Κυριακή, 26 Απριλίου 2015

Μαραθώνιος μαθηματικών 2, κεφ. 40-43 και 46-47

Γεωμετρικά σχήματα

Στο κεφ. 40 δουλέψαμε με τα σχήματα και τα στερεά.
Δουλέψαμε τα σχήματα φτιάχνοντάς τα με πλαστελίνη και ξυλάκια για σουβλάκι (που έκοψα τις μυτες).





Ξεχωρίσαμε τα σχήματα από τα στερεά λέγοντας πως τα στερεά μπορούμε να τα πιάσουμε , αλλά τα σχήματα όχι.

Εντοπίσαμε επίσης διάφορα αντικείμενα της τάξης μας και ονομάσαμε το στερεό που μας θύμιζε.

Ο χρόνος

Το κεφ. 41 το δουλέψαμε μέσα από το βιβλίο και το Τ.Ε.

Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας

Την πρόσθεση με υπέρβαση της δεκάδας δεν την δουλέψαμε όπως ακριβώς είναι στο βιβλίο. Ενώ έδειξα το πάτημα στη δεκάδα , θεωρώ ότι πιο πολύ μπερδεύει παρά βοηθά τα παιδιά. Ετσι στο κεφ. 42 , όπως και σε όλα όσα ακολούθησαν , δουλέψαμε τις πράξεις νοερά βάζοντας τα πολλά στο κεφαλάκι και τα λίγα στο χεράκι.


Στο επαναληπτικό (κεφ.43)
 δουλέψαμε ακόμη μια φορά τα ζευγαράκια του 10 κάνοντας την παρακάτω δραστηριότητα με το ουράνιο τόξο που την βρήκα εδώ.




Το κεφ. 45 δεν το έκανα. Θα το κάνω στο τέλος αν υπάρχει χρόνος.

Προσθέσεις και αφαιρεσεις διψήφιων και μονοψήφιων αριθμών.
Ξεκινήσαμε  το κεφ. 46 με το παιχνίδι με το φιδάκι ,που μας μπέρδεψε λίγο, αλλά με λίγη εξάσκηση τα καταφέρναμε όλο και καλύτερα.

Δουλέψαμε φτιάχνοντας προβλήματα της Προσθετόλ και της Αφαιρίξ.


Επίσης κάναμε πολλές προσθέσεις και αφαιρέσεις επισημαίνοντας πότε μετράμε μπροστά και πότε πίσω.


Η πρόσθεση και η αφαίρεση ως αντίστροφες πράξεις.

Ξεκινήσαμε και πάλι το κεφ.47 με ένα παιχνίδι. Η ιδέα μου ήρθε συνδυάζοντας διάφορα ωραία από το pinterest.
Χρησιμοποίησα αυγοθήκες που τις έκοψα έτσι ώστε να υπάρχουν 10 θέσεις και σε κάθε θέση έγραψα έναν αριθμό από το 10 ως το 20.
Εφτιαξα από μια καρτέλα για κάθε παιδί και έκανα κάθε καρτέλα διαφορετική (για να μην ξεκουραζόμαστε κάποιοι αντιγράφοντας τη δουλειά του διπλανού μας).Μετά έγραψα αθροίσματα και διαφορές από το 10 ως το 20 πάνω σε φασόλια γίγαντες και τα χώρισα σε 4 ομάδες (όσες έχω στην τάξη). Κάθε παιδί έπρεπε να διαλέξει τα σωστά φασόλια και να γεμίσει την καρτέλα του.



Αλλες εκδοχές:
  • όταν έχει ήδη γεμίσει την καρτέλα, αλλάζουμε τη θέση σε 2 φασόλια και το παιδί πρέπει να εντοπίσει τα λάθη
  • ζητάμε να βρει περισσότερα φασόλια για κάθε αποτέλεσμα
  • χρησιμοποιούμε μόνο τα φασόλια: κάθε παιδί διαλέγει ένα φασόλι και πρέπει να φτιάξει ένα πρόβλημα για την πράξη που βλέπει


  • κάνουμε το ίδιο και για παιδιά που δουλεύουν με δικό τους ρυθμό
π.χ. έφτιαξα το ίδιο με τα κεφαλαία και μικρά γράμματα  για ένα μαθητή μου που προχωρά με δικό  του ρυθμό στη Γλώσσα. Το παιδί πρέπει να βρει το φασόλι με το σωστό κεφαλαίο και να το βάλει στη θέση που είναι γραμμένο το πεζό γράμμα.


Δε δουλέψαμε το πάτημα στη 5άδα (για τον ίδιο λόγο που δεν το κάναμε και με την 10άδα). Ωστόσο δουλέψαμε πάρα πολλά αθροίσματα και διαφορές και αποκτάμε αρκετή ευελιξία στις πράξεις μας.


