Κυριακή, 29 Μαρτίου 2015

Καράβια

Στο κεφάλαιο "Καραβια" το μπαούλο του θείου Παύλου άνοιξε και θαυμάσαμε το περιεχόμενό του!

Αφού επεξεργαστήκαμε την εικόνα και διαβάσαμε 2-3 φορές το κείμενο , εντοπίσαμε διάφορες πληροφορίες μέσα σε αυτό κυκλώνοντας τις απαντήσεις στις ερωτήσεις της παρουσίασης.

Είδαμε έτσι τις τριήρεις , τα αρχαία ελληνικά , πολεμικά πλοία και μιλήσαμε για τον τρόπο που ταξιδεύαν στις θάλασσες. Τα συγκρίναμε με νεότερα πλοία και βρήκαμε ομοιότητες κια διαφορές.

Προχωρήσαμε γνωρίζοντας ένα νέο σημείο στίξης , τα διαλυτικά. Είδαμε τους κανόνες και δουλέψαμε με τις ασκήσεις της παρουσίασης.

Ξεκινάω πάντα τη διδασκαλία των διαλυτικών γράφοντας την παρακάτω πρόταση στον πίνακα.

"Θέλω να φάω παιδάκια σήμερα."

Φυσικά αυτό φέρνει γέλια μέσα στην τάξη κι έτσι οδηγούμαστε στο να ανακαλύψουμε τι πραγματικά συμβαίνει με την κυρία; Μετατράπηκε σε κακιά μάγισσα ή κάτι άλλο μας μπερδεύει τα λόγια της;

Αργα ή γρήγορα κάποιο ζουζούνι θα σκεφτεί τα αγαπημένα του παϊδάκια και έτσι θα εισάγω τα διαλυτικά.

Συνεχίσαμε γνωρίζοντας κάποια είδη πλοίων μέσα από τις πληροφορίες και τις ασκησεις που μας δίνει το βιβλίο.

Μαζί δουλέψαμε και τα αντίθετα με τη βοήθεια της κυρίας Αντίθετης.

Τέλος , μάθαμε ένα καινούριο παιχνίδι: ΟΝΟΜΑΤΑ,ΖΩΑ ,ΦΥΤΑ.  Το  γνωστό και αγαπημένο παιχνίδι όλων μας πιστεύω θα βοηθήσει πολύ στο να εστιάζουν τα παιδιά την προσοχή τους στο αρχικό γράμμα των λέξεων και να βρίσκουν ευκολότερη έτσι την τοποθέτηση λέξεων σε αλφαβητική σειρά, αλλά και αργότερα την αναζήτηση λέξεων σε λεξικά και εγκυκλοπαίδειες.


Σαν επανάληψη δεν έκανα περισσότερες ασκήσεις , αλλά απλά θυμηθήκαμε κανόνες που συναντήσαμε μέχρι τώρα στην 7η ενότητα. Μαζί παρακολουθήσαμε και την ιστορία που φτιάξαμε με τα περσινά μου παιδιά για τις άτονες μονοσύλλαβες και τα: πού, πώς , ή

Παρουσίαση


Δραστηριότητες



Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2015

Τι κρύβει το μπαούλο;

Πολλά και διάφορα στο κεφάλαιο "Τι κρύβει το μπαούλο;"!

Ξεκινήσαμε με την εικόνα όπου παρατηρήσαμε την Ιωάννα με το θείο μπροστά στο μπαούλο. Διατυπώσαμε και τις δικές μας υποθέσεις σχετικά με το περιεχόμενό του.

Προχωρήσαμε με την ανάγνωση του κειμένου. Αλλες φορές αφήνω πρώτα τα παιδιά να διαβάσουν το κείμενο και μετά το διαβάζω εγώ και άλλες κάνουμε το αντίστροφο.

Στη συνέχεια επικεντρώσαμε την προσοχή μας στο νέο σημαδάκι που υπηρχε στο κείμενό μας. Αφού το εντοπίσαμε , είδαμε πως μοιάζει πολύ με το κόμμα. Ετσι το γνωρίσαμε μέσα από το παρακάτω μικρό παραμυθάκι που έφτιαξα.

Αφού είδαμε 2 φορές την ιστορία (είναι λίγο σύντομη και γρήγορη η αφήγηση) το εντοπίσαμε στο κείμενό μας κυκλώνοντας τις λέξεις ,τις οποίες έτρεξε το γενναίο κόμμα να βοηθήσει. Επειτα βρήκαμε και ποια γράμμα είχε πάει για δουλειά σε κάθε λέξη που κυκλώσαμε.

Κάναμε εξάσκηση στην απόστροφο με τις ασκήσεις του τετραδίου εργασιών.

