση φτιάξαμε και τους δικούς μας άβακες στο θρανίο.

Εκοψα ορθογώνια κομμάτια από φελιζόλ και από κάτω κόλλησα βέλκρο (σκριτς σκρατς) για να σταθεροποιείται στο θρανίο όταν δουλεύουμε με αυτό , αλλά και να μπορεί να βγαίνει όταν πια δεν το χρειαζόμαστε.


Πάνω έκανα 2 τρύπες με ξυλάκι για σουβλάκι. Εκοψα και ξυλάκια για σουβλάκι στη μέση ( με το κλαδευτήρι είναι πανεύκολο!!!) , ένα για τις Μονάδες κι ένα για τις Δεκάδες. 

Στην τάξη μοίρασα σε κάθε παιδί τα υλικά και έφτιαξε ο καθένας τον άβακά του μπροστά του. Χρειαζόμασταν όμως και κάτι για να φτιάχνουμε τους αριθμούς. Χρησιμοποιήσαμε τα δημητριακα ¨fruit loops" , που είναι και υγιεινά!

Ετσι για κάθε αριθμό από τις υπόλοιπες δραστηριότητες φτιάχναμε και την παρουσίαση του στον άβακα.
 Τα πορτοκαλί και κόκκινα ήταν Δεκάδες , τα πράσινα Μονάδες!
Στο τέλος φυσικά τα φάγαμε!!!
Μια πιο απλοποιημένη εκδοχή της παραπάνω δραστηριότητας που δούλεψα με περισσότερα παιδιά (22) το 2016.
Πλάσαμε μια μπαλίτσα από πλαστελίνη και την στερεώσαμε στο θρανίο. Πάνω της καρφώσαμε τα δυο ξυλάκια (όπως στην παραπάνω δραστηριότητα) και χρησιμοποιήσαμε κομμένα καλαμάκια , πράσινα για τις Μονάδες και κόκκινα για τις Δεκάδες. 




Κάθε αριθμό που φτιάχναμε στον άβακα τον καταγράφαμε και στο αυτοκόλλητο. 


 Για την αφαίρεση με προσγείωση πάνω στη Δεκάδα έδειξα στα παιδιά το παρακάτω κόλπο. Εγραφα το όνομα του αριθμού π.χ. 32 στον πίνακα.

Η αφαίρεση ήταν 32-2. Εσβηνα έτσι τη λέξη δύο και ρωτούσα τι μας έμεινε. Πολύ γρήγορα έπιασαν το νόημα και κάναμε πολλά παραδείγματα.


Παρουσίαση


μονάδες και δεκάδες (ι), κεφ.34 from Ioanna Chats

Ασκήσεις παρουσίασης


Οι δυο φίλοι- Επανάληψη 5ης ενότητας

Τελειώνοντας την 5η ενότητα την Παρασκευή , ασχοληθήκαμε χαλαρά με μια αναγνωστική δραστηριότητα. Όπως βλέπετε και στο έγγραφο έχω την ίδια άσκηση σε 4 παραλλαγές. Αυτό έγινε για να κάνει κάθε παιδί το δικό του χωρίς να μπαίνει στον πειρασμό απλά να αντιγράψει από το διπλανό.

Τα παιδιά διάβαζαν ο καθένας τις οδηγίες του και χρωμάτιζαν ανάλογα το σχέδιο του κλόουν.


Σήμερα μπήκαμε στο υπέροχο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου "Οι δυο φίλοι". Το διαβάσαμε και μας άρεσε πολύ. Μάλιστα στην παρουσίαση το έχω βάλει και ολόκληρο.

Το ακούσαμε κιόλας σε μια πολύ πετυχημένη εκδοχή!

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του Τ.Ε. ππου τις κάναμε με τη σειρά και δε μας δυσκόλεψαν καθόλου.

Στην 3η άσκηση που την πήραμε και για ανάγνωση στο σπίτι συναντήσαμε τη λέξη τενόρος. Κάναμε έτσι μια μικρή στάση για να μάθουμε τι είναι ο τενόρος.

Αφού είδαμε τον ορισμό, ακούσαμε και την "Traviata" από το Λουτσιάνο Παβαρότι.