πρόσθεση και αφαίρεση ως αντίθετες πράξεις, κεφ.47 from Ioanna Chats

7 Απριλίου 2016
Συμπληρώνω την ανάρτηση με μια δραστηριότητα που έφτιαξα για την ταξη κάνοντας επανάληψη στην υπερβαση της δεκάδας με πρόσθεση και την αφαίρεση μονοψήφιου από διψήφιο. 

Η δραστηριότητα χωρίζεται σε 2 μέρη. Στο πρώτο τα παιδιά κάνουν τις πράξεις στα αυγουλάκια και κολλούν κάθε αυγό στο αντίστοιχο καλάθι. 



Στη δεύτερη τα παιδιά επιλέγουν τα ίδια τον αριθμό του καλαθιού τους (από το 7 ως το 12) και συμπληρώνουν στα αυγά προσθέσεις και αφαιρέσεις για να δημιουργήσουν αυτόν τον αριθμό (άσκηση στο πνεύμα του αριθμού -στόχου, με πασχαλινή διάθεση!).


Το έγγραφο εδώ 

κι εδώ από Slideshare.

Η μετακόμιση

Επιστρέφοντας από τις διακοπές του Πάσχα κάναμε μια μικρή εξάσκηση στις αναγνωστικές μας δεξιότητες με το παρακάτω φύλλο εργασίας. Κάθε παιδί δούλεψε μόνο του (βοηθούσα μόνο σε κάποιες ξεχωριστές περιπτώσεις) προτρέποντας τα παιδιά να καταφέρουν όσα περισσότερα μπορούσαν μόνα τους.


επανάληψη μετα το πάσχα from Ioanna Chats

Οσοι παρακολουθούν τη σελίδα μας στο Facebook θα είδαν από την προηγούμενη βδομάδα πως η 1η σελίδα είναι σε 4 διαφορετικές παραλλαγές (για να μην μπαίνουμε στον πειρασμό της αντιγραφής) ,

χρωματίζω τις παραλλαγές σε ένα σημείο πάνω στη φωτοτυπία , για να μην μπερδεύομαι όταν τις μοιράζω
 
ενώ η 2η σελίδα είναι κοινή μιας και το κάθε παιδί δημιουργεί κάτι δικό του. 


Τα παιδιά το δούλεψαν πάρα πολύ καλά. Αφιέρωσα φυσικά όλο το 2ωρο της Γλώσσας (αν και τα περισσότερα παιδιά είχαν τελειώσει στις 9 και 10 περίπου , κάποια χρειάστηκαν όλο το 2ωρο).

Τις επόμενες μέρες μπήκαμε στην 8η ενότητα και δουλέψαμε το 1ο κεφάλαιο , την "Μετακόμιση", που είχε αρκετά πράγματα να προσέξουμε.

Ξεκινήσαμε την πρώτη ημέρα αλλάζοντας θέσεις και ομάδες. Ετσι όταν είδαμε τη λέξη μετακόμιση είχαμε ήδη μία μετακόμιση στο μυαλό μας. Αφού δώσαμε τον ορισμό της λέξης προχωρήσαμε στην επεξεργασία της εικόνας και του κειμένου.

Μετά τις δραστηριότητες των διαφανειών προχωρήσαμε και στις δραστηριότητες του Τ.Ε. και του βιβλίου.

Την επόμενη μέρα δουλέψαμε με τα θηλυκά και τα ουδέτερα ουσιαστικά ξεχωρίζοντάς τα μέσα από τα άρθρα τους.



Μετά τη συμπλήρωση των ασκήσεων του Τ.Ε. κάναμε μερικές ακόμα ασκήσεις στην παρουσίαση.

Παρουσίαση
 

η μετακόμιση from Ioanna Chats

Πακέτο δραστηριοτήτων
 

η μετακόμιση from Ioanna Chats

Ασκήσεις επανάληψης
 

Σάββατο, 18 Απριλίου 2015

Παιχνίδια που ταξιδεύουν, Το πετροκάραβο, επαναληψη 7ης ενότητας

Τέλειωσαν πάλι οι διακοπές...επιστροφή σε γνώριμα κατατόπια!

Πριν κλείσουμε για το Πάσχα ,την τελευταία βδομάδα , δουλέψαμε με τα παρακάτω (ξεκινώντας λίγο νωρίτερα με την τεμπελιά μου δεν τα ανέβασα :P ).

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ
Ξεκινήσαμε με αυτό το κεφάλαιο δίνοντας τα χαρακτηριστικά του κειμένου που δεν έμοιαζε με άλλα που έχουμε κάνει. Μιλήσαμε και εντοπίσαμε τα μέρη του (υλικά-οδηγίες) και αναφέραμε πού μπορούμε να βρούμε τέτοια κείμενα (βιβλία συνταγ'ών , κατασκευών, οδήγίες χρήσης κτλ.).