Μετά ήρθε η ώρα για ένα νέο είδος άσκησης : την τοποθέτηση λέξεων σε αλφαβητική σειρά. Αφού είπαμε με ποιο τρόπο πρέπει να δουλέψουμε , χρωματίσαμε το 1ο γράμμα κάθε λέξης της άσκησης και με τη βοήθεια του τρένου της αλφαβήτας βάλαμε τις λέξεις στη σειρά.


Ακολούθησε η επίσκεψη από τον Ακη Οχταποδάκη που πάλι μας έφερε λέξεις. Πάλι κυκλώσαμε το 1ο γράμμα για να βοηθηθούμε.

Τις βάλαμε κι αυτές σε αλφαβητική σειρά ακολουθώντας πάλι τις οδηγίες.




Μετά από αυτό φτιάξαμε ένα τρενάκι σελιδοδείκτη για το βιβλίο μας βάζοντας την αλφαβήτα. Το τρενάκι θα μας βοηθάει στην άσκηση της αλφαβητικής σειράς.

Μια ακόμη δραστηριότητα που κάναμε (αξιοποιώντας το χρόνο της ευέλικτης) ήταν να μιλήσουμε για θησαυρούς: θησαυρούς χειροπιαστούς , αλλά και άλλους , πιο σημαντικούς. Δώσαμε τον ορισμό του θησαυρού λέγοντας πως είναι κάτι που δεν μπορούμε χωρίς αυτό και είπαμε πως μπορεί να είναι κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο, ένα παιχνίδι, μια δραστηριότητα ή ακόμα και πλούτη.

Αφού έγραψε ο καθένας ποιος ήταν ο θησαυρός του , τον ζωγράφισε.

Μετά κόλλησε πάνω στο τσουκάλι τις λίρες και χρωμάτισε το τσουκάλι. Η ιδέα κατακλεμμένη από εδώ.





Παρουσίαση


τι κρύβει το μπαούλο; from Ioanna Chats

Δραστηριότητες
 

Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2015

Δρασεις κατά του ρατσισμού

Τις δράσεις μας κατά του ρατσισμού και της βίας δεν τις αφήσαμε μόνο για σήμερα , αλλά τις δουλεύουμε εδώ και πολύ καιρό.

"Εχω για συμμαθητή έναν πειρατή"
Την περίοδο της αποκριάς , επέλεξα να διαβάσουμε αυτό το πολύ γλυκό βιβλίο του Αντώνη Παπαθεοδούλου. Επεξεργάζεται την εμφάνιση ενός πολύ διαφορετικού μαθητή σε ένα σχολείο και την αντίδραση των συμμαθητών του. Ενα βιβλίο που προσφέρεται τόσο για δράση κατά της σχολικής βίας ,όσο και κατά του ρατσισμού. Εμείς το χρησιμοποιήσαμε ως εισαγωγική ενότητα στις αντιρατσιστικές μας δράσεις.



Το διαβάσαμε και κάναμε διάφορες σκέψεις πάνω σε όλα όσα διαδραματίζονταν στην ιστορία. Επειδή ήταν και αποκριάτικη περιοδος φτιάξαμε και πειρατική στολή , γίναμε όλοι "περίεργοι" πειρατές και παίξαμε όλα τα παιχνίδια του Μπελαμή (ήρωα του βιβλίου).

Το σημαντικότερο που "βγάλαμε" από το βιβλίο ήταν πως όλοι  (εκτός ενός) έκριναν τον Μπελαμή πριν τον γνωρίσουν. Η προσωπικότητά του όμως μπόρεσε να τους κερδίσει!

"Μαύρος κότσυφας και άσπρος γλάρος"
Πάλι στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας , συνδυάσαμε αντιρατσιστικές ιδέες με την όμορφη ιστορία αυτού του βιβλίου.

Μπήκαμε στη θέση των γλάρων , μπήκαμε και στη θέση του κότσυφα. Η προσωπικότητα σαν παράγοντας συμπάθειας αρχισε να δείχνει πάλι πολύ σημαντική!

"21 Μαρτίου- ημέρα κατά του ρατσισμού"
Σήμερα δουλέψαμε με την παρουσίαση που έφτιαξα πριν 2 χρονια και κάναμε σχεδόν τα ίδια με τότε.
Φαίνεται σαν να έχει χαλάσει η γραμματοσειρά , αλλά στο κατεβασμά του είναι οκ!

Ξεκινήσαμε βλέποντας εικόνες παιδιών από διάφορα μέρη του κόσμου. Η ερώτηση " Με ποιον δε θα παίζατε;" φαινόταν παράξενη στα παιδια και η όλο ειλικρίνεια άποψή τους " Δε μετράει η εμφάνιση , κυρία" ήταν αρκετή για να μη χασομερήσουμε άλλο...