 
Παρουσίαση


οι δυο φίλοι from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας
 

επαναληψη 5ης ενότητας . from Ioanna Chats

Αναγνωστική δραστηριότητα
 

Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2015

Οργάνωση συλλογών , κεφ.33

Στην οργάνωση συλλογών δουλέψαμε πρώτα στην παρουσίαση και μετά μπήκαμε στο βιβλίο. Γνωρίσαμε τις δυο φίλες , τη Μονάδα και τη Δεκάδα, είδαμε τα γνωρίσματά τους και δουλέψαμε με τις μονάδες και τις δεκάδες χωρίζοντας  πλήθη αντικειμένων σε σακουλάκια (ματσάκια, παρεούλες κτλ) των 10.


Το κεφάλαιο 33 το ξεκινήσαμε δουλεύοντας ζωντανά το παράδειγμα του βιβλίου.

Μοίρασα στα παιδιά πράσινες χάντρες (κομμένα χοντρα καλαμάκια) , φροντίζοντας να υπερβαίνουν τη Δεκάδα (και τη 2η δεκάδα στους περισσότερους).

Επειτα δουλέψαμε χωρίζοντας σε ματσάκια όπως την προηγούμενη μέρα με τις δυο φίλες. Κάθε παιδί συγκέντρωνε 10 πράσινες χάντρες και πήγαινε να τις ανταλλάξει με μία κόκκινη στην τράπεζα.


Αφού δουλέψαμε με αρκετά παραδείγματα αυτό , προχωρήσαμε στη γραφή του αριθμού. Κόλλησα σε κάθε παιδί (με αυτοκόλλητο ) ένα κομμάτι πράσινο (Μονάδες) και δίπλα ένα κομμάτι κόκκινο (Δεκάδες)χαρτί.

Αφού τα παιδιά αντάλλασσαν τις πράσινες χάντρες τους με κόκκινες κατέγραφαν τον αριθμό.




Συνεχίσαμε έτσι χωρίς δυσκολίες στη συμπλήρωση των ασκήσεων του βιβλίου , φορώντας και τις μάσκες που είχαμε φτιάξει νωρίτερα για να δώσουμε έναν πιο αποκριάτικο τόνο στα μαθηματικά μας!


Παρουσίαση




οργανωση συλλογων, κεφ.33 from Ioanna Chats

Αφίσες με τη Μοναδα και τη Δεκάδα
Εδώ από drive.
Εδώ από  slideshare


Με πινέλα και φαντασία

Στο τελευταίο κεφάλαιο της 5ης ενότητας γνωρίσαμε άλλο ένα δίψηφο , το ντ.

Ξεκινήσαμε με το δημοσιογράφο να μας θυμίζει όσα είδαμε στο προηγούμενο και συνεχίσαμε παρατηρώντας την εικόνα. Πολλά παιδιά συνδυάζοντας τον τίτλο και την εικόνα μπόρεσαν να υποθέσουν σωστά τι θα συνεβαινε.

Επειτα διαβάσαμε το κείμενο και εντοπίσαμε τις πιο σημαντικές λεπτομέρειες λέγοντας την ιστορία με λίγα λόγια.

Μετα γνωρίσαμε το νέο δίψηφο βρίσκοντάς το μέσα σε λέξεις και συνδυάζοντάς το με όλα τα γνωστά φωνήεντα (και τα δίψηφα) για να φτι'αξουμε παρεούλες. Στο βιβλίο το εντοπίσαμε στις λέξεις που τις κυκλώσαμε και χρωματίσαμε το νέο δίψηφο.

Υστερα για άλλη μια φορά μας επισκέφτηκαν η κυρία Αντίθετη με τον κύριο Συνώνυμο και μας ζήτησαν ευγενικά να τους βρούμε κάποιες λέξεις.

Στη συνέχεια κάναμε μια αναγνωστική δραστηριότητα διαβάζοντας με τον κυριο Μπερδεμένο και προχωρήσαμε με τις ασκήσεις του βιβλίου.
Τις βοηθητικές φιγούρες που χρησιμοποιώ τις βρίσκετε εδω.Εκτυπώνουμε σε Α3 έγχρωμα και πλαστικοποιούμε.


Στις εικόνες εντοπίσαμε τους τίτλους των έργων και τους καλλιτέχνες τους, μιλήσαμε για το παρθένο δάσος , αλλά και για την Κνωσό (λίγα πράγματα για το βασιλιά Μίνωα , το λαβύρινθο και την ιστορία του Θησέα).

Στο Τ.Ε. επεξεργαστήκαμε τις εικόνες , κάνοντας μια μεγαλύτερη σταση στη 2η εικόνα για να φτιάξουμε επίθετα (δεν τα ανέφερα βεβαια). Εδινα στα παιδιά το υλικό και αυτά έβρισκαν πώς θα ήταν η ντουλάπα.
π.χ. γυαλί > γυάλινη

Συνεχίσαμε με τις υπόλοιπες ασκήσεις.