Στη συνέχεια κάναμε μια αναγνωστική δραστηριότητα με τον Πινόκιο. Διαβάσαμε πρώτα τα υλικά - ο καθένανς μόνος του-, μετά γυρίσαμε ανάποδα το βιβλίο και βρίσκαμε πότε ο Πινόκιο έλεγε την αλήθεια και πότε έλεγε ψέματα (διαφάνειες 5-10).

Αφού επεξεργαστήκαμε αρκετά το κείμενο ,



προχωρήσαμε με τη γνωριμία με την προσωπική αντωνυμία του α΄προσώπου και τα ρήματα σε ενικό και πληθυντικό. Μετ'α από αυτό λύσαμε και την 1η άσκηση του Τ.Ε.

Υστερα από αυτό ήρθε ο σοφός βάτραχος και μας θύμισε τον κανόνα των ουδέτερων σε -ι. Είπαμε πολλά παραδείγματα και συμπληρώσαμε τις ασκήσεις του Τ.Ε. επαναλαμβάνοντας τον κανόνα πολλές φορές. Για την κατάληξη -ια του πληθυντικού λέγαμε το παρακάτω "Γράφω το ένα και βάζω α για να γίνουμε πολλά".

Τέλος , φτιάξαμε φυσικά το δικό μας καράβι , ακολουθώντας τις οδηγίες του κειμένου.







ΤΟ ΠΕΤΡΟΚΑΡΑΒΟ

Στο "Πετροκάραβο" επεξεργαστήκαμε πρώτα την εικόνα της παρουσίασης (1η διαφάνεια) λέγοντας τι βλέπουμε. Μαζί επεξεργαστήκαμε και τον τίτλο προσπαθώντας να τον καταλάβουμε. "Σπάσαμε" τη λέξη στα δυο και βγάλαμε μόνοι μας την ερμηνεία της.

Συνεχίσαμε με την επεξεργασία εικόνας και κειμένου με διάφορες δραστηριότητες, κυρίως ψάχνοντας να βρούμε και να υπογραμμίσουμε πληροφορίες του κειμένου.

Ψάξαμε και στο χάρτη να βρούμε πού είναι η Κέρκυρα.

Επειτα γράψαμε το πρώτο μας περιγραφικό κείμενο δημιουργώντας στο μυαλό μας το δικό μας καράβι. Του δώσαμε ο καθένας διαφορετικά χαρακτηριστικά.


Για να γίνει λιγότερο άσκηση και περισσότερο δραστηριότητα εκτυπώσα σελίδες με καράβι για τον καθένα. Μετά την ολοκλήρωση τα χρωματίσαμε και τα κόψαμε. Τα βάλαμε όλα να ταξιδεύουν στην τάξη μας , αλλά η κυρία ξέχασε να τα φωτογραφίσει (αχ! ξεχασιάρα κυρία!).

Την επόμενη μέρα δουλέψαμε με το θυμωνιάρικο ζ.

Θυμωνιάρικο ζ.
Το θυμωνιάρικο ζ , αν και ζει στο ήσυχο χωριό, είναι μαλωμένο με όλα τα ήσυχα γραμματάκια (σύμφωνα) και δεν κάνει παρέα μαζί τους. Πηγαίνει κάθε λίγο στη λίμνη των φωνηέντων και κάνει παρέα μόνο με αυτά. Ετσι όταν στις λέξεις ακούμε ζ μαζί με κάποιο άλλο σύμφωνο δεν είναι το θυμωνιάρικο ζ , αλλά το σ που έτρεξε να βοηθήσει. Το σ φούσκωσε , φούσκωσε , φούσκωσε τόσο που έβγαλε μια χοντρη φωνή σαν το ζ.


Δραστηριότητες

Επανάληψη ενότητας - Μια Κυριακή του Μάρτη + Πασχαλινό
Την τελευταία μέρα δουλέψαμε με το επαναληπτικό της ενότητας.

Διαβάσαμε το ποίημα και το ακούσαμε μελοποιημένο.


Συνεχίσαμε με τις ασκήσεις του Τ.Ε. που ήταν αρκετές , αλλά τις κάναμε χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.

Το Πασχαλινό το επεξεργαστήκαμε λίγο και όχι όσο θα έπρεπε , αλλά η έλλειψη χρόνου δε μας επέτρεψε περισσότερα.


μια κυριακή του μάρτη πασχαλινο from Ioanna Chats

Ασκήσεις για το Πάσχα (που μπορούν να δουλευτούν και σαν επανάληψη μετά την επίστροφή)