Υστερα μπήκαμε σε ένα φανταστικό πλαίσιο όπου στη χώρα μας γίνεται πόλεμος και αναγκαζόμαστε να την αφήσουμε. Εκεί που πάμε κανενας δε μας καλωσορίζει. Τι αισθανόμαστε; Ζορίστηκαν τα παιδιά, έτσι μπήκαμε "στα παπούτσια" της Ειρήνης.



Το βίντεο το σταματούσα κάθε φορά που η Ειρήνη άφηνε ένα μέρος για να πάει σε ένα άλλο , για να συζητάμε κάθε φορά ό,τι βλέπαμε και να μη χάνεται η προσήλωση των παιδιών. 
Τα παιδιά επηρεάστηκαν έντονα από το βίντεο , κάποια μάλιστα στεναχωρήθηκαν αρκετά. Μέσα από συζήτηση τους "ανάγκασα" να μου πουν για ποιο λόγο ήταν τέτοια η συμπεριφορά των υπόλοιπων απέναντι και γιατί οι ίδιοι θα φέρονταν διαφορετικά.

Συνεχίσαμε διαβάζοντας το ποίημα που έχω στην παρουσίαση και ακούσαμε σιγοτραγουδώντας το τραγούδι των Locomondo "Χερια σαν κι αυτά". Σηκωθήκαμε φυσικά να το χορέψουμε.



Μετά από όλα αυτά ζήτησα από κάθε παιδί να βάψει με διαφορετικό χρώμα όλα τα δάχτυλά του αριστερού χεριού (δεν έχω αριστερόχειρες). Οι πιο γρήγοροι κατάλαβαν αμέσως ότι πάλι κάτι αντιρατσιστικό θα κάναμε!

Αφού τα βάψαμε , ζωγραφίσαμε στομα και μάτια και τα "φατσάκια" μας ήταν έτοιμα.





Ακολουθήσαμε τις οδηγίες της παρουσίασης και τα
χαϊδέψαμε

τα τσιμπήσαμε

και τα φιλήσαμε. Αν και διαφορετικά τα φατσάκια μας , όλα αισθάνθηκαν το ίδιο. Τα συναισθήματά μας δεν επηρεάζονται από την εμφάνιση...





"Ελμερ,ο παρδαλός ελέφαντας"
Εχοντας δει υπέροχα πράγματα από νηπιαγωγούς δεν μπόρεσα να αντισταθώ και ετοίμασα και τον Ελμερ για σήμερα. Αφού ο χρόνος μας έφτασε, παρακολουθήσαμε την ιστορία μέσα από το παρακάτω βίντεο (δεν είχα το βιβλίο). Πάλι η δύναμη της προσωπικότητας έλαμψε και η εμφάνιση έμεινε πολύυυυυ πίσω!



Μετά την ιστορία και τη συζήτηση που ακολούθησε , φτιάξαμε και τον Ελμερ όπως μας άρεσε. Θα τους κρεμάσουμε γύρω από την πόρτα της τάξης μας να μας θυμίζουν πως η προσωπικότητα μετράει πολύ περισσότερο από την εμφάνιση!





 

Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015

Ενα γράμμα για την Ιωάννα- Δωρα για την Ιωάννα

Στην 7η ενότητα άλλαξε η διάταξη των κειμένων και της εικόνας καθώς και οι δραστηριότητες που τα συνοδεύουν. Ετσι κι εμείς δουλεύουμε λίγο διαφορετικά με το ίδιο ομως κέφι.

Πρωτα επεξεργαστήκαμε τα κείμενα κατηγοριοποιώντας τα (γράμμα, διάλογος). Στη συνέχεια τα διαβάσαμε σιωπηλά , δυνατά από εμένα , αλλά και όλοι μαζί. Επειτα εντοπίζαμε διάφορες πληροφορίες μέσα στα κείμενα και τις υπογραμμίζαμε.

Στο "Ενα γράμμα για την Ιωάννα" εντοπίσαμε στο χάρτη τη χώρα από την οποία έστειλε το γράμμα ο θείος Παύλος.

Μετα πήγαμε δίπλα στην Κένυα, στην Τασμανία, και είδαμε ένα πάρκο άγριων ζώων , το γνωστό Serengeti. Παράλληλα με το βίντεο αναφέραμε ξανά όλες τις πληροφορίες που είχαμε δει στο γράμμα.


Συνεχίσαμε εστιάζοντας στα γνωρίσματα ενός γράμματος μαθαίνοντας τι πρέπει να γραψουμε σε ένα γράμμα.

Αργότερα ασχοληθήκαμε με τις προτάσεις φτιάχνοντας διάφορες προφορικά , αλλά και γραπτά ακολουθώντας πάντα τους κανόνες που έχουμε μάθει εδώ και πολύ καιρό.