 Στο τέλος ο ταχυδρόμος μας έφερε αινίγματα. Χωριστήκαμε σε 2άδες και διαβάσαμε τα αινίγματα.

Σε όλα τα αινίγματα η απάντηση είχε μια λέξη με ντ. Το κάναμε σε στυλ διαγωνισμού για να έχει περισσότερο γούστο.
(Η δραστηριότητα ήταν να γίνει την προηγούμενη μέρα , αλλά δεν προλάβαμε- γι' αυτό είναι πιο πριν στην παρουσίαση).

Τέλος , τραγουδήσαμε όλοι μαζί "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο" , πόσο πιο ταιριαστό!

Παρουσίαση


με πινέλα και φαντασία from Ioanna Chats

Δραστηριότητες

Τρίτη, 17 Φεβρουαρίου 2015

Το συμπλήρωμα - Επανάληψη 4ης ενότητας , κεφ. 31-32

Μια αστραπιαία ανάρτηση...

Τις τελευταίες μέρες δουλέψαμε πολύ το συμπλήρωμα βρίσκοντας με διάφορους τρόπους αυτό που έλειπε για να συμπληρωθεί ο αριθμός.


Στην επανάληψή μας δουλέψαμε από λίγο με όλα όσα συναντήσαμε στην 4η ενότητα:
  •  τις γραμμές
  •  τα μοτίβα
  • μέτρηση 1-1, 2-2, 5-5 και 10-10
  • αφαιρεσεις και προσθέσεις φτιάχνοντας μικρές ιστορίες (προβλήματα)
  • το συμπλήρωμα
Φυλλα εργασίας



επανάληψη 4ης ενότητας , κεφ.32 from Ioanna Chats

Κι εδώ νέο φύλλο εργασίας από DRIVE
 και από slideshare



Μπλε όνειρα

Συνεχίζουμε με τις περιπέτειες της παρέας μας και αυτή τη φορά επισκεφτήκαμε ένα εργαστήρι ζωγραφικής!

Πρωτα θαυμάσαμε ένα υπέροχο πίνακα του Ζουαν Μιρό , "Ο κήπος" , και άφησα τα παιδιά να εκφράσουν ό,τι ήθελαν.

Αλλοι είδαν ζώα , άλλοι τέρατα, άλλοι είδαν θάλασσες και άλλοι ουρανούς. Ο καθένας βρήκε κάτι στον πίνακα και έδωσε το δικό του τίτλο. Συζητήσαμε γύρω από αυτό λέγοντας πως η τέχνη και δη η ζωγραφική δίνει στον καθένα μας κάτι διαφορετικό.

Προχωρήσαμε μπαίνοντας στην εικόνα του βιβλίου και αφού επεξεργαστήκαμε το χώρο που βρισκόταν η παρέα εστιάσαμε στον πίνακα της Ειρήνης. Εκεί είδαμε πάλι ο καθένας διαφορετικά πράγματα.

Μπήκαμε στο κείμενο και αφού το διαβάσαμε συμφωνήσαμε με την Ειρήνη , πως ο καθένας βλέπει και κάτι διαφορετικό σε κάθε έργο τέχνης.

Αφού το διαβάσαμε μερικές φορές , ήρθε ο Ακης Οχταποδάκης και μας έφερε κάποιες εικόνες τις οποίες έπρεπε να τις τοποθετήσουμε στο αντίστοιχο σημείο στο κείμενο.

Μετά από μερικές αναγνωστικές δραστηριότητες ήρθε και η κυρία Αντίθετη και ο κύριος Συνώνυμος και τους βοηθήσαμε να βρουν τις λέξεις που έψαχναν.
Τις βοηθητικές φιγούρες που χρησιμοποιώ τις βρίσκετε εδω.Εκτυπώνουμε σε Α3 έγχρωμα και πλαστικοποιούμε.


Προχωρώντας γνωρίσαμε το μπ, την προφορά του , αλλά και τα γραμματα που το φτιάχνουν. Παίξαμε και το παιχνίδι με τον ήχο του μπ. Εγώ διάβασα το κείμενο και τα παιδιά φώναζαν μπουμ (όπως ο ήχος που κάνει το μπαλόνι όταν σκάει) σε κάθε λέξη που άκουγαν το μπ.