Τη 2η μέρα ο σοφός βάτραχος μας έφερε ένα νέο κανόνα. Μάθαμε πως το που και το πως τονίζονται όταν ρωτάνε, παρά το ότι έχουν μόνο μια συλλαβή. Δουλέψαμε αρκετά πάνω σε αυτό μέσα από την παρουσίαση και τις ασκήσεις του Τ.Ε.

Τελευταία δραστηριότητα ήταν να γράψουμε ένα γράμμα στους μαθητές ενός σχολείου της Καλύμνου και της Ρόδου. Πρώτα είδαμε τα μακρινά αυτά μέρη μέσα από εικόνες και βίντεο.

Κάλυμνος
 Ρόδος

video

Τα εντοπίσαμε και στο χάρτη. 

Υστερα επαναλάβαμε τα βήματα και γράψαμε το δικό μας γράμμα.

Τα γράμματά μας.



Όσοι ενδιαφέρεστε για τις παραπάνω σελίδες αλληλογραφίας , δυστυχώς δεν υπάρχουν πλέον καθώς η δημιουργός τους τις κατέβασε. Τις αντικατέστησε ωστόσο με αυτές εδώ που είναι και δωρεάν!
Τα περιποιηθήκαμε , τα βάλαμε σε φακέλους και γράψαμε τις διευθύνσεις.





Στο "Δωρα για την Ιωάννα" μετά την επεξεργασία του κειμένου γνωρίσαμε έναν ακόμη κανόνα τονισμού μαζί με το σοφό βάτραχο. Μαθαμε πως το η όταν διαλέγει παίρνει τόνο. Το δουλέψαμε κι αυτό με πολλές δραστηριότητες.

Παρουσιάσεις



δώρα για την ιωάννα from Ioanna Chats

Δραστηριότητες

Δευτέρα, 16 Μαρτίου 2015

Για τ΄ αγγελάκια του ουρανού- επανάληψη 6ης ενότητας

Εχοντας τελειώσει την 6η ενότητα σήμερα κάναμε την επανάληψη της ενότητάς μας.

Ξεκινήσαμε με το κείμενο που το κατατάξαμε εύκολα στα ποιηματα. Το διαβάσαμε όλο μαζί , αλλά και στροφή στροφή εξηγώντας κάθε εικόνα που έβγαινε από αυτήν. Μιλήσαμε για τις στροφές και τους στίχους των ποιημάτων και τα μετρήσαμε στο δικό μας ποίημα.

Συνεχίσαμε δίνοντας τα ονόματα των συμφώνων και των φωνηέντων. Μιλήσαμε για τα γράμματα του ήσυχου χωριού και αναφέραμε πως οι μεγάλοι τα ονομάζουν σύμφωνα , αλλά και τα γράμματα της λίμνης των φωνακλάδικων και είπαμε πως οι μεγαλύτεροι τα λένε φωνήεντα.

Τα ξεχωρίσαμε από τα δίψηφα σύμφωνα και φωνήεντα που ενώ ακούγεται μια φωνούλα , γράφονται με 2 γραμματα.

Δεν επέμεινα τρελά σε όλα αυτά , απλά ήθελα να ακουστούν μέσα στην τάξη για μια φορά- το ίδιο και με το φύλλο εργασίας (υπάρχουν οι κανόνες , αλλά δε ζητώ να μαθευτούν). Με τον καιρό θα επαναλαμβάνω όσα είπαμε , αλλά δε θα ζητήσω φυσικά να μάθουν τα παιδιά τη μεταγλώσσα.

Μεταφερθήκαμε και στο ποίημά μας και κυκλώσαμε τα δίψηφα σύμφωνα και φωνήεντα.

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του Τ.Ε. που ήταν αρκετά ευχάριστες για τα παιδιά και μετά κάναμε μια άσκηση τονισμού, βάζοντας τόνο σε δίψηφα φωνήεντα και όχι μόνο , για να θυμηθούμε τον κανόνα που συχά τον ξεχνάμε είναι η αλήθεια.

Στο τέλος παίξαμε και το σπασμένο τηλέφωνο που είχαμε αφήσει στον τζίτζικα.

Χωριστήκαμε σε 2 ομάδες και κάθε ομάδα έπαιζε χωριστά. Η άλλη ομάδα έκανε ησυχία γιατί αν άκουγε τη λέξη της αντίπαλης μπορούσε να τη κερδίσει λεγοντάς την. Σκοπός ήταν φυσικά να φτάσει η λέξη ατόφια ως το τέλος.


Οι ομάδες μας αποδείχτηκαν ισόπαλες παίζοντας και οι δυο με μεγάλη όρεξη!!!

Παρουσίαση