Επειτα εντοπίσαμε και χρωματίσαμε όλα τα μπ του κειμένου και συμπληρώσαμε την  άσκηση του βιβλίου. Εδώ μετά την ολοκλήρωση της άσκησης , προσπαθήσαμε να βρούμε άλλες λέξεις με μπ για να αντικαταστήσουμε αυτές που είχαμε συμπληρώσει. Φτιάξαμε έτσι όμορφες κωμικές προτάσεις.

Τέλος για την πρωτη μέρα θαυμάσαμε τους πίνακες που είχε το βιβλίο μας βρίσκοντας ομοιότητες και διαφορές.

Την επόμενη μέρα μετά την ανάγνωση , μπήκαμε στο Τ.Ε. και δουλέψαμε τις εικόνες.

Στη συνέχεια μιλήσαμε για το ουράνιο τόξο και τα χρώματά του και τα συμπληρώσαμε στην 1η άσκηση.

Μετά από αυτό αφήσαμε δίπλα τα τετράδιά μας και πήραμε τα βασικά χρώματα και πινέλα μπροστά μας.

Φτιάξαμε έτσι νέα χρώματα συνδυάζοντας με διάφορους τρόπους τα χρώματά μας!



Μουσική υπόκρουση στην τάξη , ο Λουδοβίκος με το χρώμα της αγάπης του!


Μετά από αυτό η συμπλήρωση της επόμενης άσκησης ήταν παιχνιδάκι!

Όταν τελειώσαμε με το Τ.Ε. δουλέψαμε τον πληθυντικό των αρσενικών και των θηλυκών , καθώς και τα ρήματα στα 3 πρόσωπα του ενικού.


Τέλος μιλήσαμε και πάλι για το ουράνιο τόξο, αναφέροντας και πάλι τα χρωματα με τη σειρά. Αναφέραμε τη θεά Ίριδα και μάθαμε λίγα πράγματα γι' αυτήν.

Ακούσαμε και το ουράνιο τόξο από τη χορωδία Σπύρου Λάμπρου.
Παρουσίαση


μπλε όνειρα from Ioanna Chats

Δραστηριότητες

Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2015

Όλοι στο οικόπεδο- Επανάληψη ει,αι,οι

Συνεχίζουμε τις περιπέτειές μας με την παρέα του βιβλίου. Αυτή τη φορά επισκεφτήκαμε ένα οικόπεδο.

Διαβάζοντας στον τίτλο τη λέξη οικόπεδο ρώτησα τα παιδιά αν γνώριζαν τι είναι. Επειδή υπήρχαν πολλά παιδιά που δεν ήξεραν το εξηγήσαμε με απλά λόγια. Βοήθησε και το γεγονός πως δίπλα στην αυλή έχουμε ένα μεγάλο οικόπεδο!

Στην εικόνα εύκολα γνωρίσαμε το οικόπεδο. Την επεξεργαστήκαμε όπως πάντα και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι μπορεί να είχε συμβεί. Συνεχίσαμε με το κείμενο που έλυσε τις απορίες μας.

Επειτα εστιάσαμε στα σημάδια της στίξης για άλλη μια φορά και τα εντοπίσαμε στο κείμενο.Μετά από αυτό κάναμε και μια άσκηση ανάγνωσης με βάση τα σημεία αυτά.

Συνεχίσαμε την ανάγνωση με ρόλους , κάτι που αρέσει πολύ στα παιδιά.

Στη συνέχεια γυρίσαμε την προσοχή μας στο καινούριο -ι- που θα μαθαίναμε. Αφού μιλήσαμε για τη φιλία του ο με το φωνακλάδικο ι , είδαμε πού μπορεί να το συναντήσουμε. Επειτα το χρωματίσαμε στο κείμενο.

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου. Εκεί επαναλάβαμε τον προηγούμενο κανόνα που θέλει το οι να είναι το -ι- των πολλών και το εντοπίσαμε σε όλα τα παραδείγματα του βιβλίου.

Συνεχίσαμε με μια παιχνιδοδραστηριότητα. Κάθε ομάδα πήρε από ένα ζάρι με ζωάκια (το 1ο ζάρι του εγγραφου). Κάθε μέλος της ομάδας έριχνε το ζάρι και με βάση αυτό που τύχαινε έγραφε μια πρόταση.
π.χ. τυχαίνω ποντικούς
Οι ποντικοί τρώνε τυρί.



Πολλά παιδιά έγραψαν περισσότερες από μια προτάσεις. Στόχος της άσκησης ήταν να εξασκηθούν τα παιδιά στον πληθυντικό των αρσενικών σε -ος δουλεύοντας το νέο -ι-, το ομικρον γιώτα. Με τη διαρκή επανάληψη του κανόνα , μπορώ να πω ότι "τυπώθηκε" αρκετά καλά!
Στο έγγραφο έχω βάλει και ζάρια για τα θηλυκά και τα ουδέτερα, καθώς και άλλες δραστηριότες που μπορούμε να επιχειρήσουμε με αυτά (φυσικά υπάρχουν αμέτρητες ακόμα επιλογές!).

Τελευταία δραστηριότητα ήταν να φτιάξουμε ερωτήσεις με την ερωτηματική αντωνυμία: ποιος ποια ποιο. Δεν την κάναμε γραπτά μιας και η άσκηση με το ζάρι άρεσε στα παιδιά και αφιερώσαμε περισσότερο χρόνο , από όσο είχα προγραμματίσει. Φτιάξαμε όμως πολλές ερωτήσεις προφορικά. Επισημάναμε πως αυτές οι λέξεις δεν παίρνουν τόνο μιας και έχουν μόνο μια παρεούλα (ένα παλαμάκι).

Την επόμενη μέρα δουλέψαμε με την ανάγνωση , διαβ'αζοντας άλλη μια φορά με ρόλους.
Μετά μπήκαμε στο Τ.Ε. και επεξεργαστήκαμε τις εικόνες.
Στην εικόνα της πινακίδας με το σιδηροδρομικό σταθμό , κάναμε μια στάση. Μιλήσαμε για την ελληνική λέξη σιδηρόδρομο και την αγγλική λέξη train που μας έδωσε το τρένο. Είδαμε ένα όμορφο τρένο στο τουριστικό του ταξίδι.
video
Δεν τελειώσαμε όμως εδώ με τα τρένα! Κάναμε ακόμα μια δραστηριότητα βλέποντας μια σειρά εικόνων από διάφορα τρένα , τα οποία προσπαθήσαμε να τα ταξινομήσουμε από το παλαιότερο στο νεότερο.



Συνεχίσαμε με μια ακόμα αγγελία , κάτι που τα παιδιά αναγνωρίζουν γρήγορα πια, και δώσαμε τον ορισμό της μονοκατοικίας ξεχωρίζοντάς την από την πολυκατοικία.

Συνεχίσαμε δουλεύοντας τα αρσενικά σε -ος και τον πληθυντικό τους με τις δραστηριότητες του βιβλίου, επαναλαμβάνοντας τον κανόνα για το -οι των πολλών.

Επειτα ξαναδουλέψαμε τις ερωτήσεις με τις αντωνυμίες ποιος, ποια, ποιο.

Τελειώσαμε για τη 2η  μέρα παίζοντας ένα χαλαρωτικό παιχνιδάκι ερωτήσεων (ήταν και Τσικνοπέμπτη άλλωστε!).

Σε μια κορδέλα κόλλησα αυτοκόλλητο velcro και εκτύπωσα και πλαστικοποίησα τις εικόνες (από το έγγραφο "Ζωάκια-παιχνίδι ερωτήσεων") στις οποίες κόλλησα από ένα κομμάτι Velcro  επίσης.

Κάθε παιδί φορούσε την κορδέλα και χωρίς να βλέπει του κολλούσα κάποιο ζωάκι στο μέτωπο. Οι υπόλοιποι μπορούσαμε να δούμε ποιο ζωάκι είχε. Ο παίκτης έπρεπε με ερωτήσεις που απαντούνταν με ναι ή όχι να βρει ποιο ζωάκι ήταν. Δύσκολο παιχνίδι , αλλά το διασκεδάσαμε πολύ!


Την Παρασκευή κάναμε μια μικρή επανάληψη σε όλα όσα είδαμε μέχρι τώρα επικεντρώνοντας την προσοχή μας στα δίψηφα και τους κανόνες που μάθαμε πρόσφατα.
 Χρωματίζουμε τις καταλήξεις επαναλαμβάνοντας κάθε φορά τον κανόνα που μας εξηγεί τι πρέπει να χρησιμοποιήσουμε.

Παρουσίαση


όλοι στο οικόπεδο from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας



κανονας οι from Ioanna Chats

Ζωάκια- παιχνίδι ερωτήσεων


ασκηση τρενα from Ioanna Chats

Επαναληψη